02
maart
2007
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het internationale Autosalon van Genève 2007: De nieuwe C-Klasse bundelt comfort, levendigheid en zuinigheid

Genève – Op het Internationale Autosalon van Genève 2007 kan het publiek voor de allereerste keer kennis maken met de nieuwe editie van de getalenteerde Mercedes-Benz C-Klasse: zowel de standaardversie als de Vision C 220 BLUETEC zijn er te zien, evenals het racemodel voor de DTM-wedstrijden (Duits Kampioenschap Toerwagens).
Genève – Op het Internationale Autosalon van Genève 2007 kan het publiek voor de allereerste keer kennis maken met de nieuwe editie van de getalenteerde Mercedes-Benz C-Klasse: zowel de standaardversie als de Vision C 220 BLUETEC zijn er te zien, evenals het racemodel voor de DTM-wedstrijden (Duits Kampioenschap Toerwagens). Met de Vision C 220 BLUETEC combineert Mercedes-Benz voor de eerste keer de bijzonder milieuvriendelijke BLUETEC-technologie met een viercilindermotor waarvan het verbruik nog teruggedrongen werd. De auto toont aan dat het mogelijk is om te voldoen aan de strenge emissienorm EURO 6 die vanaf 2015 voor alle nieuwe auto’s in Europa geldt. De Vision C 220 BLUETEC stelt zich ondanks zijn vermogen van 125 kW (170 pk) en zijn maximumkoppel van 400 Nm tevreden met 5,5 liter diesel per 100 km.
De standaardsedan van de C-Klasse onderscheidt zich door een productconcept dat bijzonder veel te bieden heeft en dat aan de verwachtingen van de meest uiteenlopende doelgroepen kan tegemoet komen. Met de lijnen AVANTGARDE, ELEGANCE en CLASSIC brengt Mercedes-Benz drie geïndividualiseerde modellen op de markt die elk, afhankelijk van de gekozen eigenschappen, een mijlpaal vormen op het vlak van comfort of levendigheid. Alle varianten geven blijk van het voor Mercedes kenmerkende rijcomfort en combineren dat met technische topprestaties waarover nog heel wat gesproken zal worden. Bij de voorgestelde innovaties onder andere; het gloednieuwe AGILITY CONTROL-Pack met variabele regeling van de dempkracht, het Intelligent Light System met vijf verschillende verlichtingsfuncties, en het systeem PRE-SAFE® met preventieve veiligheidsvoorzieningen voor de inzittenden. De klant heeft de keuze tussen vier- en zescilindermotoren die tot 13% meer vermogen ontwikkelen dan die van het vorige model, terwijl ze tegelijk tot 6% minder verbruiken.
De vormgeving van de nieuwe C-Klasse steunt op de moderne vormtaal van Mercedes, die met haar afwisseling van strakke lijnen en grote, rustgevende oppervlakken de technische superioriteit van de Mercedes-modellen onderstreept. Meer nog dan vroeger is het radiatorrooster een distinctief element om de verschillende varianten duidelijker van elkaar te onderscheiden. Zo wordt de fysionomie van het model AVANTGARDE gekenmerkt door drie lange, horizontale lamellen en een grote Mercedes-ster in het midden. Daarmee neemt deze uitvoering een stijlelement van de sportmodellen van Mercedes over. De lijn ELEGANCE heeft een radiatorrooster met lamellen in reliëf met een glanzende afwerking, en stelt op die manier andere kenmerkende eigenschappen van het merk centraal, zoals comfort en luxe. De versie CLASSIC van de nieuwe C-Klasse onderscheidt zich door een bijzonder discrete en traditionele vormgeving, terwijl hij tegelijk toch dezelfde technische innovaties als de andere modelvarianten biedt.
Behalve de voor Mercedes kenmerkende bedrijfszekerheid en -rust geven alle modellen van de nieuwe C-Klasse blijk van uitzonderlijke prestaties dankzij hun hoogtechnologische uitrusting. Waaronder het AGILITY CONTROL-onderstel dat de werking van de schokdempers afhankelijk van de situatie regelt en dat een maximaal rijcomfort en een voorbeeldig veiligheidsniveau garandeert. De AGILITY CONTROL-stuurinrichting verbetert met haar directe werking nog de wendbaarheid van de auto. De AGILITY CONTROL-sturing van de versnellingsbak die ook in het pekket begrepen is, onderstreept het sportieve temperament van de C-Klasse dankzij de korte schakelbewegingen en de precieze geleiding. De ADAPTIVE BRAKE die eveneens standaard aangeboden wordt, biedt niet alleen hulp bij het wegrijden op hellingen, maar verhoogt in kritieke situaties ook nog op voorhand de druk in het remsysteem. Daarnaast bedient het systeem bij regenweer geregeld heel eventjes de remmen om de remschijven te drogen.
Motoraanbod: een lager verbruik en meer vermogen
De motoren van de C-Klasse tonen zich bijzonder aantrekkelijk doordat hun verbruik nog teruggedrongen is, terwijl ze tegelijk betere prestaties leveren. Dankzij een hele reeks van ingrepen is het brandstofverbruik van de dieselmotoren met bijna 0,3 liter per 100 km teruggedrongen: de C 200 CDI (100 kW/136 pk) en de C 220 CDI (125 kW/170 pk) stellen zich in de gemiddelde Europese cyclus (NEFZ) met 6,1 liter per 100 km tevreden. De C 220 CDI toont zich in het lage toerentalgebied bijzonder zuinig omdat hij zijn maximumkoppel al bij 2000 t/min vrij geeft. Met een verbruik van 7,6 liter super per 100 kilometer is de C 180 KOMPRESSOR 0,3 liter zuiniger dan zijn voorganger. De C 200 KOMPRESSOR verbruikt zelfs 0,5 liter per 100 kilometer minder. De geëvolueerde V6-motoren maken in een ongewijzigde versie nog altijd deel uit van het aanbod voor de C-Klasse. Het aanbod omvat drie benzinemotoren van 150 kW/204 pk, 170 kW/231 pk en 200 kW/272 pk, plus een dieselversie (de C 320 CDI) van 165 kW/224 pk.
Goed nieuws voor het milieu: 15% minder CO2-emissies
Dankzij zijn geperfectioneerde motoren, zijn lichtgewicht constructie en zijn voorbeeldige aërodynamische eigenschappen slaagt de nieuwe C-Klasse erin om zowel het brandstofverbruik als de emissies van koolstofdioxide (CO2) terug te dringen. Het onafhankelijke technische controleorganisme TÜV heeft een milieubalans opgesteld voor de hele levenscyclus van de auto, van de eerste productiestappen tot de uiteindelijke recyclage. Daaruit blijkt dat de totale uitstoot van koolstofdioxide met 15% gedaald is. Volgens de experts heeft de nieuwe C-Klasse in totaal 125 gigajoule minder energie nodig dan het vorige model uit 2000 – en dat stemt overeen met een besparing van bijna 3.800 liter olie per auto. De uitstoot van koolstofdioxide is in vergelijking met het vorige model met 9.000 kilo (15%) per auto teruggedrongen. De C-Klasse is de enige auto ter wereld in dit marktsegment die een milieucertificaat verkregen heeft. De TÜV bevestigt met haar onafhankelijke visie de ecologisch verantwoorde ontwikkeling van de sedan.
Nieuwe uitvindingen van Mercedes garanderen een maximale veiligheid
Het intelligente concept van de carrosserie die voor 70% uit ultrastijf en ultrahard staal bestaat, vormt de basis voor de bescherming van de inzittenden. In de passagiersruimte wordt die op veiligheid gerichte technologie aangevuld door de modernste veiligheidssystemen. Zeven airbags maken deel uit van de standaarduitrusting: twee adaptieve airbags voor de bestuurder en de voorpassagier, een kniebeschermer voor de bestuurder, twee zijdelingse airbags in de rugleuningen van de voorstoelen, en twee gordijnairbags met een groot volume. De standaard ingebouwde hoofdsteunen werken volgens het principe NECK PRO om de kans op hoofdletsels te beperken. Het preventieve veiligheidssysteem voor de inzittenden, PRE-SAFE®, is als optie beschikbaar. Voor het eerst in deze categorie van auto’s is het Intelligent Light System beschikbaar dat Mercedes-Benz ontwikkeld heeft. Krachtige bi-xenon koplampen bieden vijf verschillende verlichtingsfuncties die aan de meest voorkomende verkeers- en weersomstandigheden aangepast zijn.
Nieuw bedieningsconcept met een duidelijke indeling en een maximaal comfort
Het tweekleurige instrumentenbord met zijn duidelijke en overzichtelijke structuur, de goed leesbare en ronde wijzers, en de middenconsole met haar doordachte indeling en opstelling vormen een visueel aantrekkelijk geheel. Het kleurenscherm dat perfect in het bovengedeelte van het instrumentenbord ingebouwd is, kan neergeklapt worden zonder dat de autoradio, het navigatiesysteem of de andere toestellen die op het scherm aangesloten zijn, uitgeschakeld worden. Elke multimedia-uitrusting is onder andere voorzien van een toetsenbord om telefoonnummers en radiofrequenties in te voeren, alsook van een Bluetooth-interface met het oog op een draadloze verbinding tussen gsm’s en het handenvrije systeem. Het nieuwe multimediasysteem COMAND APS is nu gekoppeld aan een navigatiesysteem dat heel Europa bestrijkt en waarvan de gegevens op een harde schijf opgeslagen zijn. De kaarten van het navigatiesysteem worden op een kleurenscherm van 7 inch met hoge resolutie weergegeven. COMAND APS omvat daarnaast nog een muziekregister met een opslagvolume van 4 Gb, een dvd-lezer voor video’s en geluidsopnames, alsook LINGUATRONIC, het systeem voor stembediening van de nieuwe generatie. Met dat nieuwe systeem kan de bestuurder de naam van landen, steden of straten gewoon uitspreken en hoeft hij ze niet meer te spellen.
De Vision C 220 BLUETEC: op weg naar de emissienorm EURO 6!
In de Vision C 220 BLUETEC combineert Mercedes-Benz voor het eerst de bijzonder milieuvriendelijke BLUETEC-technologie met een viercilindermotor waarvan het verbruik nog teruggedrongen werd. Op die manier onderstreept de constructeur nog maar eens dat hij de leiderspositie inneemt op het vlak van zuivere en zuinige dieselmodellen. De auto toont aan dat het mogelijk is om tegemoet te komen aan de strenge emissienorm EURO 6, die in Europa vanaf 2015 voor alle nieuwe auto’s van kracht wordt. Hoewel de Vision C 220 BLUETEC een vermogen van 125 kW (170 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm heeft, verbruikt hij niet meer dan 5,5 liter diesel per 100 kilometer.
De BLUETEC-technologie die DaimlerChrysler ontwikkeld heeft, wil op een doeltreffende manier de emissies van dieselauto’s, en meer bepaald de uitstoot van stikstofoxide, verminderen. Stikstofoxide is de enige stof in de uitlaatgassen van dieselmotoren die nog in grotere hoeveelheden voorkomt dan in de uitlaatgassen van benzinemotoren. De reden daarvoor is het concept zelf van die motoren. Daarom streeft men er naar om van bij het ontwerp van de auto systematisch het ontstaan van stikstofoxides te beperken. Dat is ook de reden waarom de motorbouwers van Mercedes-Benz nu al hun inspanningen richten op de verbetering van de motoren en van het verbrandingsproces.
Belangrijke aspecten van de verbeterde viercilinder die in de Vision C 220 BLUETEC ingebouwd worden, zijn (zoals bij de standaardmotoren) de vier kleppen per cilinder, de directe common rail injectie van de derde generatie, de turbocompressor met variabele geometrie en de uitlaatgasrecirculatie. De bijzonder gevoelige, elektronische motorsturing reageert heel nauwkeurig op de meest uiteenlopende gebruiksomstandigheden en verbetert op die manier het verbrandingsproces.
In de Vision C 220 BLUETEC wordt de BLUETEC-technologie zoals altijd gecombineerd met een oxidatiekatalysator die ontwikkeld is om de uitstoot van koolmonoxide (CO) en van niet-verbrande koolwaterstoffen (HC) te verminderen, en met een deeltjesfilter. Samen met een bijkomende SCR-katalysator maakt een geperfectioneerde opslagkatalysator voor stikstofoxides het mogelijk om de uitstoot van stikstofoxides te beperken. Opmerkelijk aan die opslagkatalysator zijn de gebrevetteerde interne ammoniakproductie en de lange levensduur. Bovendien is er bij die werkwijze geen additief nodig om de uitlaatgassen te zuiveren. De gemeten emissiewaarden laten geen twijfel bestaan over de doeltreffendheid van het systeem. Dat voldoet nu al aan de toekomstige emissienormen, zoals EURO 6. Eén zaak staat dus wel vast: de BLUETEC-technologie zorgt voor de zuiverste dieselmodellen ter wereld toegepast.
Op het vlak van de BLUETEC-technologie kan Mercedes-Benz overigens zijn voordeel doen met de ruime ervaring die de constructeur verworven heeft bij de bouw van zuivere bedrijfsvoertuigen. In die sector bewijst de technologie al sinds begin 2005 haar doeltreffendheid. En ondertussen is ze op alle gamma’s vrachtwagens van Mercedes-Benz beschikbaar. Zo heeft DaimlerChrysler nu al 45.000 Mercedes-Benz vrachtwagens en autobussen/autocars met die nieuwe technologie geleverd.
De nieuwe C-Klasse – op weg om zijn titel in de editie 2007 van het DTM-kampioenschap te verdedigen
Ook op sportief vlak speelt de C-Klasse meer dan ooit een hoofdrol. Kort na de wereldpremière van de sedan, die de publiekslieveling is, hadden de technici en ingenieurs al een racemodel ontwikkeld dat tijdens het volgende seizoen aan het Duitse Kampioenschap voor Toerwagens (DTM) zal deelnemen. Het Internationale Autosalon van Genève is dus de ideale plek voor de wereldpremière deze nieuwe versie van de racewagen die de meeste onderscheidingen in de DTM-geschiedenis op zijn naam geschreven heeft. Tijdens de eerste wedstrijd, die op 22 april 2007 op het circuit van Hockenheim gereden wordt, wil de C-Klasse 2007 het indrukwekkende succesverhaal van Mercedes-Benz in de DTM-races voortzetten. De auto wordt bestuurd door regerend kampioen Bernd Schneider, vice-kampioen Bruno Spengler, het jonge stuurwonder Jamie Green en tweevoudig wereldkampioen F1 Mika Hakkinen.
De ontwikkeling, het concept en de bouw van dit model gingen in maart 2006 van start. Bijna tien maanden later reed de nieuwe C-Klasse zijn eerste rondjes op de DTM-circuits met onder de carrosserie een hele reeks geperfectioneerde onderdelen. De voorbereiding sloeg vooral op de motor en de wielophanging. De V8 die in de auto ingebouwd wordt, heeft een cilinderinhoud van vier liter, telt vier kleppen per cilinder en heeft een openingshoek van 90°. Die krachtbron werd geoptimaliseerd om een vermogen van bijna 350 kW/470 pk bij 7.500 t/min te ontwikkelen en om een maximumkoppel van 500 Nm vrij te geven. De technici hebben hun inspanningen geconcentreerd op de wielophanging en daarbij met doordachte ingrepen de rijdynamiek en de wendbaarheid nog verbeterd.