26
februari
2010
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz SLS AMG voert het Formule 1-veld aan

Tijdens de start van het wereldkampioenschap Formule 1 2010 in Bahrein van 12 t/m 14 maart a.s. maakt ook de spectaculairste en krachtigste Formule 1-safety-car aller tijden zijn opwachting. De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG, die op 1 april officieel wordt geïntroduceerd, heeft de taak om in de Formule 1 voor maximale veiligheid te zorgen. De sportwagen met vleugeldeuren is de opvolger van de SL 63 AMG, die in de afgelopen twee seizoenen dienst deed als Official F1 Safety Car. Net als in de jaren 2008 en 2009 blijft de C 63 AMG Estate ook dit seizoen dienst doen als Official F1 Medical Car.

De SLS AMG wordt bestuurd door de 38-jarige Duitser Bernd Mayländer, die onder andere ervaring opdeed als coureur met Mercedes-Benz in de DTM. De motor, de transmissie, de wielophanging en het remsysteem van de Official F1 Safety-car zijn hetzelfde als bij de straatversie van de SLS AMG. De enige aanpassing is een nieuw ontwikkelde einddemper, waarmee de doorstroming van de hoogtoerige AMG-V8-motor verder wordt verbeterd en de Formule 1-fans kunnen genieten van een nog mooier geluid.

De safety-car is aan de buitenkant herkenbaar aan de opvallende F1-logo’s, de buitenspiegels van koolstofvezel en de kenmerkende verlichtingsbalk met ingebouwde TV-camera op het dak. Deze balk is geplaatst op een nieuw ontwikkelde luchtgeleider van koolstofvezel die ervoor zorgt dat de windstroom naar de achtervleugel optimaal verloopt. Voor het eerst is de verlichting in de lichtbalk op het dak volledig uitgevoerd met LED-technologie.

Ook het interieur van de safety-car is grotendeels identiek aan dat van de normale SLS AMG. AMG-sportkuipstoelen met zwarte lederen bekleding zorgen voor optimale zijdelingse steun. Aan de rechterkant van de AMG DRIVE UNIT zijn vier gekleurde schakelaars voor de bediening van de verschillende lichtbalkfuncties en de signaalhoorn, die bij het in- en uitrijden van de pitstraat wordt ingeschakeld. De middenconsole en diverse sierdelen in het interieur zijn gemaakt van echt koolstofvezel.

Via twee centraal geplaatste monitoren kan het raceverloop in de gaten gehouden worden. Naast de onderste monitor is de bediening van de mobilofoon aangebracht, waarmee Bernd Mayländer en Pete Tibbetts met de wedstrijdleiding en met elkaar kunnen communiceren. Een tweede binnenspiegel biedt een blik op het Formule 1-veld.

De ontwikkeling, testen op circuit en de configuratie van de safety-car en de medical cars zijn gebouwd door de specialisten van de AMG PERFORMANCE STUDIO in nauwe samenwerking met het AMG ontwikkelings-testteam.

Negen generaties Formule 1-safety-cars

Mercedes-AMG levert sinds 1996 de officiele safety-car en de medical-car in de Formule 1. De SLS AMG is de negende generatie safety-car, na de C 36 AMG (1996), de CLK 55 AMG (1997-1999), de CL 55 AMG (2000), de SL 55 AMG (2001-2002), de CLK 55 AMG (2003), de SLK 55 AMG (2004-2005), de CLK 63 AMG (2006-2007) en de SL 63 AMG (2008-2009).