01
april
2008
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Sprinter

  • Voortaan ook in vierwielaandrijving beschikbaar in België

  • AL-KO chassis beschikbaar


Vanaf februari is in België de Mercedes-Benz Sprinter – 3,5T en 5T - af fabriek met vierwielaandrijving beschikbaar en dit in twee versies: de inschakelbare 4x4 enerzijds en de inschakelbare 4x4 met kruipversnelling anderzijds.

De vierwielaandrijving zorgt voor een verbeterde tractie, een verbeterde zijdelingse stabiliteit en een verbeterde trekkracht waardoor makkelijker op zwaar terrein zoals sneeuw, ijs of losse ondergrond kan worden gereden.

De vierwielaandrijving wordt gecombineerd met een manuele versnellingsbak op de Sprinter motorisaties 109 pk, 150 pk en 184 pk en wordt geleverd met hetzij winterbanden hetzij zomerbanden.

4ETS

Door de inschakeling van de vierwielaandrijving wordt het motorvermogen niet langer alleen naar de achteras gebracht, maar volgens de verdeling 35:65 overgebracht naar de voor- en de achteras en dit dankzij de op de versnellingsbak gemonteerde transferbak.

Bij een inschakelbare 4x4 met kruipversnelling verhoogt een reductieversnelling in de transferbak het koppel van de versnellingsbak naar de wielen met ongeveer 40%. Hierdoor verlaagt de snelheid en verhoogt de tractie.

Opvallend bij de 4x4 functie op de Mercedes-Benz Sprinter is de afwezigheid van een sperdifferentieel. Dit laatste wordt vervangen door het elektronische tractiesysteem 4ETS.

Het elektronische tractiesysteem 4ETS wordt automatisch ingeschakeld wanneer één of meerdere wiel(en) doorslippen. Om de tractie te behouden worden de doorslippende wielen individueel afgeremd waardoor het aandrijfkoppel verhoogd wordt naar de wielen toe die voldoende tractie hebben. Bovendien wordt het elektronische tractiesysteem 4ETS geïntegreerd in het ADAPTIVE ESP®-systeem, standaard aanwezig op de Sprinter.

De Sprinter uitgerust met vierwielaandrijving is op de vooras 110mm en op de achteras 80mm hoger dan zijn 4x2 equivalent. Hoewel de bodemvrijheid ongewijzigd blijft, kan de Sprinter 4x4 beter op off-road parcours rijden dan de 4x2 equivalent. De oploophoek bij de 4x4 bedraagt immers 28°/27° tegenover 18°/20° bij de 4x2 versie en het stijgingspercentage ligt, afhankelijk van de motorisatie, tot 20% bij de 4x4 versie dan bij de 4x2 versie. De waterdoorwaadbaarheid ligt bij de 4x4 op 610mm daar waar deze bij de 4x2 op 500 mm ligt.

De catalogusprijs voor de inschakelbare 4x4 bedraagt 8954 euro, exclusief BTW en deze van de inschakelbare 4x4 met kruipversnelling is 9523 euro, exclusief BTW.

AL-KO Chassis

De Mercedes-Benz Sprinter in de types 311 CDI, 315 CDI en 318 CDI kunnen voortaan af fabriek geleverd worden met een AL-KO chassis. Dit kan interessant zijn voor toepassingen op motorhomes, marktwagens, volumetransport en paardentransport.

In vergelijking met het standaard chassis wordt het chassis met 205 mm verlaagd waarbij de langsliggers van AL-KO achter de cabine via een boutverbinding aan de langsliggers van de cabine worden bevestigd. Als gevolg van deze constructie wordt een volledig nieuwe achteras gemonteerd waardoor spoorbreedte en bodemvrijheid afwijken van de standaardvoertuigen.

Het AL-KO chassis kan uitsluitend voor geïntegreerde opbouwen worden aangewend. Concreet betekent dit dat de opbouw via de B-stijl met de cabine moet worden verbonden.

De voertuigen met AL-KO chassis werden speciaal ontwikkeld voor opbouwen met een hoog eigen gewicht en een hoog zwaartepunt. De juiste opbouwmethode in combinatie met een aangepaste ophanging en stabilisatie resulteren in een stabiel rijgedrag.

Het AL-KO chassis is beschikbaar op de drie wielbasissen – 3600mm, 3850mm en 4100mm – en in drie gewichtsvariantes; 3,5 ton, 3,88 ton en 4,2 ton.