18
maart
2011
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz plant eigen productie van brandstofcelstacks in Canada

Vancouver/Stuttgart – Mercedes-Benz kondigde vandaag aan zelf brandstofcelstacks te gaan produceren in het Canadese Vancouver, British Columbia. Hierdoor bundelt het bedrijf de ontwikkeling en productie voor een van de belangrijkste componenten van door brandstofcellen aangedreven elektrische voertuigen.

Prof. Herbert Kohler, hoofd van e-Drive amp; Future Mobility: "Om onze leiderspositie op het vlak van alternatieve aandrijfsystemen te bestendigen, verzekeren we ons van een directe toegang tot de voornaamste technologieën die ermee gepaard gaan. In navolging van onze systematische vergaring van batterijknowhow samen met Accumotive GmbH in Duitsland, is deze beslissing een verdere, belangrijke stap in de richting van emissievrij rijden."

Günter Walz, vicevoorzitter van de afdeling “Planning international cooperations” bij Mercedes-Benz Cars, verklaarde dat ”Er besloten werd om een nieuwe productiesite te bouwen onder auspiciën van Mercedes-Benz Canada, als de logische volgende stap in de succesvolle samenwerking van Daimler met partners in Vancouver. In februari 2008 werd de "Automotive Fuel Cell Cooperation" (AFCC) opgericht in Burnaby, ten oosten van Vancouver, als een joint venture tussen Daimler (50.1%), Ford (30%) en Ballard (19.9%). Dit is de plek waar de brandstofcelstack, die gebruikt wordt in de huidige Mercedes-Benz B-Klasse F-CELL en de Citaro FuelCell Hybrid stadsbus, ontwikkeld werd.

Het is de bedoeling om met deze site de hele value chain te bestrijken, van materiaalonderzoek tot de ontwikkeling van een productietechnologie voor een fabricage op grote schaal.

De bouw van een fabriek die ontworpen is met het oog op de productie van stacks voor brandstofcelvoertuigen zal onmiddellijk aangevat worden op een terrein van 2000 vierkante meter in de buurt van Burnaby. De voltooiing van de productiesite is voorzien voor het voorjaar van 2012. Na een geijkte testprocedure en een ingebruikstellingsfase zullen kleine reeksen van de nieuwste generatie brandstofcelstacks vanaf 2013 geproduceerd worden. Deze nieuwe generatie stacks leveren niet alleen meer vermogen en rendement, maar blinken ook uit door hun compacte constructie. Ze zullen ook geschikt zijn voor inbouw in berlines zoals de Mercedes-Benz C-Klasse of E-Klasse.

Sinds 2009 produceert Mercedes-Benz de brandstofcelaangedreven B-Klasse F-CELL onder massaproductieomstandigheden. Deze worden momenteel op dagelijkse basis gebruikt door klanten in Europa en de Verenigde Staten. Daarnaast leggen drie B-Klass F-CELL-voertuigen 30.000 kilometer af tijdens hun wereldreis die ze maken in het kader van de "Mercedes –Benz F-CELL World Drive" en de technische maturiteit van brandstofceltechnologie glansrijk demonstreert. Tegelijk is de reis rond de wereld een oproep naar alle betrokken partijen in de sector en de politiek om de uitbouw van het vereiste netwerk van waterstoftankstations een versnelling hoger te schakelen.

125 jaar na de uitvinding van de automobiel profileert Daimler zich opnieuw als leider wat de vormgeving van de toekomst van mobiliteit betreft. De aandrijfstrategie van het merk berust op drie ontwikkelingspijlers. Ten eerste richt Daimler zich op de optimalisatie van voertuigen met hoogtechnologische verbrandingsmotoren. Ten tweede gelooft het merk in een bijkomende vooruitgang op gebied van rendement door de toepassing van hybridetechnologie. Ten derde focust Daimler zich op emissievrij rijden dankzij batterijen en brandstofcellen. Samen bieden deze technologieën op maat gemaakte oplossingen voor de enorm uiteenlopende wensen van klanten en vormen daarom de basis voor individuele mobiliteit van de toekomst.