07
april
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Sprinter geeft echt gas

  • Sprinter 316/516 NGT met aardgasaandrijving gaat in serieproductie

  • Werkingskosten tot 30 procent lager dan dieselmotoren

  • Lage uitstoot van uitlaatgassen

  • Hoog vermogen van 115 kW (156 pk), krachtig koppel

  • Uitgebreid gamma, commerciële lancering in mei 2008

Stuttgart – Ecologisch en economisch: de voertuigaandrijving op aardgas verzoent tegengestelden met elkaar. De nieuwe Sprinter NGT met bivalente aardgasaandrijving onderstreept deze visie met als voordelen: een duidelijk lagere uitlaatgas- en geluidsemissie, aanzienlijk lagere onderhoudskosten en een grote actieradius in combinatie met de standaard aandrijving.

Werkingskosten tot 30 procent lager dan diesel

Voertuigen met aardgasaandrijving zijn gesneden koek voor hardnekkige cijferaars. Kijk maar naar de Sprinter NGT: in vergelijking met de dieselversie liggen zijn werkingskosten aanzienlijk lager. Een besparing die op lange termijn voelbaar zal zijn; tot 30 procent ten opzichte van een vergelijkbare dieselversie. In vergelijking met de benzineversie is het financiële voordeel nog groter.

Lage uitstoot van uitlaatgassen, EU4-norm

Aardgasmotoren zijn ook bijzonder schoon. De Sprinter NGT voldoet aan de EU4-uitstootnormen.

Een aardgasmotor stoot geen kleine stofdeeltjes uit en de emissie van stikstofoxide,koolwaterstof en koolmonoxide werd drastisch beperkt ten opzichte van een vergelijkbare dieselmotor. Bovendien valt dit motortype op door zijn stille werking. In vergelijking met de benzinemotor is, naast de verlaagde emissie van koolmonoxide en koolwaterstof, vooral de 20 procent lagere CO2-uitstoot van belang. Met biogas in de tank rijdt de Sprinter NGT zelfs bijna CO2-neutraal.

Grote actieradius dankzij bivalente aandrijving

Mercedes-Benz heeft gekozen voor een bivalente aandrijving van de Sprinter NGT. De basismotor, een viercilinder met een cilinderinhoud van 1,8 liter, draait namelijk ook op benzine, wat resulteert in een actieradius tot 1.200 kilometer.

De bestuurder kan van de ene op de andere brandstof overschakelen door te drukken op een knop links van het contactslot. Een controlelampje geeft aan wanneer de motor op aardgas draait en op een display in de cockpit kan de bestuurder aflezen hoeveel gas er nog in de tank zit. Het tanken van aardgas gaat met het grootste gemak dankzij een vulaansluiting net boven de benzinetankopening.

Hoog vermogen van 115 kW (156 pk), krachtig koppel

Dankzij mechanische drukvoeding met behulp van een compressor ontwikkelt de krachtbron een vermogen van 115 kW (of 156 pk) en een maximumkoppel van 240 Nm. Beide vermogenswaarden gelden zowel voor de werkingsmodus op gas als op benzine. Daarmee overtreft de nieuwe Sprinter NGT ruimschoots de cijfers van zijn voorganger (met een vermogen van 95 kW of 129 pk en een koppel van 185 Nm). De motor van de Sprinter NGT heeft zijn waarde al bewezen in de personenauto’s van Mercedes-Benz. De Sprinter met aardgasaandrijving wordt standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak, en krijgt optioneel een bijzonder comfortabele automaat met koppelomvormer.

De gastanks zijn onder de vloer gemonteerd om plaats te besparen en de laadruimte geenszins in te perken. De Sprinter met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton krijgt tot zes tanks, die maximaal 46 kilogram of 294 liter gas kunnen bevatten. De versie met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 5 ton is uitgerust met drie gastanks, met een maximuminhoud van 39 kilogram of 246 liter. Een ruime beschikbaarheid van aardgas in stedelijke gebieden wordt gegarandeerd door de constante groei van het gastanknetwerk, met tegenwoordig al ongeveer 2.500 gastankstations in Europa.

Uitgebreide tests met succes afgerond

Een optimale veiligheid is inherent aan elk Mercedes-Benz-voertuig. Zo voldoet de Sprinter NGT niet alleen aan de specifieke veiligheidsnormen voor aardgasvoertuigen volgens de ECE-richtlijn R110, maar hij heeft ook een uitgebreide reeks interne tests en simulaties met succes afgerond. Het meergewicht van de Sprinter met aardgasaandrijving ten opzichte van een Sprinter met een viercilinder-dieselmotor beperkt zich in standaarduitrusting tot een waarde die - afhankelijk van de versie en het aantal gemonteerde gastanks - varieert van 170 tot 300 kilogram.

Uitgebreid gamma, commerciële lancering in mei 2008

De Sprinter NGT is verkrijgbaar in een groot aantal versies. Zo wordt de Sprinter 316 NGT met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 3,5 ton in standaardlengte aangeboden als gesloten bestelwagen, minibus, pick-up en chassis-cabine, terwijl de gesloten bestelwagen, pick-up en chassis-cabine ook in langere versies beschikbaar zijn. Onder de typenaam Sprinter 516 NGT kan nog worden gekozen voor een pick-up en een chassis-cabine met een maximaal toelaatbaar totaalgewicht van 5 ton. De commerciële lancering van de Sprinter NGT begint in mei van dit jaar in een aantal landen en uitvoeringen.