19
februari
2002
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het 72ste salon van Genèvewereldpremière voor de nieuwe CLK

- Techniek en design van topniveau in een fascinerende coupé

- CLK 200 CGI met rechtstreeks ingespoten benzinemotor met compressor

- Extra standaarduitrusting ter waarde van ruim 2.800 euro

 

Dit jaar stelt Mercedes-Benz op het salon van Genève (van 7 tot 17 maart
2002) een wagen voor met een fascinerend design en een technische
uitrusting van topniveau.
Op die manier zet het zijn lange merktraditie in
het segment van de coupés voort.

Zeven motoren met een vermogen van 163 tot 367 pk

Met zijn nieuw onderstel, krachtige motoren en optionele uitrusting waarvan het technisch vernuft geënt is op die van de topmodellen bij Mercedes-Benz, staat de jongste coupé van de constructeur garant voor rijsensaties die ronduit onuitgegeven zijn in deze categorie van auto's. De Mercedes-klanten zullen kunnen kiezen uit zeven motoruitvoeringen, drie types van versnellingsbakken, twee design- en uitrustingslijnen en talrijke aantrekkelijke kleurencombinaties. Zes van de zeven motoren zijn nagelnieuw of werden afgeleid van al bestaande krachtbronnen die men verder perfectioneerde. Ze onderscheiden zich door hun hoger vermogen (tot 20 kW/27 pk meer) en door een koppel dat tot 15 % hoger ligt. De verbruikswaarden voor de nieuwe CLK-modellen echter werden met gemiddeld 6 % naar beneden gehaald in vergelijking met het voorgaande model.

De top van het nieuwe CLK-gamma wordt gevormd door twee V8-versies: de CLK 500 van 225 kW (306 pk) en de CLK 55 AMG die de prestaties van een echte sportauto neerzet. De CLK 55 AMG, die een verbeterde krachtbron onder de kap kreeg, maakt nog altijd veel indruk door zijn vermogen van 270 kW (367 pk). Dankzij speciaal (aan deze kracht) aangepaste onderdelen sprinten deze modellen van 0 naar 100 km/h in 6,0 en zelfs 5,2 seconden.

Rechtstreeks ingespoten benzinemotor die 16% minder verbruikt

Dankzij hun uniek TWINPULSE-systeem vormen de viercilindermotoren van de nieuwe generatie CLK door hun soevereine krachtsontplooiing, hun indrukwekkende koppel, hun uitstekende werkingsregelmaat en hun zuinigheid de nieuwe maatstaf in deze categorie van cilinderinhoud. De klant kan kiezen tussen twee viercilindermodellen: de CLK KOMPRESSOR van 120 kW (163 pk) die een conventioneel brandstofinjectiesysteem meekrijgt en de CLK 200 CGI van 125 kW (170 pk) met directe benzine-injectie. Het TWINPULSE-systeem koppelt een perfect rijplezier en een werkingsregelmaat die niet hoeft onder te doen voor die van een zescilinder, aan een laag verbruik. Deze voorbeeldige prestaties zijn het resultaat van het samengaan van verschillende technologieën: balansassen, compressor, intercooler, nokkenassen met variabel diagram en distributie met vier kleppen per cilinder.

Op de nieuwe CGI-versie wordt het TWINPULSE-systeem nog aangevuld met een vernieuwend systeem voor rechtstreekse benzine-inspuiting waardoor het brandstofverbruik beperkt blijft tot 7,9 liter per 100 km (volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus), of 16 % minder dan zijn voorganger. De nieuwe CLK 200 KOMPRESSOR van zijn kant, stelt zich tevreden met 8,6 liter per 100 km (volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus), waarmee hij 8,5 % beter doet dan zijn voorganger.

Mercedes-Benz breidt zijn aanbod zescilindermotoren uit en stelt in de nieuwe CLK-Klasse een motor voor die zich al in andere modellen heeft bewezen. De cilinderinhoud ervan bedraagt 2,6 liter en het vermogen 125 kW (170 pk). Verder bleef de krachtige 3.2-litermotor van 160 kW (218 pk) behouden. Maar het coupé-gamma omvat nog een nieuwigheid: de CLK 270 CDI die aangedreven wordt door een krachtige vijfcilinder diesel met common rail-technologie. Hij levert 125 kW (170 pk) maar verbruikt slechts 6,7 liter per 100 km (volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus), waardoor deze krachtbron tot een van de zuinigste in zijn categorie mag worden gerekend.

Stijver koetswerk, betere Cx en een uitstekend veiligheidsniveau

Wat het koetswerk betreft hebben de Mercedes-ingenieurs opnieuw vooruitgang geboekt, in het bijzonder op het vlak van stroomlijn en veiligheid. De torsiestijfheid van het koetswerk kon immers met 40 % worden vergroot terwijl het aandeel staal met hoge weerstand, dat een maximale stijfheid waarborgt voor een minimaal gewicht, bijna verdubbelde. Qua aërodynamica kan de nieuwe CLK-generatie prat gaan op een absolute record Cx-waarde voor deze wagencategorie: 0,28. Deze nieuwste Mercedes wordt overigens standaard uitgerust met de allermodernste systemen ter bescherming van de inzittenden: adaptieve airbags voor bestuurder en voorpassagier, zijdelingse airbags, hoofdairbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers op alle plaatsen. Voor het eerst wordt bij het opblazen van de airbag (met twee ontplooiingsdrempels) rekening gehouden met het gewicht van de passagier. Door een veiligheidsconcept aan te bieden dat afgestemd is op de praktijk, onderschrijft de CLK-Klasse op alle punten de filosofie die de constructeur zo na aan het hart ligt en presteert hij briljant bij de strengste crashtests.

De nieuwe CLK coupé is 71 millimeter langer dan zijn voorganger. Zijn breedte nam toe met 18 millimeter en hij werd er 42 millimeter hoger op. De wielbasis van het model nam eveneens toe met 25 millimeter, en bedraagt nu 2715 millimeter. Door dit grotere formaat genieten de inzittenden een hoger comfortpeil in het interieur: meer ruimte tussen de plaatsen, meer hoofdruimte en een grotere bewegingsvrijheid ter hoogte van de knieën, de ellebogen en de schouders.

Interieur met een heel exclusief karakter

De zachte en vloeiende vormen en de verleidelijke kleuren van de interieurelementen creëren, samen met de gebruikte topmaterialen en het designconcept waaruit een ingebakken oog voor detail blijkt, in het interieur van de coupé een ogenblikkelijk gevoel van welbehagen. Het dashboard, de centrale console, de deurpanelen en de stoelen zijn stuk voor stuk nieuw en onderstrepen binnenin het heel specifieke karakter van de CLK-Klasse. Alle bedieningselementen staan binnen handbereik. Het instrumentenpaneel voor de bestuurder krijgt klassiek getekende, ronde wijzerplaten waarop bijzonder vlot alle essentiële informatie zoals snelheid, toerental en uur kan worden afgelezen. Heel wat verfijnde details zoals de verchroomde biezen rond de wijzerplaten in het dashboard en de versierende inzetstukken op de centrale console in edelhout of aluminium benadrukken de indruk van luxe die heerst in het interieur. En om de sfeer aan boord nog aangenamer te maken en de bestuurder zijn taak nog verder te verlichten, voorzag Mercedes zijn coupé van verschillende automatische systemen die bijdragen tot een nog grotere gebruiksvriendelijkheid.

Achterin kunnen de rugleuningen en de zittingen van de stoelen nu standaard asymmetrisch of synchroon worden neergeklapt of rechtgezet zodat de laadruimte naar believen kan worden gemoduleerd. Om een zowat volledig vlakke laadvloer te bekomen, volstaat het de rugleuning van de voorstoelen neer te klappen.

Standaarduitrusting op het vlak van veiligheid en comfort

De rijkere standaarduitrusting van de nieuwe CLK vertegenwoordigt een meerwaarde van ruim 2800 Euro in vergelijking met het vorige model. Ze omvat volgende elementen: hoofdairbags, automatische gordelaanreiking, elektrische ruiten achteraan, automatische ontsteking van de lichten, regensensor, mix-banden, verstelbare stuurkolom en, last but not least, een superkrachtige automatische klimaatregeling. Deze laatste baseert zijn werking op de gegevens die hij permanent ontvangt van allerhande sensoren en voert zonodig de vereiste aanpassingen door naar gelang van de binnentempereatuur, de buitentemperatuur en de vochtigheidsgraad.

DISTRONIC en een hele rits onuitgegeven vernieuwingen

De CLK coupé kan verder nog worden uitgerust met de snelheids- en afstandsregelaar DISTRONIC, het KEYLESS-GO startsysteem, de bixenonlichten en de LINGUATRONIC stembediening waarmee de telefoon en de radio van de auto bediend kunnen worden.