18
maart
2009
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz SLS AMG: de fascinatie van high-tech

Voor het eerst in de ruim 40-jarige bedrijfshistorie presenteert Mercedes-AMG, de performance-afdeling van Mercedes-Benz, een zelfstandig ontwikkelde auto, de Mercedes-Benz SLS AMG. De supersportwagen onderscheidt zich door unieke technologie: een aluminium spaceframe-carrosserie met vleugeldeuren, een 6,3 liter AMG-V8-frontmiddenmotor met een maximum vermogen van 420 kW/571 pk en dry-sump-smering, een zeventraps transmissie met dubbele koppeling in transaxle-opstelling en een sportonderstel met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium. De ideale gewichtsverdeling van 48 procent op de vooras en 52 procent op de achteras en het lage zwaartepunt van de auto onderstrepen het pure sportwagenconcept.

De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG heeft een puristisch, markant ontwerp en uitmuntende rijeigenschappen en is, zoals elke Mercedes-Benz, ook nog eens zeer veilig en uitstekend geschikt voor dagelijks gebruik. Bij de ontwikkeling van het nieuwe model met vleugeldeuren maakten de mensen van AMG gebruik van de waardevolle ervaring van de specialisten van het Mercedes Technology Center (MTC) in Sindelfingen. Het doel van deze samenwerking was om de SLS AMG met vleugeldeuren tot een perfecte synthese van de kracht van de merken Mercedes-Benz en AMG te maken.

Aluminium voor meer gewichtsbesparing

Het radicale concept van een supersportwagen met prestaties op hoog niveau en een ver naar achteren en laag ingebouwde frontmiddenmotor was bepalend voor de proporties, net zoals de carrosserie, waarbij de lichtgewichtconstructie centraal stond. Voor het eerst presenteren Mercedes-Benz en AMG een auto, waarbij het onderstel en de carrosserie van aluminium gemaakt zijn. Dat leidt in vergelijking met de gebruikelijke constructie van staal tot een belangrijke gewichtsbesparing: er wordt gestreefd naar een DIN-leeggewicht van 1620 kg zonder bestuurder.

De volledig nieuw ontwikkelde auto is opgebouwd rondom een spaceframe van aluminium. Deze bijzondere constructie combineert een laag gewicht met de grootst mogelijke stijfheid en schept zo de voorwaarden voor rijdynamiek zonder compromissen. Natuurlijk voldoet het aluminium spaceframe aan alle eisen ten aanzien van de passieve veiligheid en de voor Mercedes-Benz typische kwaliteit van de carrosserie. De wijd openslaande vleugeldeuren maken gemakkelijk in- en uitstappen mogelijk, ondanks de lage zitpositie, zoals dat hoort bij een sportwagen.

Verder ontwikkelde 6,3 liter AMG-V8-motor met 420 kW/571 pk

De doorontwikkelde 6,3 liter AMG-V8-motor levert een maximum vermogen van 420 kW/571 pk bij 6.800 omw./min. en maakt de SLS AMG tot één van de krachtigste sportwagens in zijn klasse. De pk-/gewichtsverhouding ligt bij 2,84 kg per pk. De V8-motor zonder drukvulling bereikt het maximum koppel van 650 Nm bij 4.750 omw./min. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 3,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 315 km/u. De 6.208 cc-motor, die intern als M159 wordt aangeduid, werd ten opzichte van de M156-basismotor volledig herzien en beschikt over de kenmerken van krachtige motoren uit de racewereld.

Tot de belangrijkste aanpassingen behoren het geheel nieuw ontwikkelde luchtinlaatsysteem, de gewijzigde distributie en de nokkenassen, de inbouw van een stalen spruitstuk met geoptimaliseerde luchtstroming en een gewijzigd uitlaatsysteem met minder tegendruk. Daardoor wordt een betere cilindervulling bereikt, hetgeen leidt tot betere prestaties. De achtcilindermotor reageert directer op bewegingen van het gaspedaal en draait gretig zijn toeren. Met de overstap naar dry-sump-smering kon de motor duidelijk lager in de auto worden geplaatst. Zo kon ook het zwaartepunt van de auto worden verlaagd, wat grote dwarsversnellingen mogelijk maakt en zorgt voor een zeer dynamisch rijgedrag.

De toepassing van uiterst stevige componenten compenseert de hogere belasting van de aandrijflijn, die het gevolg is van de betere prestaties. Gesmede zuigers, een versterkte krukaslagering, een geoptimaliseerde structuur van het motorblok en een betere smering door een krachtige variabele en een voor wat betreft de opbrengst op de behoefte afgestemde oliepomp dragen bij tot betrouwbaarheid van hoog niveau.

Ook het gewicht van de motor kon worden gereduceerd tot 206 kg. Vooral de gesmede zuigers als bewegende massa leveren daarbij een belangrijk aandeel. Gerelateerd aan het vermogen komt dat overeen met een pk-/gewichtsverhouding van 0,36 kg per pk. Met deze 6,3 liter AMG V8-motor wordt daarmee met afstand de beste waarde in dit segment geboden.

De hoogwaardige katalysatortechniek biedt de Mercedes-Benz SLS AMG voldoende potentieel om aan huidige en toekomstige emissienormen als EU5, LEV2 en ULEV te voldoen. Exclusief voor AMG zijn de, voor wat betreft de wrijving, geoptimaliseerde cilinderwanden die zijn voorzien van LDS-coating. Dit draagt bij tot een gunstiger verbruik, net als de op de behoefte afgestemde en kenveld gestuurde olietoevoer en het dynamo-management. Het brandstofverbruik ligt daarmee volgens voorlopige metingen in de nieuwe Europese rijcyclus rond de 13 liter super plus per 100 km.

De 6,3 liter AMG-V8-motor geeft zijn riante kracht door middel van een bijzonder lichte aandrijfas van carbon door aan de achteras, vergelijkbaar met de C-Klasse-raceauto’s uit de DTM. De versnellingsbak is bevestigd aan de achteras (transaxle-principe) en is door middel van een “torque tube” (holle vaste verbinding tussen de motor voor en het versnellingsbakhuis achter) vast met de motor verbonden. In deze “torque tube” roteert de “carbon”cardanas met het toerental van de motor. Het voordeel van deze nogal gecompliceerde oplossing ligt in de vaste verbinding tussen motor en versnellingsbak waardoor een optimale afsteuning van de ontstane krachten en momenten ontstaat.

Voor de overbrenging van de krachten is een nieuwe AMG 7-versnellingsbak met dubbele koppeling ingebouwd. Hiermee kan snel en zonder onderbreking van de trekkracht worden geschakeld. De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende programma’s van comfortabel tot uiterst sportief, alsmede een RACE START-functie. Het mechanische sperdifferentieel, dat in het compacte versnellingsbakhuis is geintegreerd, garandeert optimale tractie onder alle omstandigheden.

De gekozen constructie met frontmiddenmotor en transaxle-opstelling zorgt voor een ideale gewichtsverdeling van 48 procent vóór en 52 procent achter. Met de inbouw van de motor achter de vooras wordt een uitstekende rijdynamiek met een exact stuurgedrag, prima wendbaarheid, geringe massatraagheid bij plotselinge richtingsverandering en uitstekende tractie bereikt. Hiertoe draagt ook de wielophanging bij die is uitgevoerd met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium. De sportwagen is standaard voorzien van een drietraps ESP met de standen “ESP ON”, “ESP SPORT” en “ESP OFF”, die door middel van een druk op de knop kunnen worden ingeschakeld.

Het krachtige AMG-remsysteem zorgt voor korte remwegen, zelfs bij hoge belasting. Met de als optie leverbare grotere keramische remschijven kan er nog krachtiger worden geremd. Keramische remschrijven zijn ongeveer 40 procent lichten bieden het voordeel van een geringere onafgeveerde massa. Door de hoge hardheid zijn de keramische remschijven ook beter bestand tegen hoge temperaturen. Ook bij de wielen is aandacht besteed aan het gewicht: lichtmetalen AMG-wielen volgens het nieuwe “flow forming”-principe in de maat 9,5 x 19 inch vóór en 11,0 x 20 inch achter verminderen de onafgeveerde massa en zorgen voor verbetere rijdynamiek en beter veercomfort. De banden in de maten 265/35 R 19 vóór en 295/30 R 20 achter zijn exclusief voor AMG ontwikkeld en bieden uitstekende grip.

De concept- en ontwikkelingsfase van de supersportwagen begon eind 2006. Het intensieve testprogramma wordt eind dit jaar afgerond met de wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt. In het voorjaar van 2010 start de levering van de legendarische supersportwagen met vleugeldeuren in zijn nieuwste uitvoering.