24
februari
2006
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het autosalon van Genève 2006: Wereldpremière voor een reeks van nieuwe producten

Verscheidene nieuwe modellen van Mercedes-Benz beleven op het 76e Autosalon van Genève hun wereldpremière.

Daaronder twee exclusieve en krachtige modellen, de CLS 63 AMG en CLK 63 AMG – de laatste in zowel een coupé- als een cabrioletuitvoering. Met hun krachtige achtcilinders en moderne ophangtechnologie bieden beide modellen de inzittenden een beklijvende rijervaring. De SL-Klasse die onlangs een verjongingskuur ondergaan heeft, en de AMG versies van dat model, de SL 55 AMG en de SL 65 AMG, worden in Genève eveneens voor het eerst aan het publiek voorgesteld. Ook de moderne dieselmodellen GL 320 CDI en GL 420 CDI beleven in Genève hun wereldpremière. Voor de nieuwe GL-Klasse zelf is Genève echter zijn Europees debuut. Mercedes-Benz stelt eveneens de vision CLS 320 BLUETEC en de vision GL 320 BLUETEC voor. Deze vooruitstrevende voertuigen behoren tot een nieuwe generatie dieselvoertuigen – de ‘schoonste’ ter wereld. De CLS 350 CGI ten slotte biedt een uiterst efficiënt aandrijfsysteem: de direct ingespoten benzinemotor met gerichte verstuiving.

De nieuwe CLS 63 AMG is een uitzonderlijke auto die opvalt door zijn indrukwekkende prestaties, zijn dynamische vormgeving en zijn exclusief interieur. Deze vierdeurs coupé wordt aangedreven door een V8 AMG motor van 6,3 liter die volledig door Mercedes-AMG ontworpen is. Die nieuwe AMG motor is 378 kW/515 pk sterk en heeft een hoger specifiek vermogen en koppel dan gelijk welke andere atmosferische achtcilinder in de wereld. Met die krachtbron versnelt de sierlijke coupé in amper 4,5 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt hij een elektronisch begrensde top van 250 km/u.

De krachtige motor van de nieuwe CLS 63 AMG is gekoppeld aan de versnellingsbak AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC die de bestuurder de keuze biedt tussen een volledig automatische werking en een manuele bediening. In dat laatste geval kan de bestuurder nog eens kiezen tussen de klassieke keuzehendel of de aluminium schakelknoppen op het stuurwiel zoals die ook in de F1 gebruikt worden. De ophanging en remmen zijn aan het motorvemogen aangepast: zo is de auto uitgerust met de nieuwe AMG sportophanging – die op de semi-actieve luchtvering AIRMATIC DC met het ADS II adaptieve dempsysteem gebaseerd is – en met het nieuwe krachtige remsysteem van AMG. Die laatste voorziening biedt dankzij de voorremmen in composietmateriaal en de geventileerde en geperforeerde remschijven rondom meer dan voldoende remkracht.

De verfijnde vormgeving van de coupé wordt gekenmerkt door krachtige AMG stijlelementen, terwijl het interieur opvalt door de unieke combinatie van exclusieve sportiviteit met hoogwaardige materialen en door de kwaliteit van de afwerking. De AMG sportstoelen met bekleding in nappaleer, het ergonomische AMG sportstuurwiel met de nieuwe aluminium AMG schakelknoppen, en het nieuwe AMG wijzerpaneel met een snelheidsmeter tot 320 km/u en rode naalden behoren tot de standaarduitrusting.

De CLK 63 AMG coupé en cabriolet

Ook in de coupé- en cabrioletversies van de CLK 63 AMG, die in Genève eveneens hun wereldpremière beleven, staat de AMG V8-motor van 6,3 liter garant voor een unieke rijervaring. De CLK 63 AMG ontwikkelt meer vermogen en koppel – 354 kW/481 pk en 630 Nm – dan gelijk welke andere auto in zijn categorie. De nieuwe versnellingsbak AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC is de perfecte aanvulling op die motor doordat hij borg staat voor een dynamische krachtoverdracht.

De nieuwe AMG sportophanging, de nieuwe AMG lichtmetalen velgen van 18 inch en de dynamische standaardvoorzieningen benadrukken het exclusieve en sportieve karakter van de CLK-reeks. Daarnaast zijn de voorwielen uitgerust met een nieuw en krachtig AMG remsysteem in composietmateriaal.

De dynamische AMG carrosserie, die een nieuwe en krachtig getekende voorschort met zijdelingse luchtmonden omvat, onderstreept de positie van de CLK 63 AMG als het sportieve vlaggenschip dat dynamiek en exclusiviteit verenigt. Het interieur van beide versies geeft met het nieuwe ergonomische AMG sportstuurwiel, de AMG sportzetels met meervoudige contouren en de bekleding in het exclusieve nappaleer blijk van dezelfde eigenschappen.

De R 63 AMG – een sportieve en prettig te besturen auto met plaats voor zes

De AMG V8-motor van 6,3 liter uit de CLS 63 AMG en de CLK 63 AMG drijft ook de R 63 AMG aan. Met zijn maximumvermogen van 375 kW/510 pk, zijn maximumkoppel van 630 Nm en zijn permanente vierwielaandrijving biedt de AMG Grand Sports Tourer gebruikers een volledig nieuwe combinatie van niet te evenaren sportieve prestaties, veel binnenruimte en het allerhoogste comfort voor tot zes inzittenden.

De combinatie van de AMG SPEEDSHIFT 7G-TRONIC, de vierwielaandrijving, het krachtige AMG remsysteem en de AMG sportophanging met luchtvering AIRMATIC en adaptieve demping biedt de allerhoogste mate van actieve veiligheid bij zowel een sportieve als een comfortgerichte rijstijl. De nieuw ontworpen voor- en achterschorten die onmiskenbaar de handtekening van AMG dragen, stralen op hun beurt pure dynamiek uit.

De SL 55 AMG en SL 65 AMG: nu nog dynamischer en exclusiever

Nog in Genève beleven de vernieuwde versies van de SL 55 AMG en de SL 65 AMG hun première. Zowel de motor als de vormgeving en de uitrusting van die krachtige AMG roadsters werden onder handen genomen zodat ze nu een nog exclusievere rijervaring bieden. De AMG V8 van 5,5 liter in de SL 55 AMG kreeg een nieuwe turbolader en een grotere smoorklep. Daardoor kon de luchtinlaat verbeterd worden en steeg het vermogen van 368 kW/500 pk tot 380 kW/517 pk. Het maximumkoppel werd op zijn beurt opgevoerd van 700 tot 720 Nm.

In de twee AMG roadsters werd de AMG sportophanging, die op de Active Body Control van de tweede generatie gebaseerd is, nog verbeterd zodat de carrosseriebewegingen bij hoge snelheden nog kleiner zijn dan voordien – zonder dat dit ten koste gaat van de hoge rijkwaliteit.

Het nieuwe ontwikkelde en krachtige AMG remsysteem met grote remschijven in composietmateriaal vooraan en vaste aluminium remzadels met zes zuigers is heel precies en nauwkeurig te bedienen. Het onderscheidt zich door zijn erg korte remafstanden en zijn uitstekende weerstand tegen fading. Op het V12 topmodel zorgt een differentieelgrendel met meerdere schijven voor een maximale tractie.
De vernieuwde carrosserie van de twee AMG roadsters oogt nu nog dynamischer dan voordien. De voorschorten, waarin de met chroom omringde mistlampen ingebouwd zijn, hebben een opvallende en dynamische V-vorm. De voorschort van de SL 65 AMG is daarnaast nog voorzien van zijdelingse luchtmonden om de luchtstroom naar de bijkomende radiator voor de motorolie te verbeteren. Andere elementen van de facelift zijn de zwarte ribben en verchroomde accenten op het AMG radiatorrooster en de nieuwe achterlichten met een speciale AMG kleur. In de auto roepen nieuwe bekledingselementen in koolstof een sportieve sfeer in het leven.

De Mercedes-Benz SL-Klasse van de nieuwe generatie

Vier jaar nadat de succesvolle Mercedes-Benz SL-Klasse op de markt gekomen is, werden zijn motor, vormgeving en uitrusting grondig vernieuwd. De maatregelen omvatten een sportievere afstelling van de motoren, de aandrijflijn en de ophanging. Een nieuwe V6-motor, een nieuwe V8-motor en een krachtiger V12 zorgen voor onvervalst rijplezier. Het actieve ophangsysteem – Active Body Control van de tweede generatie – en de directe stuurinrichting staan borg voor een voelbaar sportievere rijervaring in combinatie met het voor de SL-Klasse kenmerkende comfort. De hertekende neus, de nieuwe achterlichten en de nieuwe lichtmetalen velgen bezorgen de vernieuwde SL-Klasse ook een sportiever uiterlijk – zelfs wanneer hij stil staat. Het interieur werd op zijn beurt opgewaardeerd met hertekende uitrustingselementen, zorgvuldig gekozen materialen met veel oog voor detail, en nieuwe kleuren. De schakelknoppen op het stuurwiel die bij de optionele 7G-TRONIC Sport geleverd worden, onderstrepen het dynamische karakter van de vernieuwde SL-Klasse.

BLUETEC – De zuiveringstechnologie van Mercedes-Benz

Op het autosalon van 2006 in Genève stelt Mercedes-Benz de Vision CLS 320 BLUETEC en de Vision GL 320 BLUETEC voor, twee voorlopers van een nieuwe generatie van dieselmodellen. Uitgerust met de vernieuwende BLUETEC technologie behalen de CDI versies van Mercedes-Benz de titel van ‘schoonste’ diesels ter wereld in alle voertuigcategorieën, zonder evenwel aan hun legendarisch potentieel aan acceleratievermogen, zuinigheid en autonomie in te boeten. Mercedes-Benz bereidt zo de komst van de BLUETEC technologie in personenwagens op de Europese markt voor. Deze is voor uiterlijk 2008 voorzien.

CLS 350 CGI – we lichten de sluier over een nieuwe direct ingespoten benzinemotor

Na een intens ontwikkelingsproces openbaart Mercedes-Benz nu als wereldpremière de allereerste direct ingespoten benzinemotor met gerichte verstuiving. De zes cilinders van 215 kW/292 pk zullen in het tweede semester van 2006 in de CLS-Klasse gebruikt worden. Dankzij deze vernieuwende injectietechnologie bewerkstelligt Mercedes-Benz in gemengde cyclus een nieuwe verlaging van het verbruik met 10 % in vergelijking met de sterk presterende V6-benzinemotor met indirecte injectie en volledig elektronische, variabele regeling. De CLS 350 CGI verbruikt tussen 9,1 en 9,3 l/100 km. De nieuwe motor van Mercedes-Benz wordt ook gekenmerkt door een duidelijk hoger vermogen, gecombineerd met een gevoelig lager verbruik.

De GL-Klasse – een nieuwe norm in het segment van de terreinwagens

De nieuwe GL-Klasse beleeft in Genève zijn Europees debuut. In het geval van de GL 320 CDI en de GL 420 CDI - die met de modernste dieseltechnologie uitgerust zijn en standaard een deeltjesfilter hebben – gaat het zelfs om de wereldpremière. Deze luxueuze terreinwagen met plaats voor zeven inzittenden is de nieuwe blikvanger in het segment van de luxueuze SUV’s. Hij maakt indruk met zijn uitstekende rijeigenschappen op zowel de weg als zwaar terrein en verwent de inzittenden met massa’s ruimte en het comfort van een luxueuze sedan. Het veiligheidsconcept PRE-SAFE® dat in de GL-Klasse ingebouwd is een première in deze categorie en als dusdanig ook een nieuwe mijlpaal.

De vormgeving met strakke vlakken, krachtige lijnen en opvallende details bezorgt de luxueuze terreinwagen die de GL-Klasse is, een aura van kracht en exclusiviteit. Zelfs wanneer de auto stil staat, straalt zijn vormgeving nog een krachtige voorwaartse beweging uit.

Vier moderne motoren – twee benzinemotoren en twee diesels – bezorgen deze veelzijdige auto superieure prestaties. De direct ingespoten dieselmotoren in de nieuwe GL 320 CDI en GL 420 CDI voldoen aan de allerstrengste emissienormen van het moment – Euro 4 – en worden standaard uitgerust met een deeltjesfilter die geen additieven in de brandstof vergt en die de uitstoot van deeltjes met 99 % terugdringt.
De nieuwe V8-diesel van de GL 420 CDI bezorgt de auto met zijn maximumvermogen van 225 kW/306 pk superieure prestaties. Die zijn meer bepaald te danken aan de common rail injectie onder hoge druk (een maximum injectiedruk van 1600 bar) van de derde generatie, de verhoogde ontstekingsdruk, de tot vijf injecties per zuigercyclus, de verstuivermonden met speciale openingen en de nieuw ontworpen piëzo-elektrische verstuivers die een preciezere injectietiming mogelijk maken. De vertrouwde V6-diesel van de GL 320 CDI ontwikkelt een maximumvermogen van 165 kW/224 pk en een indrukwekkend maximumkoppel van 510 Nm. Alle motorversies van de GL worden standaard gekoppeld aan de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC met het schakelmechanisme DIRECT SELECT.