01
maart
2011
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het Autosalon van Genève 2011

De nieuwigheden die Mercedes-Benz voorstelt op het Autosalon van Genève 2011 hebben een gemeenschappelijke visie: puur plezier koppelen aan een voorbeeldige efficiëntie. De vaandeldrager onder de nieuwigheden is de
C-Klasse Coupé, die in Genève zijn wereldpremière viert. Mercedes-Benz verrijkt het segment met een expressief en toch klassiek gelijnd tweedeursmodel. Samen met de nog atletischere C 63 AMG-versies van de berline en de break vervolledigt de coupé het gamma van de jongste generatie C-Klasse. De andere publiekslieveling is ongetwijfeld de nieuwe SLK, die het rijplezier en de geneugten van het open rijden op een ongeëvenaard niveau tilt. Tot slot lanceert Mercedes-Benz in Genève ook de E 200 NGT BlueEFFICIENCY met bi-fuelmotor (benzine en aardgas), waarvan de eerste exemplaren binnenkort al geleverd worden aan de klanten.

De uitvinding van de wagen had niet met meer brio gevierd kunnen worden: Mercedes-Benz vat het 125ste jaar in de geschiedenis van het automerk aan met de voorstelling van de erg expressieve C-Klasse Coupé, een model dat zowel klassiek en compact is. In profiel verleidt de nieuwe coupé met een drievolumeontwerp, compacte proporties en een verlaagd silhouet, dat onderstreept wordt door de gespierde schouderpartij en een smalle C-stijl. Dat dit model tot de coupéfamilie behoort, wordt bevestigd door de korte overhang vooraan, de langere motorkap, de erg schuine voorruit en een langgerekte daklijn. Het bovenste gedeelte van het interieur strekt zich tot ver achter de achteras uit tot aan de sportieve, gedrongen achtersteven en omvat de opvallend schuin ingeplante achterruit.

De voorzijde van de nieuwe coupé neemt het huidige ontwerp van de C-Klasse over,

maar heeft niettemin enkele eigen trekjes. Zo wordt de snuit gedomineerd door het centrale radiatorrooster dat op de bumper rust. De twee verchroomde bayetten aan beide zijden van de ster – een typisch kenmerk van de coupémodellen - worden smaller naar de koplampen toe, wat het atletische karakter van de voorsteven versterkt. Deze laatste wordt gekenmerkt door zijn horizontale pijlvorm.

Het dashboard onderscheidt zich met zijn krachtige, sportieve en hoogwaardige uitstraling. Drie cilindervormige, naar de bestuurder gerichte wijzerplaten met geanodiseerd oppervlak versterken het dynamische karakter van het interieur. Tot de voornaamste kenmerken behoort onder andere het grote decoratieve inzetstuk dat van de centrale ventilatiemonden tot de rechterventilatiemond loopt en zich voor de voorpassagier uitstrekt. Dit brede inzetstuk onderstreept het genereuze karakter van het interieur en is net als de andere decoratieve panelen voor het eerst verkrijgbaar in “gelakt porselein”, wat het exclusieve karakter van het interieur van de coupé accentueert.

De aandrijfkracht van de C-Klasse Coupé wordt verzekerd door een van de drie benzinemotoren of een van de twee dieselkrachtbronnen die het gamma rijk is en die allemaal standaard voorzien zijn van directe injectie en een Stop/Start ECO-functie. Alle modellen dragen het BlueEFFICIENCY-label, dat hun efficiëntie en hun milieuvriendelijkheid staaft. Alle automatische versies zijn uitgerust met de verder geperfectioneerde 7G-TRONIC PLUS zeventrapsversnellingsbak.

De Mercedes-Benz C 63 AMG is voortaan nog aantrekkelijker dankzij een uitzonderlijke rijdynamiek en sportiviteit die onderstreept worden door talrijke nieuwigheden: een radiatorrooster met grote centrale Mercedes-ster en vleugelvormige lamel aan beide zijden hiervan, de AMG-voorschort met glanzend zwarte dwarslat onderaan, en de gewelfde motorkap met hertekende powerdomes. Niet alleen op esthetisch vlak werden de nodige wijzigingen aangebracht aan het paradepaardje onder de C-Klasses, ook qua technologie werd er vooruitgang geboekt met het oog op meer rijplezier en een beduidend lager brandstofverbruik. De standaard SPEEDSHIFT MCT AMG zeventrapssportautomaat met “Controlled Efficiency”-schakelprogramma staat samen met de nieuwe stuurbekrachtigingspomp borg voor een verbruiksdaling van ongeveer 10 %, zodat het normverbruik volgens de nieuwe Europese cyclus voortaan 12,0 l/100 km bedraagt (break: 12,3 l/100 km). De V8 AMG-motor van 6,3 liter levert net zoveel vermogen: 336 kW (457 pk), dat tot 358 kW (487 pk) opgetrokken kan worden indien geopteerd wordt voor het AMG Performance Pack. De AMG-sportophanging werd op talrijke punten geperfectioneerd voor nog meer wendbaarheid, grip en comfort.

Een van de meest fascinerende en populairste Mercedes-modellen is aan zijn derde ronde toe: de nieuwe SLK-Klasse. Deze roadster tilt het rijplezier en de geneugten van het open rijden op een ongezien niveau, zonder vrede te nemen met compromissen. Hij koppelt sportieve wendbaarheid aan verfijnd comfort, uitgesproken sportwagendesign, en topprestaties aan dagelijkse bruikbaarheid, en een maximaal respect voor het milieu. De SLK is bovendien de eerste wagen ter wereld die uitgerust is met een panoramisch klapdak met MAGIC SKY CONTROL, dat verheldert of verduistert met behulp van een druk op een knop. De nieuwe krachtige 4- en 6-cilindermotoren met standaard Stop/Start ECO-functie staan garant voor een voorbeeldige efficiëntie en een uitgesproken sportief temperament. De opmerkelijke prestaties van deze motoren verhinderen niet dat ze ook zuiniger zijn dan hun voorgangers (tot 25 %). De SLK is bovendien uitgerust met een unieke veiligheidsuitrusting die hem de tot de nieuwe maatstaf in zijn segment verheffen. Dankzij dit veelvoud aan technische vernieuwingen staat de SLK wederom als een ster aan het firmament van de roadstercategorie.

Het minst dorstige model van het Mercedes E-Klassegamma wint nog aan zuinigheid: dankzij de geoptimaliseerde 7G-TRONIC PLUS automaat en de standaard Stop/Start ECO-functie neemt de E 250 CDI BlueEFFICIENCY genoegen met amper 4,9 l/100 km diesel volgens de nieuwe gemengde Europese cyclus. Dat stemt overeen met een daling van 0,4 liter ten opzichte van zijn voorganger en vertegenwoordigt een verlaging van de CO2-uitstoot tot 129 g/km. De nieuwe versie met vierwielaandrijving, de E 250 CDI 4MATIC BlueEFFICIENCY profiteert eveneens van efficiëntieverhogende maatregelen die hem in staat stellen om tot een normverbruik te komen van gemiddeld 6,3 l/100 km.

De nieuwe E 200 NGT BlueEFFICIENCY met bi-fuelmotor kan zowel op benzine als op aardgas rijden en wordt vanaf maart geleverd. Zijn milieuvriendelijke en zuinige aardgasaandrijving is gebaseerd op de viercilinderbenzinemotor met compressor van 120 kW (163 pk) die zijn sporen al verdiend heeft. Hij werd uitgerust met bijkomende injectoren aan de binnenzijde van de inlaatkanalen en kan zowel op aardgas als op loodvrije benzine rijden. Een drukregelaar ter hoogte van de motor regelt aan de hand van een sensor en een elektromagnetische klep de toevoer van het aardgas en houdt de noodzakelijke voedingsdruk constant. Dankzij een vernieuwende motorsturing kan de bestuurder op elk moment, zelfs wanneer hij rijdt, overschakelen van benzine naar aardgas (en vice vers). De omschakeling verloopt soepel en schokvrij: de inzittenden van de wagen zullen het niet eens merken.

De standaardbenzinetank van de wagen wordt aangevuld met drie aardgasreservoirs met een totale inhoud van 121,5 liter (19,5 kg), waarvan er eentje discreet weggewerkt zit achter de rugleuning van de achterbank en de andere twee al even onzichtbaar onder de koffervloer.

De vermogens- en koppelcijfers van het moderne viercilinderblok blijven ongewijzigd in aardgasmodus. In combinatie met de meegeleverde 5-trapsautomaat legt de E-Klasse Berline de sprint van 0 tot 100 km/u af in 10,4 seconden en haalt hij een topsnelheid van 224 km/u. In benzinemodus verbruikt de nieuwe motor 1,2 liter minder dan zijn voorganger, zodat het normverbruik volgens de nieuwe Europese cyclus voortaan 8,1 l/100 km bedraagt. In aardgasmodus werd het verbruik met 0,6 kg/100 km verlaagd om voortaan 5,5 kg te bedragen, wat overeenstemt met een CO2 –uitstoot van
149 g/km. Het voertuig kan ongeveer 360 km afleggen in aardgasmodus en ongeveer 730 km in benzinemodus (met standaardreservoir van 59 liter), wat het totale rijbereik op haast 1 100 km brengt . De voordelen van aardgas: een verbruik en CO2-uitstoot die respectievelijk met 10 % en meer dan 20 % dalen enerzijds, en anderzijds uitlaatgassen die beduidend schoner zijn dan vergelijkbare wagens met conventionele benzinemotor.

De look van de Viano Avantgarde Edition 125 kan als soeverein en zelfverzekerd bestempeld worden: dit nieuwe topmodel staat op in het oog springende glanzende aluminium 16-spaaksvelgen in maat 8J x 19. Zijn unieke uitstraling wordt geaccentueerd door verchroomde spiegelkappen en deurdrempels, chroomlatjes in de voorbumper en een verchroomde sierstrip op de kofferklep. Aan de binnenzijde kunnen de bestuurder en de passagiers plaatsnemen op comfortabele sportzetels die bekleed zijn met verfijnd gecapitonneerd leder en prat gaan op extra zijdelingse steun. De individuele achterzetels staan op rails en kunnen in trapjes van 25 mm verschoven worden. Ze zijn voorzien van geïntegreerde driepuntsveiligheidsgordels, in de hoogte regelbare hoofdsteunen en verstelbare armleuningen.

Bij de sportieve uitstraling van de Viano Avantgarde Edition 125 hoort een dynamische aandrijving, die hier verzekerd wordt door de voor deze categorie unieke V6-motoren van Mercedes-Benz. De krachtige en zuinige V6 CDI 3.0 levert een vermogen van 165 kW (224 pk) en een uitzonderlijk koppel van 440 Nm. De V6-benzinemotor wordt dan weer gekenmerkt door stevige hernemingen en een uitermate zachte draaicultuur. De 3,5 liter benzinemotor is goed voor een vermogen van 190 kW (258 pk). De speciale versie is overigens uitgerust met een sportophanging met specifieke afstellingen. De Mercedes-Benz Viano Avantgarde Edition 125 is vanaf de lente verkrijgbaar, zowel met compact als met lang koetswerk.

Sinds 25 februari jl. zet de F-CELL World Drive zijn tocht verder doorheen het tweede continent dat op het programma staat: Noord-Amerika. De drie heldergroen gelakte voertuigen van het type B-Klasse B F-CELL zijn vertrokken uit Fort Lauderdale, aan de Amerikaanse Oostkust, en richtten de snuit naar New Orleans voor de eerste etappe. In totaal zullen de met waterstof aangedreven voertuigen bijna 7 500 kilometer afleggen in de Verenigde Staten en Canada om uiteindelijk in Seattle aan te komen en van daaruit vervoerd te worden naar Australië.

Voordat ze aan hun Amerikaanse kruistocht begonnen, hadden de wagens al meer dan 3 000 kilometer afgelegd in Zuid-Europa. Het symbolische startschot van deze wereldreis werd op 29 januari jl. gegeven ter gelegenheid van de feestelijkheden voor de 125ste verjaardag van de uitvinding van de wagen, een dag voor de B-Klasse F-CELL-voertuigen vertrokken voor de eerste etappe van hun wereldreis met eindbestemming Parijs. Na Frankrijk en Spanje doorkruist te hebben, hield de karavaan een tussenstop in de Portugese hoofdstad, Lissabon.