30
september
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz op het salon van Parijs 2010

Een onovertroffen efficiëntie gekoppeld aan een krachtig, zelfbewust design, dat zijn de kenmerken van de premières van Mercedes-Benz op het salon van Parijs 2010. “De auto wordt opnieuw uitgevonden en wij mogen dat meemaken”, legt CEO dr. Dieter Zetsche uit. “De vooruitgang die we maken op vlak van efficiëntie is nooit eerder gezien in de geschiedenis van de auto. En als uitvinder van de auto voelen wij een bijzondere verantwoordelijkheid voor het voortbestaan ervan.” Slechts één voorbeeld is de introductie van het ECO start/stopsysteem in de CLS-, CL- en S-Klasse evenals in de Viano.

De nieuwe versie van de CLS, nog steeds gezegend met een opwindend, helder design en een verfijnde sportiviteit, heeft een hele generatie voorsprong op de rest omdat het Mercedes-Benz was die dit segment gecreëerd heeft. Alle motoren in de CLS zijn nieuw en zorgen voor een tot 25 procent lager brandstofverbruik in vergelijking met het vorige model. Verder zorgt ook de elektromechanische Direct-Steer-stuurinrichting, die standaard en in wereldpremière op de CLS aangeboden wordt, voor een grotere efficiëntie. De CLS is daarenboven ’s werelds eerste auto die uitgerust is met krachtige ledkoplampen. Voor het eerst wordt het beproefde Intelligent Light System van de Mercedes-modellen met bixenonkoplampen gecombineerd met ledtechnologie.

Na de B-Klasse F-CELL met brandstofcel, introduceert Mercedes-Benz nu de nieuwe A-Klasse E-CELL. Dit wordt de tweede elektrische auto die in dezelfde omstandigheden gebouwd wordt als seriewagens. De twee krachtige lithiumionbatterijen zorgen voor een rijbereik van meer dan 200 kilometer (NEDC) en de auto wordt aangedreven door een stille elektromotor die lokaal geen emissies heeft. Het piekvermogen bedraagt 70 kW (95 pk) en het koppel 290 Nm.

Met de nieuwe S 250 CDI BlueEFFICIENCY stelt Mercedes-Benz op het salon van Parijs 2010 niets minder voor dan de zuinigste limousine ter wereld. Als eerste viercilindermotor in de meer dan 60-jarige succesvolle geschiedenis van de S-Klasse, slaagt deze uiterst efficiënte turbodieselmotor erin slechts 5,7 l/100 km te verbruiken in de New European Driving Cycle (NEDC), wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 149 g/km. Zo wordt de nieuwe S 250 CDI BlueEFFICIENCY de eerste vijfliterauto onder de topklasseberlines en de eerste in zijn segment die onder de grens van 150 g CO2/km duikt. Toch kan een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8,2 seconden en bedraagt de topsnelheid 240 km/h.

Ook in het exclusieve segment van de nieuwe generatie CL-Klasse legt Mercedes-Benz de klemtoon op een reductie van het verbruik en de uitstoot. Bovenop de pas ontwikkelde BlueDIRECT-technologie met directe injectie van de derde generatie, zorgt het op maat gemaakte BlueEFFICIENCY-pakket van de CL 500 BlueEFFICIENCY voor een aanzienlijke daling van het verbruik met 22 procent.

De Mercedes-Benz Viano is de referentie binnen zijn klasse van eenvolumers. Nieuwe motoren en nieuwe overbrengingen zorgen voor een lager verbruik en dito uitstoot, maar ook voor betere prestaties. Het nieuwe onderstel staat garant voor het ultieme comfort en de hoogste veiligheid. De plaatsen voor de bestuurder en de passagiers zijn gebruiksvriendelijker geworden en aantrekkelijker dan ooit afgewerkt. De Viano is meteen herkenbaar aan zijn ‘neus’ met de Mercedes-ster in de stijl van de huidige personenwagens en de hertekende achterzijde.

Volgend jaar viert de auto zijn 125e verjaardag en de firma die hem uitvond, is ook vandaag nog intensief bezig met de hedendaagse mobiliteit. Die leidende rol zet Mercedes-Benz eens te meer in de verf met een hele reeks vernieuwingen op het salon van Parijs, de woorden van stichter Carl Benz indachtig: “De passie om te vernieuwen zal nooit uitdoven.”

U kan het volledige persdossier terugvinden in bijlage.