31
maart
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz SLS AMG GT3: Spectaculaire racewagen voor sportieve klanten

Samen met de marktlancering van de SLS AMG stelt Mercedes-AMG de GT3-versie voor. Deze raceversie van de sportwagen met vleugeldeuren onderscheidt zich door zijn spectaculair design en raszuivere motorsporttechnologie. De SLS AMG GT3 werd ontwikkeld om te voldoen aan de GT3-specificaties van de FIA (Fédération Internationale de l’Automobile) en is ontworpen voor zowel sprints als langeafstandsraces. Deze races voor nagenoeg standaard GT-wagens staan bekend om hun gevarieerd deelnemersveld en hun sensationeel karakter. Hun bovendien relatief gunstige kostenstructuur maken ze wereldwijd tot een van de populairste raceklassen.

AMG, de sportwagenafdeling van Mercedes-Benz, treedt met de SLS AMG GT3 een nieuw segment binnen: de ontwikkeling, productie en marketing van racewagens voor gebruik door klanten. Het seriemodel zal naar schatting in de herfst van 2010 beschikbaar worden en de homologatie van de GT3-versie zal op tijd rond zijn voor raceseizoen 2011.

“Dankzij de compromisloze lichte constructie en het superieure weggedrag biedt de SLS AMG een uitstekende basis voor een uiterst competitieve racewagen. Deze opwindende GT3-variant is ons antwoord op de grote vraag naar een wagen voor deze aantrekkelijke klasse van de autosport. Hij demonstreert de enorme ervaring die AMG in de loop van veertig jaar racen opdeed en de doorgedreven expertise in de ontwikkeling van unieke supersportwagens,” aldus Volker Mornhinweg, Voorzitter Mercedes-AMG GmbH.

De nieuwe SLS AMG GT3 is een emfatische voortzetting van AMG’s engagement in de autosport. Al sinds zijn oprichting in 1967 is AMG een pionier in de autosportwereld. AMG ontwikkelde en bouwt de nieuwe raceversie van de SLS AMG in samenwerking met HWA AG. HWA is verantwoordelijk voor het DTM-raceteam van Mercedes-Benz Motorsports. Het HWA-team is een van de meest succesvolle in de internationale autosport, getuige daarvan de negen piloottitels in de DTM en ITC en twee kampioenstitels in de FIA GT-kampioenschappen.

Mercedes-Benz is vastberaden om met de SLS AMG GT3 een nieuw hoofdstuk te schrijven in dat succesverhaal en inspireerde zich daarvoor op de 300 SL racewagen uit 1952 die de oorspronkelijke ‘Gullwing’-legende creëerde. Zijn historische zege in de langeafstandsrace Carrera Panamericana vestigde de naam Mercedes-Benz in Noord- en Centraal-Amerika en demonstreerde de knowhow en expertise van de autoconstructeur uit Stuttgart.

Spectaculaire racewagenlook en prestaties van topniveau

De nieuwe SLS AMG GT3 oogt breed en vlak als een spectaculaire racewagen. Bij de koetswerkaanpassingen van het vleugeldeurmodel lag de hoofdklemtoon op aerodynamische prestaties. Dat blijkt niet alleen uit de nieuwe voorschort met splitter, de motorkap met centrale verluchtingsopening en de bredere voor- en achtervleugels maar ook uit de zijdelingse ventilatieopeningen in de wielkasten, de zijschorten met kanalen die koellucht naar de achterste remmen leiden, de vlakke bodem met diffuser achteraan en de verstelbare spoiler achteraan. Al deze voorzieningen dragen bij tot de lage luchtweerstandscoëfficiënt en maximale neerwaartse druk en garanderen tegelijk een effectieve koeling van onderdelen die thermisch gesproken het zwaarst onder druk worden gezet. De C-stijlen bieden plaats aan de gestandaardiseerde vulpijpen voor het sneltanksysteem.

De FIA zal het maximumvermogen van de centraal voorin geplaatste 6.3 V8-motor met droog carter bepalen volgens het principe ‘Balance of Performance’. Dit moet ervoor zorgen dat alle deelnemende racewagens gelijke kansen hebben. Het classificatieproces, waarin ook het leeggewicht wordt bepaald, wordt in 2010 afgerond. Het vermogen van de GT3-versie wordt overgebracht via een sequentiële racetransmissie met zes verhoudingen, schakelpeddels aan het stuur en een geïntegreerd meerschijvendifferentieel. Net als bij de standaard SLS AMG bevindt de transmissie zich achter de achteras en net zoals bij de wegversie zijn de motor en transmissie met elkaar verbonden via de cardanasbuis waarin een as in koolstofvezel roteert aan de snelheid van de motor.

De voor- en achterwielen maken gebruik van een ‘double wishbone’-ophanging in gesmeed aluminium. De afstellingssystemen voor de veren en schokdempers, de hoogte van de ophanging, de stabilisatoren, de spoorbreedte en het camber maken een specifieke afstelling per circuit mogelijk. Het tandheugelstuur met een directere verhouding en snelheidsgevoelige bekrachtiging garanderen een extreem wendbaar weggedrag. Achter de lichtmetalen AMG-velgen met centrale montagevergrendeling schuilen ABS-raceremmen in composietstaal die uitzonderlijke vertragingen verzekeren.

Functionele racewagensfeer in het interieur

Het interieur van de SLS AMG GT3 wordt gedomineerd door een functionele racewagensfeer: de stalen rolkooi verzekert niet alleen de veiligheid van de bestuurder maar draagt ook bij tot de stijfheid van het aluminium spaceframe. Nog een opvallende voorziening zijn de kuipzetels met zespuntsgordels en het HANS-systeem ter ondersteuning van hoofd en nek. Het centrale scherm is perfect gepositioneerd in het gezichtsveld van de bestuurder en geeft alle relevante informatie weer, zoals de snelheid, het motortoerental, de werkingstemperaturen, de rondetijden en de ingeschakelde versnelling. Het opengewerkte racestuur met schakelpeddels maakt een perfecte controle mogelijk.

Op de middenconsole bevinden zich nog bijkomende bedieningselementen. Daarmee kan de bestuurder de AMG V8-motor tot leven wekken, maar ook de tractiecontrole instellen, een achteruitversnelling inschakelen of, in het allerslechtste geval de geïntegreerde brandblusser activeren. De regeling van het remevenwicht bevindt zich op de tunnel van de cardanasbuis.