21
februari
2003
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het 73e Autosalon van Genèvewereldpremières in vier verschillende gamma’s

  • CLK-Klasse: een nieuwe en erg comfortabele cabriolet voor 4 passagiers
  • SLK-Klasse: “Final Edition” met een exclusieve luxe-uitrusting
  • E-Klasse: een hoogtechnologische berline met een van de krachtigste V8-dieselmotoren
  • CL-Klasse: een 12-cilindermotor van 612 pk voor de nieuwe CL 65 AMG

 

Naast de nieuwe cabrio van de CLK-Klasse staan er op de stand van Mercedes op het ‘Salon International de l’Automobile’ in Genève nog drie andere nieuwigheden in de schijnwerpers. Het gaat om nieuwe modellen van de SLK-Klasse, de E-Klasse en de CL-Klasse.

De nieuwe CLK cabrio blijft in zijn categorie onovertroffen op het vlak van design, techniek, uitrusting en rijplezier en als dusdanig vestigt dit model de aandacht op een voor Mercedes exclusief type auto. Het motorenaanbod voor dit fascinerende open model telt vijf krachtbronnen met een vermogen van 120 kW/163 pk tot 270 kW/367 pk. Zulk een verscheidenheid aan krachtbronnen is in dit marktsegment uniek en deze cabriolet is overigens de enige in zijn categorie die met een achtcilindermotor geleverd kan worden. De nieuwe CLK cabrio onderscheidt zich daarnaast nog door zijn ongeëvenaarde aërodynamica (een cX van 0,30). De koffer is met zijn laadvolume van 390 l (VDA-meetmethode) meteen de grootste koffer in het segment van de cabriolets met vier zitplaatsen. De kap ten slotte heeft een nieuw ontwerp gekregen en sluit of opent zich automatisch, na een druk op de knop of met behulp van de afstandsbediening.

De standaarduitrusting van de nieuwe CLK cabrio krijgt zo’n 15 extra troeven mee die de veiligheid en het comfort nog verhogen. In vergelijking met het vorige model is de waarde van de uitrusting aanzienlijk toegenomen: de effectieve winst kan tot 2.400? oplopen. De automatische airconditioning, de autoradio, de regensensor, de automatische ontsteking van de koplampen, de afstandsbediening van de kap, het in de hoogte verstelbare stuurwiel en de automatische arm voor de veiligheidsriemen van de bestuurder en de voorpassagier maken nu deel uit van de standaarduitrusting van de nieuwe cabriolet van Mercedes (geen volledige opsomming).

“Final Edition”: een speciale reeks van de SLK met een interieuruitrusting in verfijnd nappaleer

Rijden in een open auto is een bijzonder plezier dat ook gesmaakt kan worden in de “Final Edition” van de erg geslaagde roadster SLK, die Mercedes-Benz ook op het Autosalon van Genève aan het grote publiek voorstelt.

Met het inklapbare dak, het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP®), de remassistent voor noodstops, de zijdelingse airbags en de andere moderne technieken van de SLK-Klasse trekt dit speciale model alle aandacht op zich. Vooral ook door de hoogwaardige sierelementen en de edele materialen die gebruikt werden. Kenmerkend voor het exclusieve silhouet van de roadster zijn het radiatorrooster in een zilverkleurige metaallak met chroomtoetsen, de sierstrips in glanzend aluminium op de A-stijlen en het inklapbare dak. Lichtmetalen velgen van 16 inch met vijf dubbele spaken onderstrepen extra het sportieve en sierlijke uiterlijk van dit SLK-model.

In het interieur van de “Final Edition” zijn de vernieuwde sportstoelen bekleed met soepel nappaleer dat naar wens verkrijgbaar is in zwart of klassiek rood. Dat hoogwaardige materiaal vinden we ook terug op de bovenzijde van de deurbekledingen en op de rolbeugels. Voor de middenconsole, het schakelrooster en de deurgrepen hebben de designers van Mercedes sierbekledingen in geborsteld en glanzend aluminium ontworpen. Het instrumentenbord onderscheidt zich van dat van de gewone roadster SLK door zijn zilverkleurige wijzerplaten en door de metaalkleur van de regelknoppen voor de klok en de dagteller. De “Final Edition” van de SLK-Klasse is beschikbaar vanaf maart 2003.

E 400 CDI: een dieselmotor met acht cilinders die 191 kW/260 pk ontwikkelt

De krachtigste V8-dieselmotor voor een personenauto is vanaf de lente 2003 in de E-Klasse van Mercedes-Benz beschikbaar. Met een cilinderinhoud van 3996 cm³ ontwikkelt deze via een common rail direct ingespoten turbomotor, waarin nog heel wat andere technische innovaties ingebouwd zijn, een vermogen van 191 kW/260 pk. Door de motor, de koeling van de laadlucht en de uitlaat op verschillende punten te verbeteren, zijn de ingenieurs van Mercedes erin geslaagd om de nieuwe motor E 400 CDI nog 7 kW/10 pk krachtiger te maken dan de V8-dieselmotor die de modellen van de S-Klasse, M-Klasse en G-Klasse aandrijft.

Ook het maximumkoppel van 560 Nm – dat tussen 1700 en 2600 t/min beschikbaar is – hoort bij de beste waarden die een personenauto met dieselmotor kan voorleggen. Dat koppel maakt snelle acceleraties en meesterlijke sprints mogelijk: zo versnelt de E 400 CDI in maar 6,9 seconden vanuit stilstand tot 100 km/h, terwijl hij tegelijk indrukwekkende hernemingen aankan (om van 60 tot 120 km/h te versnellen, heeft hij maar 6,7 seconden nodig). De maximumsnelheid is begrensd tot 250 km/h. Voor een dieselmotor in deze categorie van auto’s zijn dat ongeëvenaarde prestaties.

Tijdens de verbruikstest volgens de gemengde Europese cyclus toont deze biturbomotor dat hij ook nog over andere kwaliteiten beschikt: zijn totale verbruik volgens de nieuwe gemengde Europese cyclus bedraagt maar 9,4 l per 100 km. Met zijn tank van 80 liter kan de E 400 CDI dus meer dan 850 km afleggen voor er weer getankt moet worden.

De standaarduitrusting van de nieuwe E 400 CDI omvat naast de vijftrapsautomaat ook de elektronisch gestuurde pneumatische ophanging AIRMATIC DC (Dual Control), de airconditioning THERMOTRONIC met vier temperatuurzones, de lichtmetalen velgen van 17 inch en de parametrische stuurbekrachtiging.

CL 65 AMG: een koppel van 1000 Nm bij 2000 t/min

In Genève beleeft een nieuw meesterwerk van het bedrijf Mercedes-AMG zijn wereldpremière: de nieuwe CL 65 AMG zet de bijzonder geslaagde traditie van de twaalfcilinders van Mercedes-AMG voort met een erg krachtige V12-motor. Die krachtbron heeft een uniek en indrukwekkend vermogen : dankzij de druklading met twee turbo’s ontwikkelt deze motor een vermogen van 450 kW/612 pk en geeft hij vanaf 2000 t/min het fenomenale koppel van 1000 Nm vrij. De CL 65 AMG is daarmee het krachtigste AMG-model tot op vandaag.

Dankzij het vermogen van zijn twaalfcilinder van AMG heeft de coupé de prestaties van een rasechte sportwagen : vanuit stilstand versnelt de CL 65 AMG in maar 4,5 seconden tot 100 km/h (voorlopige gegevens); zijn maximumsnelheid is elektronisch beperkt tot 250 km/h.

De basis van de AMG-motor is de 12-cilinder van de S-Klasse van Mercedes-Benz. Aan de oorsprong van het hogere vermogen en koppel in de nieuwe CL 65 AMG liggen naast de grotere cilinderinhoud (5980 cm³ in plaats van 5513 cm³) ook nog tal van bijkomende ingrepen: de ingenieurs van AMG hebben de boring van de cilinders vergroot van 82 tot 82,6 mm, de lichthoogte van de krukas met 6 mm verlengd tot 93 mm en de laaddruk van de turbocompressor verhoogd tot maximum 1,5 bar. Daarnaast maken de ingenieurs nog gebruik van gesmede zuigers, van hoofdlagers en drijfstanglagers in een materiaal dat tegen extreme temperaturen en druk bestand is, en hebben ze de openingen van de elektrische injectiekleppen vergroot om een groter brandstofdebiet mogelijk te maken. Voor de krachtoverdracht staat een vijftrapsautomaat met de functie SPEEDSHIFT en een bediening op het stuurwiel in. Het uitzonderlijke koppel van de V12-motor wordt in alle veiligheid onder controle gehouden door de aanpassing van verscheidene onderdelen van de versnellingsbak, het achterdifferentieel, de cardanas en de wielsteunen.

Zoals alle modellen in de CL-Klasse is de nieuwe CL 65 AMG ook standaard uitgerust met de actieve ophanging ABC (Active Body Control). Wel krijgen de veerbenen van dit systeem op de snelle coupé een stuggere afstelling.

AMG Advanced Mobile Media: nieuwe systemen voor de modellen van de E- en de S-Klasse

Mercedes-AMG stelt op het autosalon van Genève twee multimediasystemen voor mobiele communicatie voor die op maat ontworpen zijn voor de E-Klasse en de S-Klasse. Het systeem voor de E-Klasse bestaat uit twee vaste schermen op de rugleuningen van de voorstoelen, waarop televisiebeelden, videoteksten of films op DVD opgeroepen kunnen worden. Het systeem is overigens voorzien van een aansluiting voor spelconsoles, mobiele DVD-lezers en digitale videocamera’s en fototoestellen. Het nieuwe communicatiesysteem van de S-Klasse is daarentegen aangepast aan de verwachtingen van zakenmannen en –vrouwen. Onder de opklapbare achterleuning tussen de twee achterstoelen gaat een nieuw, multifunctioneel toestel schuil dat als fax, fotokopietoestel, printer, scanner en modem dienst kan doen.
Met behulp van twee interfaces is het toestel ook compatibel met een draagbare computer, een GSM of een elektronische agenda.