07
september
2004
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het 77ste Autosalon van Parijs

Première van de exclusieve special edition
’Mercedes-Benz CLK designo by Giorgio Armani’

Op het Autosalon van Parijs zal Mercedes-Benz zijn exclusieve special edition CLK-Klasse Cabriolet, gepersonaliseerd door de vermaarde Italiaanse modeontwerper Giorgio Armani, voorstellen.
Wereldwijd zullen slechts 100 exemplaren van deze elegante auto aangeboden worden als onderdeel van het exclusieve Mercedes-Benz designo programma.

Het idee voor de samenwerking tussen Mercedes-Benz en de Milanese modeontwerper ontstond na de sponsoring door de constructeur van de Salomon R. Guggenheim ‘Giorgio Armani: Retrospective’-tentoonstelling in vijf steden. Daarop werd een Mercedes-Benz CLK Design tentoonstellingsauto ontwikkeld, die werd onthuld tijdens de Milanese modeweek in de herfst van 2003.

Unieke matte lak en kwaliteitsvolle materialen

Aangemoedigd door de positieve reacties op de tentoonstellingsauto besliste Mercedes-Benz een beperkte oplage te lanceren in zijn exclusieve designo programma.

Het volledige koetswerk is gelakt in een door Armani gepatenteerde matte zandkleur, met een discrete groennuance.

De zetelbekleding en een hoogtechnologische zijdeachtige matte film binnenin passen bij de koetswerkkleur. Giorgio Armani wist verrassende effecten te verkrijgen, gedeeltelijk door materialen uit hun traditionele context te nemen en ze op ongebruikelijke manieren te combineren om iets nieuws te creëren. Zo combineerde hij bijvoorbeeld cuoio, een kostbaar zadelleder dat in de jaren ‘40 en ’50 erg bekend was, maar dat tegenwoordig nog maar zelden gebruikt wordt, met hoogtechnologische stoffen van sportkleding. Dankzij de driedimensionale vezelstructuur zijn de zetels en de andere delen van de auto goed geventileerd.

In de gelimiteerde cabriolet zijn alle decoratieve interieurelementen die normaal van hout zouden zijn, bekleed met bruin leder, dat in stukken werd gewatteerd.
Het antracietkleurige multifunctionele stuur is bekleed met fijn geperforeerd leder. Om storende reflecties in de voorruit te vermijden is het bovenste gedeelte van het instrumentenpaneel ook donker gekleurd. Het onderste gedeelte neemt de kleur van het koetswerk over, en creëert zo een interessant contrast.

Openlucht rijplezier voor vier inzittenden

De ‘Mercedes-Benz CLK designo by Giorgio Armani’ is gebaseerd op de CLK 500 Cabriolet, die niet alleen een kwaliteitsvolle technologie en een fascinerende styling levert, maar ook openlucht rijplezier en onovertroffen comfort voor tot vier passagiers.

De V8-motor van deze cabriolet ontwikkelt 225 kW/306 pk en geeft de auto een acceleratie van 0 tot 100 km/u in 6.2 seconden. Het fijn afgestelde onderstel maakt de wagen erg wendbaar en dynamisch. De hoge veiligheid voor de inzittenden wordt gegarandeerd door sterke koetswerkstructuur, een automatische koprolbescherming, standaard zijdelingse airbags hoofd/borstkas, zijdelingse airbags achteraan, adaptieve airbags voor de bestuurder en de voorste passagier, gordelspanners op alle plaatsen en een automatische veiligheidsrolbeugel.

Bovendien werd het koetswerk van de door Giorgio Armani bezielde CLK-Klasse Cabriolet veredeld door bepaalde AMG-stijlelementen, zoals dynamische voor- en achterspoilers en kenmerkende zijschorten.

Exclusieve uitrusting standaard

In overeenstemming met zijn hoge standaards laat de Armani CLK Cabriolet ook bijna geen enkele wens onvervuld wat betreft uitrusting. De standaarduitrusting omvat dan ook een THERMOTRONIC airco met zonnesensor, een stereo radio met Europees navigatiesysteem en surround sound met tien luidsprekers en 8 x 40 Watt versterkers, zetelverwarming, automatische koplampen, PARKTRONIC, een regensensor voor de ruitenwissers, en TEMPOMAT met SPEEDTRONIC.

Na de onthulling van de ‘CLK designo by Giorgio Armani’ op de persdagen van het Autosalon van Parijs zal Mercedes-Benz het voertuig tentoonstellen in de Mercedes-Benz showroom op de Champs Elysées in Parijs (25 september tot 10 oktober 2004).
De leveringen van deze exclusieve auto zullen van start gaan in de lente van 2005.