31
oktober
2007
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz stelt het nieuwe ontwerp voor zijn merkidentiteit voor

  • Na 18 jaar vernieuwt Mercedes-Benz in alle afdelingen zijn merkidentiteit
  • De campagne voor de lancering van de C-Klasse break is de eerste waarin de nieuwe merkidentiteit toegepast wordt
  • De vernieuwde merkidentiteit, waarin de Mercedes-ster centraal staat, rondt het proces voor een meer gerichte positionering van het merk Mercedes-Benz af
Mercedes-Benz heeft zijn merkidentiteit grondig vernieuwd en daarvoor een nieuw design voor al zijn communicatiemateriaal ontworpen. De nieuwe, gestandaardiseerde merkidentiteit wordt vanaf 1 november 2007 in alle bedrijfsafdelingen – van de personenwagens tot de bedrijfsvoertuigen – en in alle markten ingevoerd. De nieuwe merkidentiteit werd ontwikkeld op basis van de geschiedenis van het merk en is de laatste stap in het proces van een meer gerichte positionering van het merk waarmee in 2006 van start gegaan is. Het centrale thema van de nieuwe identiteit is “De ster schijnt altijd van boven af” (The Star always shines from above). De nieuwe merkidentiteit wordt bij de lancering van de break van de C-Klasse in november voor het eerst op een productcampagne toegepast.
Als de uitvinder van de auto is Mercedes-Benz het waardevolste merk ter wereld van hoogwaardige auto’s. Om die positie te bereiken, heeft Mercedes-Benz de voorbije 120 jaar het merk niet alleen een duidelijke positionering gegeven, maar vooral ook baanbrekende innovaties uitgebracht en zijn modellenaanbod doelgericht uitgebreid. “Een sterk merk heeft niet alleen boeiende producten, maar onderscheidt zich daarnaast ook nog door een aanwezigheid en positionering die onmiddellijk en onmiskenbaar te herkennen zijn – gelijk wanneer, gelijk waar en in gelijk welk medium,”zegt Dr. Klaus Maier, Executive Vice President Mercedes Car Group, bevoegd voor verkoop en marketing.
De merkidentiteit is de zichtbare uitdrukking van de waarden waar Mercedes-Benz voor staat: ze onderstreept de positie van het bedrijf als de oudste autoconstructeur ter wereld en is tegelijk een weerspiegeling van innovatieve creativiteit. “De nieuwe merkidentiteit van Mercedes-Benz blaast onze aanwezigheid op de markt nieuw leven in en zorgt voor een onmiskenbaar imago dat traditie met een toekomstgerichte aanpak weet te verzoenen,” gaat Klaus Maier voort.
De ster van Mercedes-Benz als uitgangspunt voor de nieuwe beeldtaal
'Met onze nieuwe merkidentiteit ronden we het proces om de merkpositionering van Mercedes-Benz nog sterker op onze klanten te richten, af,” zegt Dr. Olaf Göttgens, Vice President Brand Communications, Mercedes-Benz Cars. Mercedes-Benz heeft met zijn driepuntige ster een van de bekendste logo’s in de wereld. Daarom geeft Mercedes-Benz dat internationaal bekende logo een centrale plaats in zijn communicatie. “Het beeld dat onze merkidentiteit in de loop van tientallen jaren gevestigd heeft, is en blijft de ster. In de toekomst schuiven we dat element zelfs nog krachtiger naar voren om het voor onze klanten nog beter zichtbaar te maken,” gaat Olaf Göttgens voort.
Een belangrijke nieuwigheid in de nieuwe merkidentiteit is dat de ster, als het centrale symbool van het merk, altijd van boven af schijnt. Reproducties geven de ster in een tweedimensionale vorm weer (bijv. in de gedrukte media), maar in fysische representaties blijft ze driedimensionaal (bijv. op auto’s of dealers). Bovendien worden de ster en het geschreven handelsmerk in de toekomstige communicatie afzonderlijk weergegeven. Op die manier zal de ster die boven het geschreven handelsmerk staat, een communicatieve band in het leven roepen. Elke belangrijke boodschap, ongeacht of die nu de vorm van een beeld of een geschreven bericht heeft, wordt visueel tussen de ster en het geschreven handelsmerk geplaatst.
Nieuwe beeldtaal weerspiegelt de persoonlijkheid van het merk
Om het grote aanbod personenauto's en bedrijfsvoertuigen van Mercedes-Benz te weerspiegelen, hanteert het ontwerp voor de nieuwe merkidentiteit een uniforme beeldtaal. In de toekomst zal de communicatie niet alleen beelden van auto’s tonen, maar ook foto’s van architectuur, mensen en landschappen. Krachtige composities vanuit ongewone standpunten en een specifiek gebruik van het licht zullen de kijker boeien en de persoonlijkheid van het merk illustreren. Levendigheid en dynamisme zijn belangrijke onderdelen van de beeldtaal, net als het inventieve gebruik van de scherptediepte en van onscherpe beelden.
De kenmerkende kleur voor het merk Mercedes-Benz is het sierlijke “pijlzilver”. De basiskleur voor de borden bij de dealers wordt het krachtige “middernachtsblauw”.
Het nieuwe design voor het merk Mercedes-Benz werd ontwikkeld door een intern projectteam dat met het agentschap Claus Koch Identity GmbH samenwerkte.
U kunt verschillende voorbeelden van de nieuwe Brand Design van Mercedes-Benz onder Document’s vinden.