17
oktober
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het Autosalon van Tokyo 2003

Op het 37e Autosalon van Tokyo zal Mercedes-Benz een nieuw concept, de F 500, voorstellen. Dat model geeft een aanwijzing van de richting die de autotechnologie in de toekomst inslaat.
De F 500 Mind is een rijdend onderzoekslaboratorium in de vorm van een moderne vierdeurs fastback waarin meer dan een dozijn ideeën ingebouwd zijn die de veiligheid, de rijtechnologie en het comfort moeten verhogen.
De innovaties zijn erg uiteenlopend en gaan van het nachtvisiesysteem met infrarode laserkoplampen over deuren die in twee richtingen openslaan, tot een programmeerbaar multivisiedisplay in de cockpit. Elektronische gas- en rempedalen, een unieke stijl binnenin die de structurele stijfheid verhoogt en een ultrasound informatiesysteem voor de bestuurder zijn andere aspecten die Mercedes-Benz in de F 500 Mind uittest.
De onderzoekers van DaimlerChrysler zullen dit baanbrekende voertuig gebruiken om de eerste praktische tests van voorgenoemde innovatieve systemen uit te voeren en om het pad voor de commercialisering ervan voor te bereiden.

De nieuwe SLR McLaren, een supersnelle sportwagen die zich als een boeiende synthese van legende en innovatie aandient, beleeft in Tokyo zijn Aziatisch debuut. Die hedendaagse reïncarnatie van de legendarische SLR racewagens uit de jaren vijftig is uitgerust met een V8-turbomotor van 460 kW/626 pk. Met die krachtbron spurt de tweezitter in 3,8 seconden tot 100 km/h. De carrosserie van de SLR is net zoals die van de F1-wagens uit composietmateriaal met koolstofvezels vervaardigd.

Andere blikvangers van Mercedes op het Autosalon van Tokyo zijn de nieuwe CL 65 AMG, met een V12-biturbomotor die een vermogen van 450 kW/612 pk en een maximumkoppel van 1000 Nm ontwikkelt, en de nieuwe 4MATIC E-Klasse waarin een permanente vierwielaandrijving het Elektronisch Stabiliteitsprogramma aanvult om een uitzonderlijke actieve veiligheid en tractie te bieden.

De F 500: een afspraakje met de toekomst

De F 500 Mind, die 5092 mm lang is en een wielbasis van 2965 mm heeft, biedt achteraan aanzienlijk meer beenruimte dan een conventionele hedendaagse berline in die categorie. Dat is te danken aan de montage van elektronische gas- en rempedalen met een innovatief ontwerp die veel minder ruimte innemen dan hun conventionele tegenhangers.

De multivisiedisplay in de cockpit van de F 500 Mind is het middelpunt van een innovatief wijzer- en controlesysteem dat de bestuurder op een flexibele en niet-vermoeiende manier informeert. De wijzers en aanduidingen in het wijzerpaneel zijn programmeerbaar, terwijl de weergave ervan optisch over elkaar gelegd of met elkaar gecombineerd kan worden met behulp van een halfdoorschijnende spiegel. Een modern, met de stem, gestuurd bedieningssysteem en een ultrasound informatiesysteem voor de bestuurder maken zijn leven nog een stuk aangenamer. De ultrasound technologie richt het geluid op de bestuurder zodat alleen hij of zij de informatie van het navigatiesysteem, de verkeersberichten en andere akoestische informatiebronnen hoort. De voorpassagier en de achterpassagiers worden daarbij niet gestoord.

In het donker of bij slecht zicht projecteert het innovatieve nachtvisiesysteem zijn beelden op de rechtse display. Het nachtvisiesysteem bestaat uit een camera op de voorruit en twee infrarode laserkoplampen in de neus van de auto die de weg met hun onzichtbare licht over een afstand van 150 meter “verlichten”. Met dat systeem merkt de bestuurder veel sneller dan met conventionele koplampen eventuele gevaren op zodat rijden ’s nachts nog veiliger wordt.
De aandrijfkracht van de onderzoeksauto wordt geleverd door een moderne, hybride dieselmotor met een vermogen van 234 kW. In de Europese rijcyclus verbruikt die motor tot 20 % minder brandstof dan een vergelijkbare CDI-motor.