09
mei
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz stelt de Viano en de nieuwe Vito voor

• De Viano: een nieuw gamma monovolumes als opvolger van de V-Klasse
• De Vito: in een uitvoering als gesloten bestelwagen en als combi
• Een maximum aan veiligheid
• Drie carrosserielengtes en twee wielbasissen
• Vijf motoren en achterwielaandrijving
• Een voor Mercedes-Benz kenmerkend design
• Uitrustingslijnen en -pakketten voor individuele behoeften

 

 

DaimlerChrysler zet zijn productoffensief voort: met de nieuwe personenwagen Viano stelt Mercedes-Benz een compleet gamma monovolumes voor die de huidige V-Klasse, de Vito F en de Vito Marco Polo opvolgen.
De nieuwe bestelwagen en combi van het Vito-gamma bieden een bredere waaier van gebruiksmogelijkheden dan hun voorgangers : drie carrosserielengtes (van 4748 tot 5223 mm) en twee wielbasissen (3200 en 3400 mm).
Het motorenaanbod voor de Vito telt vijf krachtbronnen en voor de Viano 4 motorisaties: namelijk drie of twee CDI-dieselmotoren (van 65 kW/88 pk tot 110 kW/150 pk) en twee benzinemotoren met zes cilinders (140 kW/190 pk en 160 kW/218 pk) waarvan het vermogen via een handbediende zesversnellingsbak of een vijftrapsautomaat op de achteras overgedragen wordt.


Actieve en passieve veiligheid


Bij de geïntegreerde ontwikkeling van de Viano en Vito stond een maximum aan actieve en passieve veiligheid helemaal boven aan het prioriteitenlijstje. Zo zorgt de achterwielaandrijving altijd voor een betere tractie, ongeacht de lading.
Daarnaast zijn de Viano en Vito standaard met vier schijfremmen uitgerust (geventileerd vooraan: 300 x 28 mm; massief achteraan: 296 x 10 mm). Alle modellen krijgen standaard het elektronische stabiliteitsprogramma ESP® mee waarin de functies van het antiblokkeersysteem ABS, de antislipregeling ASR, de elektronische remkrachtverdeling en de hydraulische remassistent geïntegreerd zijn.
Driepuntsgordels op alle zitplaatsen zijn standaard. Voor de bestuurder en voorpassagier maken gordelspanners en spankrachtbegrenzers ook deel uit van de standaarduitrusting, net zoals de bestuurdersairbag en afhankelijk van de uitrustingslijn ook de passagiersairbag.
Indien gewenst zijn er daarnaast ook een dubbele airbag voor de passagierszijde en windowbags leverbaar. En in combinatie met de optionele comfortstoelen zijn er ook nieuwe zijdelingse airbags beschikbaar die de borstkas beschermen.

Typisch Mercedes-Benz


Alleen al door het nieuwe dynamischer design zijn de Viano en Vito onmiddellijk herkenbaar als modellen van Mercedes-Benz.
Het interieur van de twee modellen is ook volledig nieuw. Dat van de Mercedes-Benz Vito houdt in de eerste plaats rekening met de praktische vereisten bij een beroepsmatig gebruik. De Viano is een echte personenwagen onder de vorm van een monovolume.


De Mercedes-Benz Viano


Dankzij de voorbeeldige ergonomie van het instrumentenbord en de logische opstelling van de bedieningselementen voelt de bestuurder zich in de Viano meteen thuis.
De handige keuzehendel of versnellingspook is in de middenconsole geïntegreerd. Het wijzerpaneel met de duidelijk leesbare aanduidingen ligt in het gezichtsveld van de bestuurder. Als optie is het multifunctionele stuurwiel verkrijgbaar dat in de uitrustingslijn AMBIENTE deel uitmaakt van de standaarduitrusting. De omvangrijke standaarduitrusting kan indien gewenst uitgebreid worden met opties zoals lederen stoelen, standverwarming en verscheidene radio- en navigatiesystemen.
In de passagiersruimte zijn de stoelen op een praktisch railsysteem gemonteerd waarin om de 25 mm klikpunten voorzien zijn. Daarmee kunnen de stoelen en banken gemakkelijk ingebouwd en in de lengterichting verschoven worden zodat flexibele zitconfiguraties mogelijk worden. De afzonderlijke stoelen en de gedeelde achterbank kunnen overigens dichtgeklapt en naar voren gekanteld worden. De stoelen kunnen in de twee richtingen ingebouwd worden zodat ook een opstelling vis-à-vis mogelijk is.
Met de design- en uitrustingslijnen TREND, FUN en AMBIENTE kan de klant voor een voertuig kiezen dat specifiek afgestemd is op de behoeften van het gezin, de vrije tijd of het beroepsgebruik. Daarnaast kan de klant voor één van de uitrustingspakketten Business, Life en Bike opteren die een reeks van praktische opties voor specifieke toepassingen bieden.
De kampeerauto MARCO POLO, die ook perfect geschikt is voor het dagelijkse gebruik, vervolledigt het productaanbod van de Viano.

De Mercedes-Benz Vito


De bestelwagen Mercedes-Benz Vito wordt voor het goederen- en materiaalvervoer en als een combimodel voor professioneel personenvervoer of gemengd gebruik aangeboden. Daarnaast is er nog de Vito Mixto die specifiek ontwikkeld is om tot zes personen te vervoeren, samen met een grote hoeveelheid goederen.
De drie beschikbare carrosserielengtes verhogen in combinatie met de twee dakhoogtes de beschikbare ruimte tot 6,49 m³ (tot nu toe maximum 4,8 m³).Tegelijk is het mogelijk om zaken met een lengte tot 2897 mm te laden. De afmetingen van de schuifdeuren in het gesloten model zijn ruim genoeg om ook langs opzij met een heftruck europallets in de auto te kunnen laden. De laadruimte tussen de wielkasten bedraagt 1277 mm zodat er zelfs drie europallets achter elkaar kunnen geplaatst worden.
De combiversie van de nieuwe Mercedes-Benz Vito is ook in de drie carrosserielengtes beschikbaar zodat er in het model ruim plaats is voor acht passagiers, de bestuurder en een koffervolume tot 970 liter. Het aangename interieur, de comfortabele zitplaatsen met ingebouwde driepuntsgordels, de talrijke verstelmogelijkheden en het grote aantal andere voorzieningen maken van de Mercedes-Benz Vito een perfect voertuig om veeleisende hotelgasten te vervoeren of om een vloot van een transportfirma aan te vullen.
Lancering
De twee nieuwe modelreeksen, de Mercedes-Benz Viano en de Mercedes-Benz Vito, worden in het najaar op verschillende beurzen aan het publiek voorgesteld: het salon in Düsseldorf (van 29 augustus tot 7 september 2003), in Frankfurt (van 13 tot 21 september 2003) en salon voor bedrijfsvoertuigen in Amsterdam (van 17 tot 25 oktober 2003). De verkoop van de beide modellen gaat echter al vanaf begin juli van start. Vanaf de herfst 2003 vervangen ze achtereenvolgens de Mercedes-Benz V-Klasse en de huidige Vito-bestelwagen.
Met het oog op de productie heeft DaimlerChrysler de benutte grondoppervlakte in zijn fabriek in Vitoria bijna verdubbeld. De onderneming heeft er een volledig nieuwe productielijn voor de naakte carrosserie met 550 moderne robots geïnstalleerd, alsook een lakinstallatie en een nieuwe montagelijn. Tegelijk werd een nieuw concept voor het kwaliteitsbeheer in de praktijk gebracht.