27
februari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het Internationale Autosalon van Genève 2008: Mercedes-Benz luidt de lente in met nieuwigheden in vijf gamma’s

Stuttgart – Met nieuwigheden in vijf gamma’s, te bewonderen op het Autosalon van Genève 2008, zet Mercedes-Benz bijkomende stappen om het verbruik en de uitstoot verder te beperken. De nieuwe Coupés en Roadsters combineren een minderverbruik tot 10 % tegenover voorgaande modellen met ongeëvenaarde veiligheid, comfort en rijgenot.

Tussen alle nieuwe droomwagens die op het salon in Genève gepresenteerd worden, is de SL-Klasse de absolute topper. De detailafwerking en de graad van perfectie en optimalisatie van de roadster gaan veel verder dan een simpele restyling. De SL is uniek binnen zijn segment door de combinatie van sportiviteit, veiligheid en comfort die de karakteristieke rijeigenschappen van Mercedes-Benz naar een sportiever niveau tillen.

Het nieuwe dynamische en krachtige design weerspiegelt het sportieve rijgedrag van de Mercedes-Benz Roadster, uitgerust met het nieuwe Dynamic Steering-systeem voor een dynamischer rijgedrag, meer veiligheid en extra comfort. Vanaf het voorjaar 2008, wordt het SL-motorengamma uitgebreid met twee nieuwe zescilinders: als aantrekkelijk instapmodel binnen het SL-sportgamma levert de SL 280 een vermogen van 170 kW/231 pk. De SL 350 wordt aangedreven door een nieuwe sportieve krachtbron met extra koppel. In vergelijking met de vorige 3,5-litermotor neemt het vermogen met 16% toe tot 232 kW/316 pk. Het maximumkoppel bedraagt 360 Nm, 10 Nm meer dan voorheen. De krachtige motor stuwt de nieuwe SL 350 van 0-100 km/h in slechts 6,2 seconden, 0,4 seconden sneller dan zijn voorganger. De toegenomen prestaties gaan echter niet ten koste van het verbruik, dat met 9,9 liter per 100 km in de gecombineerde cyclus, 0,4 liter lager ligt dan bij het vorige model van 200 kW/272 pk.

De SL 500 met V8-motor en de SL 600 met een krachtige V12 blijven de topmodellen binnen het SL-programma. Ook bij deze motoren kon het brandstofverbruik met 0,4 liter per 100 kilometer worden teruggebracht.

Op gebied van veiligheid heeft de sportwagen van het merk met de ster een grote voorsprong opgebouwd dankzij bi-xenonkoplampen en het als optie leverbare Intelligent Light System dat de verlichting automatisch aanpast aan de actuele omstandigheden. Ook de AIRSCARF doet zijn intrede in de SL-Klasse. Dit door Mercedes-Benz ontwikkelde en gepatenteerde verwarmingssysteem op nekhoogte is als optie leverbaar en verhoogt het comfort bij rijden met open dak zelfs bij koude temperaturen.

Het nieuwe ontwerp van de voorkant weerspiegelt het streven van Mercedes-Benz om het sportieve karakter van de Roadster extra te benadrukken. De voorkant met zijn opvallende brede grille uitgevoerd in de vorm van een pijl versterkt het vooruitstrevende en performante karakter van de wagen. Een kenmerkende horizontale lamelle geeft de SL er nog breder en sportiever uitzicht, met totaal nieuwe maar vertrouwde lijnen.

SLK: hoogtechnologische oplossingen voor een lager verbruik

Na een grondige restyling, belooft de Mercedes-Benz SLK nu nog meer dynamiek en rijplezier. De belangrijkste designwijzigingen hebben betrekking op de voor- en achterkant en het zorgvuldig heringerichte interieur, met een nieuw combi-instrument en een driespaaks sportstuur. De nieuwe SLK 350 wordt eveneens aangedreven door de V6-sportmotor uit de SL-Klasse, met een vermogen van 224 kW/305 pk bij 6.500 t/min. Dit betekent 24 kW/33 pk extra in vergelijking met de zescilindermotor van zijn voorganger. Het maximumkoppel stijgt ook tot 360 Nm bij 4.900 t/min (+10 Nm).

Het brandstofverbruik van de SLK 350 is ondanks het gestegen vermogen en de uitmuntende motorprestaties aanzienlijk gedaald. In combinatie met een manuele zesversnellingsbak, ligt het gecombineerd verbruik bij slechts 9,5 liter per 100 km, een opvallende daling van 1,1 liter per 100 km.

Het SLK-programma omvat naast de SLK 350 ook nog steeds de SLK 200 KOMPRESSOR 4-cilinder en de SLK 280 6-cilinder: het vermogen van de viercilindermotor met compressor stijgt met 15 kW/21 pk tot 135 kW/184 pk, terwijl het verbruik daalt (-1 liter) tot 7,7 liter per 100 km. Het gecombineerd brandstofverbruik van de SLK 280 (170 kW/231 pk) bedraagt 9,3 liter, een daling met 0,4 liter. De krachtbron van de SLK 55 AMG is nog steeds de 5,5 liter V8-motor met een vermogen van 265 kW/360 pk.

De sportieve lijnvoering van deze mythische tweezitter is nog verder aangescherpt. De opvallende nieuwe schokdempers vooraan met hertekende luchtroosters accentueren het pijlvormige uiterlijk. Ook de achterkant kreeg een nieuwe look. De achterbumper met diffuser-look, trapeziumvormige uitlaatpijpen en verdonkerde achterlichten onderstrepen de krachtige uitstraling van de voorkant. De buitenspiegels met groter spiegeloppervlak en de geïntegreerde pijlvormige richtingsaanwijzers met LED-technologie versterken zijn sportieve uiterlijk.

CLC: nieuwe Sportcoupé met CDI-motoren in de klasse van zeer zuinige wagens

De nieuwe Mercedes-Benz CLC-Klasse, geïntroduceerd op het Autosalon van Genève 2008, omvat een volledig gamma als eerste kennismaking met het brede aanbod Coupés van het merk uit Stuttgart. In vergelijking met de vorige Sportcoupé werden meer dan 1.100 onderdelen nieuw ontwikkeld of verfijnd.

De nieuwe compacte en krachtige CLC heeft een uitgesproken sportief uiterlijk. De voor- en achterkant werd geheel opnieuw ontworpen. De imposante grille typisch voor de Coupés van het merk met de grote Mercedes-Benz ster in het midden en de nieuwe koplampen maken dat de CLC dezelfde lijn volgt als de bestaande Mercedes-Benz-personenwagens. De nieuw ontworpen achterklep biedt toegang tot een variabel in te delen bagageruimte met een potentieel laadvolume van 1.100 liter. De nieuwe achterlichtunits, de op een rij geplaatste LED’s die het derde remlicht vormen en de achterbumper benadrukken de breedte van de auto.

Het interieur van de nieuwe Mercedes-Benz CLC-Klasse heeft wel wat weg van een maatpak: precies op maat gemaakt en comfortabel. Sportzetels die extra zijdelingse steun bieden, een multifunctioneel driespaaks stuurwiel, automatische airconditioning en afwerkingselementen in geborsteld aluminium maken deel uit van de standaarduitrusting.

Speciaal voor de sportieve bestuurder heeft Mercedes-Benz het sportpakket ontwikkeld. Dit pakket omvat technische innovaties en een extra complete uitrusting met ondermeer 18 inch lichtmetalen velgen, brede banden, koplampen met zwart gekleurde randen binnenin, een sportonderstel met verlaagde carrosserie, een met leer bekleed sportstuur en donker gekleurd geborsteld aluminium voor de binnenafwerking. Een ander speciaal kenmerk dat de CLC heeft overgenomen uit de autosport is het instrumentenpaneel met rode naalden voor de snelheidsmeter en de toerenteller. Bij het starten, slaan de naalden één keer uit en keren dan in hun uitgangspositie terug.

Ook het nieuwe Dynamic Steering-systeem maakt standaard deel uit van het sportpakket. Dit systeem biedt voordelen op gebied van rijgedrag en veiligheid. Het is gebaseerd op de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging. De stuurverhouding varieert, afhankelijk van de uitslag van het stuurwiel, zodat het stuurwiel slechts licht moet worden gedraaid om een bocht te nemen.

De nieuwe Mercedes-Benz CLC-Klasse wordt geleverd met vier viercilindermotoren en twee zescilinders, waarbij het vermogen uiteenloopt van 90 kW/122 pk tot 200 kW/272 pk. In combinatie met de meest geavanceerde turbodieselmotoren valt de Sportcoupé qua brandstofverbruik in de categorie van de zeer zuinige wagens: in gemengde cyclus verbruikt de CLC 200 CDI tussen de 5,8 en 6,1 liter per 100 km, tot 10,8% minder dan het voorgaande model. De CDI-modellen kunnen met een volle tank (62 liter) afstanden van meer dan 1.000 kilometer afleggen. De CLC 200 KOMPRESSOR levert een vermogen van 135 kW/184 pk (+15 kW/20 pk) met een gecombineerd verbruik tussen 7,8 en 8,2 liter per 100 km, een minderverbruik tot 0,7 liter.

CLS: nieuwe zescilindermotor en fine-tuning

De CLS vierdeurs Coupé is uniek en de eerste wagen in een totaal nieuw segment. Een aantal gerichte verbeteringen maken de CLS nu nog aantrekkelijker. De grille aan de voorkant heeft nu twee in plaats van vier lamellen. De nieuw vormgegeven buitenspiegels zijn meer dan 30% groter geworden en voorzien van pijlvormige LED-knipperlichten. De achterlichtunits maken ook gebruik van de LED-technologie: de remlichten, achterlichten en richtingaanwijzers werken met performante lichtgevende diodes.

Ook bij de interieurfacelift werd volop aandacht aan details besteed. Het nieuwe met leder beklede stuurwiel met 3-spakendesign en multifunctionele toetsen, en het vernieuwde combi-instrument springen hierbij in het oog. De witte wijzerplaten vormen een mooi contrast met de zilverkleurige achtergrond. De afwerkingelementen van de vorige versie zijn vervangen door kastanjehout.

De CLS Coupé is net als de SL, de SLK en de CLC voorzien van telematica van de modernste generatie. Deze performante elektronica wordt gekenmerkt door gebruiksgemak, logische navigatie doorheen de verschillende menu’s en perfecte functionaliteit. Tot het systeem behoort ondermeer een snelheidsafhankelijke volumeregeling, een toetsenbord voor het invoeren van telefoonnummers en radiofrequenties, een CD- en DVD-speler met MP3-aansluiting en een Bluetooth-interface voor een draadloze verbinding tussen een mobiele telefoon en het hands-free-systeem van de wagen. De systemen Audio 20, Audio 20 CD met CD-wisselaar, Audio 50 en Audio 50 APS met DVD-wisselaar en LINGUATRONIC-spraakbesturing zijn nu uitgevoerd met een 5 inch kleurenscherm. Het systeem COMAND APS wordt geleverd met een 6,5 inch kleurenscherm met hoge resolutie en LINGUATRONIC-spraakbesturing voor het audiosysteem, navigatie en telefoon, een muziekregister voor het opslaan van geluidsbestanden plus een opening voor een SD-geheugenkaart.

Het nieuwe instapmodel, de CLS 280, wordt aangedreven door een ultramoderne V6-krachtbron met een cilinderinhoud van 2.996 cc, die een vermogen levert van 170 kW/231 pk en een maximumkoppel heeft van 300 Nm. Het gecombineerd verbruik ligt tussen de 9,8 en 10,0 liter per 100 km. De tweede V6-benzinemotor, de CLS 350 CGI, is voorzien van directe inspuiting door middel van piëzo-injectoren en levert een vermogen van 215 kW/292 pk bij een gecombineerd verbruik tussen de 9,1 en 9,3 liter per 100 km.

De CLS 500 wordt aangedreven door een 5,5 liter V8-motor (285 kW/388 pk) terwijl de CLS 320 CDI met zijn V6-dieselmotor (165 kW/224 pk) uitblinkt door het hoge koppel van 540 Nm en het lage brandstofverbruik van 7,6 tot 8,1 liter diesel per 100 km. Alle CLS-uitvoeringen zijn voorzien van de 7G-TRONIC zeventraps automaat.

CL: permanente vierwielaandrijving zonder meerverbruik

De luxueuze CL-Klasse is het topmodel onder de Mercedes-Benz Coupés. Met de CL 500, CL 600, CL 63 AMG en de CL 65 AMG, biedt Mercedes-Benz het meest uitgebreide gamma in deze klasse. In de zomer van 2008, lanceert Mercedes-Benz ondermeer de nieuwe CL 500 4MATIC met permanente vierwielaandrijving. De tweedeursversie met een V8 van 285 kW/388 pk beschikt naast de 4MATIC vierwielaandrijving standaard over een hele reeks technische innovaties zoals het Intelligent Light System en het preventieve PRE-SAFE® veiligheidssysteem voor de inzittenden.

De Mercedes-Benz CL 500 4MATIC is uitgerust met de nieuwste en meest geavanceerde permanente vierwielaandrijving die haar kwaliteiten reeds bewezen heeft in de S-Klasse. Door zijn permanente werking reageert de 4MATIC transmissie onmiddellijk om de bestuurder te helpen bij slechte weersomstandigheden of op een hobbelig wegdek. Zo kunnen potentieel gevaarlijke situaties optimaal en rustig gecontroleerd worden.

Met een gewicht van amper 70 kilo, is de nieuwe 4MATIC de lichtste transmissie van dit type. Het gecombineerd verbruik van de CL 500 4MATIC bedraagt 12,1 liter per 100 en is dus vergelijkbaar met dat van de CL 500 met achterwielaandrijving. Een bijkomend voordeel van de nieuwe vierwielaandrijving van Mercedes-Benz. De CL 500 4MATIC accelereert in 5,4 seconden van 0 tot 100 km/h en heeft een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h.