20
februari
2004
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz stelt op het Internationale Salon van Genève drie wereldpremières voor

Ter gelegenheid van de 74e Internationale Autobeurs van Genève bewijst Mercedes-Benz dat zijn tweede productoffensief op kruissnelheid gekomen is.

Mercedes-Benz stelt in Genève immers niet minder dan drie nieuwe modellen voor: de fascinerende vierdeurs coupé van de CLS-Klasse, de roadster van de SLK-Klasse met zijn erg sportieve lijn en de C-Klasse van de nieuwe generatie. Mercedes-Benz maakt ook van de gelegenheid gebruik om de nieuwe G 55 AMG met de krachtige V8-kompressormotor van 350 kW( 476 pk) te onthullen. En nog in Genève stelt Mercedes-Benz een nieuwe en geperfectioneerde versie van TELEAID voor, het internationale systeem voor noodoproepen.

Met de voorstelling van de CLS-Klasse in Genève brengt Mercedes-Benz een nieuw gamma uit dat een aparte plaats in het aanbod van het merk inneemt. Nog nooit voordien heeft een auto op een even sierlijke wijze zulke totaal tegengestelde eigenschappen weten te verzoenen als deze vierdeurs coupé: de esthetische fascinatie en de emotionele kracht die kenmerkend zijn voor coupés, gaan op een harmonieuze manier samen met het comfort en de functionaliteit die normaal alleen met berlines geassocieerd worden. Dat geeft de CLS-Klasse een voorsprong waar zijn concurrenten een hele generatie voor nodig hebben om die te overbruggen.

Mercedes-Benz bevestigt met de CLS-Klasse nog maar eens zijn pioniersrol bij de creatie van nieuwe autoconcepten. Met zijn verzorgde vormgeving, zijn exclusieve uitrusting en zijn avant-gardistische technologie wekt die auto in de eerste plaats de passie op bij iedereen die van auto’s en van rijden houdt.

De vormgeving weerspiegelt het karakter van de nieuwe coupé, een karakter dat emotioneel geladen is en tegelijk naar sterke sensaties dorst. Mercedes-Benz heeft voor de vormgeving van de CLS-Klasse uit de vertrouwde stijlelementen van het merk geput. Het resultaat: de lijnen van de nieuwe coupé stralen eensgezind eigenschappen uit die per definitie onverenigbaar leken, zoals dynamiek en grandeur, kracht en sierlijkheid, schoonheid en functionaliteit.

Sierlijk, comfortabel en ruim: de passagiersruimte van de CLS-Klasse

De esthetische ambities krijgen in het interieur een concrete vorm door het gebruik van warme kleuren en van hoogwaardige materialen die het verblijf aan boord aangenamer maken. Bijzonder soepel leer en edelhout zijn de belangrijkste elementen van het interieur. De standaarduitrusting omvat een stuurwiel en een selectiepook die met leder bekleed zijn, alsook een sierlijke bekleding in leer en stof voor de stoelen. Daarnaast worden er nog drie lederuitrustingen en vier kleuren voor de binnenuitrusting als optie aangeboden.

Het gevlamde notenhout dat op een ambachtelijke wijze bewerkt is, bezorgt het interieur van de CLS-Klasse een ongeëvenaarde sierlijkheid. Het instrumentenbord lijkt gegroepeerd rond een groot decoratief inlegstuk in waardevol en fijn bewerkt hout met zijdeachtige en matte weerspiegelingen.

Dankzij de vier deuren kunnen de achterpassagiers comfortabel in- en uitstappen. Ze nemen plaats op individuele en comfortabele stoelen waar ze een bewegingsvrijheid genieten die door haast niets beperkt wordt. Tussen de voor- en achterstoelen is er een ruimte van 829 mm, wat heel wat meer is dan in een groot aantal berlines. Hetzelfde geldt voor de ruimte ter hoogte van de ellebogen (1.468 mm). Voorin zijn de stoelen die een nieuw ontwerp gekregen hebben, uitgerust met een elektrisch regelsysteem. Optioneel kunnen de voorstoelen ook voorzien worden van een actieve verluchting en een dynamische multicontourfunctie.

De bagageruimte van de nieuwe CLS-Klasse heeft met een inhoud van 505 liter (volgens de meetmethode van de Vereniging van Duitse Constructeurs) een recordvolume. Daarmee neemt deze coupé met vier zitplaatsen een plaats in naast berlines van de hoogste categorie.

Krachtig, rustig en zuinig: de motoren van de nieuwe coupé CLS

Het motorenaanbod bestaat uit twee moderne benzinemotoren. Ze weten een uitzonderlijke krachtontplooiing te verzoenen met een voorbeeldige koppelcurve. Kortom de ideale eigenschappen om een erg dynamisch rijplezier te bieden.

Het model CLS 350 dat door de geperfectioneerde V6 van 200 kW (272 pk) aangedreven wordt, haalt al na 7,0 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h (voorlopig cijfer). Het maximumkoppel van 350 Nm komt al bij 2.400 t/min vrij zodat de auto bij acceleraties en inhaalmanoeuvres over heel wat reserves beschikt.

Het vurige karakter van deze V6 wordt in toom gehouden door de 7G-TRONIC, een zeventrapsautomaat waar de CLS-Klasse standaard mee uitgerust wordt. Die versnellingsbak is de eerste van zijn soort die in een personenwagen ingebouwd wordt. Hij draagt in grote mate bij tot de indrukwekkende acceleraties en het zuinige verbruik van de coupé CLS 350 (10,1 liter per 100 km; voorlopig cijfer volgens de gemengde Europese cyclus).

De zescilinderversie van de CLS-Klasse wordt standaard uitgerust met de automatische klimaatregeling THERMATIC, een stereo-autoradio, een parametrische stuurinrichting, een lederen stuurwiel, lichtmetalen velgen van 17 inch en brede banden (245/45 R 17). Om alleen maar die elementen te noemen.

Met zijn V8 van 5,0 liter levert de nieuwe coupé CLS 500 de prestaties van een sportwagen, zoals de roadster SL van Mercedes-Benz, terwijl hij tegelijk ook het comfort van een limousine uit de topklasse biedt. Die motor ontwikkelt een vermogen van 225 kW (306 pk) en heeft een maximumkoppel van 460 Nm. Daarmee sprint de coupé CLS 500 in 6,1 seconden van 0 tot 100 km/h (voorlopig cijfer). Zijn topsnelheid is beperkt tot 250 km/h.

Kenmerkend voor de standaarduitrusting van de CLS 500 in vergelijking met die van de CLS 350 zijn de pneumatische ophanging AIRMATIC DC, de automatische comfortairconditioning THERMOTRONIC en de lichtmetalen velgen van 18 inch met de brede 245/40 R 18 banden.

De CLS anticipeert en toont de weg: veiligheidstechniek en het systeem PRE-SAFE

De nieuwe CLS-Klasse is met de modernste veiligheidsvoorzieningen uitgerust. De adaptieve frontale airbags, de zijdelingse airbags, de hoofdairbags, en de gordelspanners en spankrachtbegrenzers op elke zitplaats garanderen de inzittenden de beste bescherming die Mercedes-Benz kan bieden. Dat arsenaal aan veiligheidsvoorzieningen kan aangevuld worden met PRE-SAFE, een veiligheidssysteem dat al herhaaldelijk bekroond is. PRE-SAFE kan op kritieke situaties anticiperen en kan vooraf beschermmaatregelen voor de passagiers activeren. Een van die voorzorgsmaatregelen is bijvoorbeeld het snel aanspannen van de veiligheidsriemen op de voorste zitplaatsen. Nog voor een eventuele botsing nemen de bestuurder en de voorpassagier daardoor een betere houding aan, wat de werking van de airbags veel doeltreffender maakt indien het nodig is om ze te ontvouwen.

Mercedes-Benz bevestigt zijn technologische suprematie op het vlak van de verkeersveiligheid door de nieuwe CLS-Klasse standaard met het remsysteem Sensotronic Brake Control SBC™ en met de elektronische en dynamische stabiliteitsregeling ESP® van de nieuwste generatie uit te rusten. Daarnaast biedt de constructeur nog verschillende opties aan die de veiligheid van de vierdeurs coupé nog verhogen, zoals de krachtige bixenonkoplampen met actieve bochtverlichting, die Mercedes-Benz voor het eerst ook aan een adaptieve verlichtingsfunctie koppelt.

De afstandsregeling DISTRONIC, de stembediening LINGUATRONIC, het bedienings- en weergavesysteem COMAND APS met DVD-navigatie in Europa, en het sleutelloze ontgrendel- en startsysteem KEYLESS-GO zijn enkele voorbeelden van de hoogtechnologische systemen die Mercedes-Benz inzet om het comfort en het rijplezier te verhogen.

De nieuwe CLS-Klasse is de vrucht van een ontwerpstudie voor een coupé die Mercedes-Benz op de Internationale Autobeurs IAA in september 2003 voorgesteld had. Het enthousiasme dat het publiek voor die Vision met vier deuren aan de dag legde, sterkte het merk uit Stuttgart in zijn voornemen om de wagen te bouwen.
De nieuwe vierdeurs coupé zal vanaf de herfst 2004 in de showrooms van de concessiehouders en dealers van Mercedes-Benz staan.

Sportiever, vernieuwender en krachtiger dan ooit: de nieuwe roadster van de SLK-Klasse


Ook de nieuwe SLK-Klasse beleeft tijdens de Internationale Autobeurs van Genève zijn wereldpremière op de stand van Mercedes-Benz.

De nieuwe SLK-Klasse verbetert meer bepaald de sterke punten van zijn voorganger, zoals het inklapbare dak dat geperfectioneerd werd en nu nog minder plaats inneemt, of de vernieuwende veiligheidssystemen met adaptieve airbags en nieuwe zijdelingse airbags die het hoofd en de borstkas beschermen. Daarnaast pakt de nieuwe SLK-Klasse ook uit met nieuwe uitrustingselementen, zoals de nekverwarming AIRSCARF, de bixenonkoplampen met adaptieve verlichting of nog de zeventrapsautomaat 7G-TRONIC (opties).

Het motorenaanbod telt drie nieuwe motoren met een vermogen van 120 kW (163 pk) tot 265 kW (360 pk). Voor het eerst wordt in deze categorie ook een achtcilinder Mercedes-AMG aangeboden, meer bepaald in de SLK 55 AMG. Met die 265 kW (360 pk) sterke krachtbron accelereert deze sportroadster in 4,9 seconden van 0 tot 100 km/h.

De nieuwe roadster van de SLK-Klasse is de opvolger van een model dat een ongeëvenaard succes gehad heeft en dat met meer dan 308.000 exemplaren de internationale leidersplaats in zijn segment bezette.

Dynamischer, luxueuzer en verleidelijker: de C-Klasse van de nieuwe generatie

De C-Klasse van de nieuwe generatie wordt ongetwijfeld ook een blikvanger op de beurs van Genève, naast de nieuwe CLS- en SLK-Klasse van Mercedes-Benz. De berline, de break en de sportcoupé ondergingen allemaal een doordachte verjongingskuur waardoor deze reeks een nieuwe uitstraling krijgt waarin rijdynamiek, comfort en waardevastheid samengaan. Het onderstel, de stuurinrichting en de manuele zesversnellingsbak werden vanuit sportief oogpunt beter op elkaar afgestemd zodat de C-Klasse nu nog levendiger rijsensaties biedt. Een krachtige compressormotor met vier cilinders van 141 kW (192 pk) breidt vanaf de lente 2004 het motorenaanbod voor de berlines en de breaks uit. Het vermogen van de direct ingespoten dieselmotor C 220 CDI werd verhoogd tot 110 kW (150 pk). Daarnaast biedt Mercedes-Benz voor het eerst in deze categorie een achtcilinder aan, de nieuwe C 55 AMG van 270 kW (367 pk).

De vernieuwde bestuurdersplaats, de zorgvuldig hertekende bedieningselementen, de stoelen met een specifieke vormgeving volgens de uitrustingslijn, en de automatische airconditioning THERMATIC die standaard ingebouwd wordt, zorgen voor een opwaardering van het interieur. De nieuwe, kleurloze vernis met nanodeeltjes die de krasvastheid van het lakwerk verhoogt, wordt standaard op de carrosserie aangebracht en verlengt nog de levensduur van de C-Klasse. Op de optielijst staan bixenonkoplampen met adaptieve verlichting, schakelknoppen op het stuurwiel voor de versnellingsautomaat en nieuwe audio- en navigatiesystemen. Al die opties vormen een aanvulling op de hoogtechnologische uitrusting van dit door de klanten van Mercedes-Benz bijzonder gewilde model.

Met zijn moderne technische uitrusting, zijn hoog comfortniveau voor lange ritten en zijn sportieve karakter heeft de C-Klasse sinds mei 2000 meer dan 1,26 miljoen automobilisten veroverd. Nog nooit heeft Mercedes-Benz zoveel exemplaren van een model in zulk een korte periode verkocht.

Ongeëvenaarde kracht en rust: de nieuwe G 55 AMG met een V8-compressormotor

Dit jaar is het 25 jaar geleden dat de G-Klasse aan het publiek werd voorgesteld. Sindsdien heeft die auto meer dan 182.000 bestuurders in de hele wereld weten te bekoren. Vandaag maakt Mercedes-Benz van de Internationale Autobeurs van Genève gebruik om de krachtigste versie voor te stellen die ooit van die stevige terreinwagen gebouwd is: de nieuwe G 55 AMG met een V8-compressormotor. Die energiebundel ontwikkelt een vermogen van 350 kW (476 pk) en geeft al vanaf 2.650 t/min zijn maximumkoppel van 700 Nm vrij. De nieuwe G 55 AMG heeft een respectievelijk 34 en 32 % groter vermogen en koppel dan zijn voorganger die door een atmosferische V8 aangedreven werd. Zowel op de weg als op ruw terrein beschikt de nieuwe G 55 AMG dus over uitzonderlijke krachtreserves en in alle omstandigheden ervaren de inzittenden de superioriteit van deze meesterlijke, exclusieve en snelle terreinwagen.

Een blik op zijn prestaties maakt dat op overtuigende wijze duidelijk. Sommige sportwagens zouden maar wat graag dezelfde cijfers kunnen voorleggen. De G 55 AMG versnelt in 5,6 seconden vanuit stilstand tot 100 km/h en haalt een maximumsnelheid van 210 km/h.

De nieuwe G 55 AMG wordt in de versie Station Wagon met vijf deuren en een lange wielbasis aangeboden. Vanaf juni 2004 zal hij beschikbaar zijn bij de concessiehouders en dealers van Mercedes-Benz.

Snel, precies en internationaal : het nieuwe systeem voor noodoproepen TELEAID

TELEAID, het systeem voor informatieverstrekking en noodoproepen van Mercedes-Benz, bestrijkt vanaf nu het volledige grondgebied van negen Europese landen. De nieuwe en geperfectioneerde versie van deze technologie beleeft zijn wereldpremière in Genève tijdens de autobeurs daar. Bij een ongeval stuurt TELEAID automatisch een noodoproep uit met de precieze positiebepaling van de auto zodat de hulpdiensten snel ter plaatse kunnen zijn. De inzittenden van een Mercedes-Benz hebben ook de mogelijkheid om hulp op te roepen door een knop in te drukken, of om in geval van panne contact op te nemen met de specialisten van S.A.V. Mercedes-Benz. De centrale opent dan via het GSM-netwerk een telefoonverbinding met de inzittenden om precies vast te stellen welke hulp nodig is. Als de oproep niet beantwoord wordt, verwittigt de centrale van TELEAID onmiddellijk de politie- en ambulancediensten.

De nieuwe versie van het systeem voor noodoproepen zal vanaf de lente 2004 24 uur op 24 operationeel zijn in Duitsland, Oostenrijk, België, Luxemburg, Italië, Frankrijk, Spanje, Nederland en Zwitserland. In een eerste fase biedt Mercedes-Benz dit systeem aan in de berlines en limousines van de S-Klasse en in de prestigieuze coupé van de CL-Klasse.