13
september
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het salon van Parijs 20025 wereld –en Europese premières

S-Klasse : facelift en Pre-Safe
CL-Klasse : één van de meeste elegante coupés van 2003
SL-Klasse : motor 3.5l
E-Klasse : 200 kompressor en 320 CDI
C-Klasse : V6-motoren 4MATIC
AMG : 4 nieuwe modellen

 

 

Van 28 september tot 13 oktober 2002 stelt Mercedes-Benz op « Mondial de l’Automobile » in Parijs nieuwigheden voor die het sportieve en innovatieve karakter van het merk met de ster kenmerken.

De S-Klasse en de CL-Klasse modeljaar 2003

Bij de toekomstgerichte en hoogtechnologische innovaties gaat de aandacht in de eerste plaats naar PRE-SAFE, het preventieve beschermingssysteem voor de inzittenden, waarmee Mercedes-Benz een nieuw tijdperk in de verkeersveiligheid inluidt. PRE-SAFE merkt op voorhand wanneer er een ongeval dreigt en bereidt de inzittenden en de auto op de eventuele klap voor.
Bij de overige nieuwigheden voor de S-Klasse horen onder andere een 368 kW/500 pk sterke twaalfcilinder biturbomotor, de permanente vierwielaandrijving 4MATIC en een rijdynamische multicontourzetel die zich bliksemsnel aan elke rijsituatie aanpast. Als opvolger van de huidige S320 komt de nieuwe S 350 op de markt met een 180 kW/245 pk sterke V6-motor. De zescilinder diesel S 320 CDI ontwikkelt op zijn beurt een vermogen van 150 kW/ 204 pk en een koppel van 500 Nm.

De nieuwe droomcoupé van Mercedes is vooral herkenbaar aan zijn hertekende dubbele koplampen met ultramodern helder afdekglas en zijn herwerkte voorbumpers die de lijnen van de coupé extra kracht bijzetten.

De volledig nieuwe twaalfcilinder bi-turbo van de CL 600 ontwikkelt 368 kW/500 pk en staat garant voor een koppel van 800 Nm vanaf 1800 o/m. Met deze cijfers overtreft deze 5,5-liter de vorige Mercedes twaalfcilinder met 36 procent wat het vermogen betreft en zelfs 51 procent qua koppel. Met een dergelijke kracht onder de motorkap heeft de CL 600 aan 4,8 seconden genoeg om van 0 tot 100 km/h te accelereren

Al sinds zijn lancering in de herfst van 1999 vervult de CL coupé een voorbeeldfunctie in zijn segment op het vlak van inzittendenbescherming, met zijn passagiersairbag met twee ontplooiingsniveaus, zijn windowbags en sidebags, zijn veiligheidsgordels met voorspanners en spankrachtbegrenzers en zijn automatische kinderzitdetector.
Voor modeljaar 2003 breidt Mercedes-Benz deze vernieuwende veiligheidstechnologie uit met zogenaamde “Up Front-sensoren”, die geïntegreerd zijn in de voorpartij van het koetswerk. Bij een botsing evalueren deze bliksemsnel de kracht van de impact om vervolgens de tweefasige ontplooiing van de passagiersairbag aan te passen aan de situatie. Dankzij deze “Up Front-sensoren” kunnen de gordelspanners nog sneller geactiveerd worden, zodat de inzittenden nog beter op hun plaats worden gehouden tijdens de impact.

Nieuw is ook de automatische gewichtsclassificatie van de passagier aan de hand van speciale folie in de zitting van de passagiersstoel. Zo wordt voor de tweefasige ontplooiing van de rechterairbag niet enkel rekening gehouden met de impactsterkte, maar ook met het gewicht van de passagier.

De SL-Klasse : nieuw 6 cilinder

Deze tweezitter is uitgerust met de nieuwe V6-motor met een vermogen van 180kW/245pk en gaat zo van 0 tot 100km/h in slechts 7,2 sec.
De Sequentronic versnellingsbak met 6 versnellingen die aan het stuur kan worden bediend benadrukt het sportieve karakter van de SL350
Het vario-dak, de Sensotronic Brake Control, de automatische rolbar, de elektrische integrale zetels, de twee frontale adaptieve airbags en de grote laterale airbags behoren tevens tot de standaarduitrusting.

AMG : nieuwe V8-modellen en een eerste diesel

Om haar 35ste verjaardag kracht bij te zetten, onthult Mercedes-AMG 4 nieuwigheden : enerzijds de 55 AMG-motor in de E-Klasse (350kW/476 pk en een koppel van 700 Nm), S-Klasse en CL-Klasse (368kW/500 pk) en anderzijds een revolutionaire ontdekking : de C 30 CDI AMG uitgerust met de common rail technologie die een vermogen van 170kW/231 pk ontwikkelt en een koppel van 540 Nm ! De V8 benzine is beschikbaar vanaf oktober dit jaar ; voor de dieselversie is het wachten tot in februari 2003.

De E-Klasse 200 k en 320 CDI

Na een verkoop van 100.000 exemplaren in een recordtijd, verwelkomt de E-Klasse familie te Parijs de volgende motorisaties : 200 kompressor (120kW/ 163pk) en 320 CDI (150kW/204 pk met een koppel van 500Nm). De benzine-versie uitgerust met de nieuwe Twinpulse-technologie Twinpulse die balansassen, kompressor, intercooler en nokkenassen met variabel diagram en distributie met 4 kleppen per cilinder verenigt, garandeert lage verbruikswaarden en een rijplezier dat een zescilinder waardig is.
De dieselversie behoort tot de tweede generatie common rail-technologie die zich onderscheidt door een nog beperkter verbruik, een vermindering van de uitlaatgassen en van het geluid.

De C-Klasse : 4Matic

Vanaf de herfst is de C-Klasse verkrijgbaar met het vierwielaangedreven systeem 4Matic dat reeds gekend is in de E-Klasse. De 4Matic zal enkel leverbaar zijn in combinatie met de zescilindermotoren.
Twee andere opties maken tevens hun opwachting op de meest luxueuze modellen van de C-Klasse : de bi-xenon koplampen en het afstandsregelingssysteem Distronic.

De M-Klasse : 350

De laatste generatie V6-motor heeft vanaf herfst 2002 een vermogen van 180 kW/245 pk en een koppel 11% hoger dan vroeger.