02
september
2001
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz stelt PRE-SAFE voor

Voor de S-Klasse en toekomstige modellen van personenwagens ontwikkelde Mercedes-Benz een nieuw veiligheidsconcept dat de risico’s op verwondingen van de inzittenden nog meer beperkt.

Het zogenoemde PRE-SAFE-systeem kan een dreigende botsing op voorhand erkennen en activeert al voor de botsing speciale veiligheidssystemen, waaronder bijvoorbeeld nieuwe gordelspanners en automatisch verstelbare stoelen.

Voor de verdere toekomst zijn bovendien ook uitschuifbare schokdempers, schakelbare crashboxen in de frontstructuur of beweeglijke interieuronderdelen denkbaar die passagiers kunnen weghouden van de deformatiezones.

Wanneer de botsing op het laatste nippertje wordt vermeden, nemen de PRE-SAFE-systemen opnieuw hun uitgangspositie in, waardoor dure herstellingen overbodig worden.

Het toekomstgerichte concept is gebaseerd op inzichten die Mercedes heeft gewonnen uit haar ongevallenresearch waaruit blijkt dat bij ongeveer twee derden van alle verkeersongevallen tussen het erkennen van een ongeval en de eigenlijke crash een relatief lange tijdfase ligt die voortaan voor de activering van de veiligheidssystemen kan worden gebruikt. De huidige veiligheidssystemen zoals airbags, windowbags of gordelspanners moeten in milliseconden veiligheid garanderen terwijl de erkenning van het ongeval een zaak van seconden is. Die tijd benutten opent een nieuwe dimensie in de bescherming van de inzittenden.

1. Waarschuwingsfase : Sensoren op assen en carrosserie controleren het
rijgedrag. Wanneer het rijdynamische grensbereik wordt
bereikt, begint in de cockpit een geel waarschuwingssymbool te branden.

2. Assistentiefase : Standaard assistentiesystemen zoals ABS, remassistent
en ESP® grijpen in kritieke situaties automatisch in en helpen om die voor de chauffeur beheersbaar te maken.

3. PRE-SAFE-fase : De sensoren erkennen een verhoogd ongevalrisico. Als voorbereiding op een mogelijk ongeval worden verschillende veiligheidssystemen preventief geactiveerd
zodat inzittenden en voertuig worden geconditioneerd. Wanneer het ongeval kan worden verhinderd, keren de PRE-SAFE-systemen automatisch terug naar hun
uitgangspositie.

4. Lichte aanrijding : Bij ongevallen tot 15 km/u absorberen schokdempers en crashboxen in de frontmodule de botsingsenergie. De
automatische gordelspanner wordt geblokkeerd. Sensoren controleren de ernst van het ongeval en verhinderen dat de airbags opengaan zolang hun aanvullende bescherming niet nodig is.

5. Licht ongeval : Bij een zwaardere botsing nemen stabiele dragers in de front-, zij- en achterstructuur de energie op en vertakken
de krachten over een groot oppervlak.
De gordelspanners treden in werking. Naargelang van de ernst van het ongeval gaan de airbags vooraan naar behoefte, geheel of gedeeltelijk open zodat een optimale bescherming is gegarandeerd. Sidebags en windowbags
bieden bescherming bij een zijdelingse botsing. De automatische passagiers- en kinderstoelerkenning verhindert dat de rechterairbag en de gordelspanner worden geactiveerd wanneer dit niet nodig is. De
brandstoftoevoer naar de motor wordt geblokkeerd.
6. Zwaar ongeval Wanneer het gevaar voor de inzittenden nog groter is,
worden de airbags vooraan in een extra tweede stap
geactiveerd. Tegelijk worden ook de
gordelspanningsbegrenzers geactiveerd.

7. Reddingsfase : Na het ongeval worden de deuren automatisch ontgrendeld. Het noodoproepsysteem TELEAID (optie)alarmeert de hulpverleners en leidt hen naar de plaats van het ongeval. Het noodknipperlicht schakelt in.


Doel op lange termijn: Ongevalvrij rijden door “meedenkende” systemen

Voor de verre toekomst legt Mercedes-Benz de veiligheidslat nog hoger. Een “denkende” auto die zijn omgeving moet herkennen staat op de planning. Daarvoor moet hij niet enkel de rijstrook of andere voertuigen veilig herkennen maar ook verkeerslichten, verkeerstekens en voetgangers. Bovendien zullen de auto’s van de toekomst verkeerssituaties interpreteren en indien nodig zelf reageren om ongevallen te vermijden. Zo willen de autoresearchers stap voor stap hun doel op lange termijn bereiken: het zo goed als ongevalvrij autorijden.