30
augustus
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz TechMaster houdt technici scherp

Recentelijk publiceerden een aantal gerenommeerde instituten hun studies over klantentevredendheid in de automobielsector. Grote constante in deze onderzoeken waren de uitstekende resultaten van Mercedes-Benz, die onder meer het gevolg zijn van haar permanente aandacht voor opleiding en vorming, zowel wat verkoop als wat de dienst naverkoop betreft.

Het wereldvermaarde onderzoeksbureau JD Power brengt dankzij haar ‘Vehicle Owner Satsifaction’ studie - waarin criteria als kwaliteit, betrouwbaarheid, attractiviteit, dienst naverkoop en onderhoudskosten centraal staan - de sterke en zwakke punten van merken en modellen in kaart. JD Power stelde vast dat vooral in Duitsland en Frankrijk het merk met de ster haar concurrenten ver achter zich laat inzake klantentevredendheid.

Het gezaghebbende Duitse automobieltijdschrift Auto Motor und Sport publiceerde in haar augustusnummer de resultaten van een in 2010 uitgevoerd kwaliteitsonderzoek in het dealer- en servicenetwerk van het merk met de ster. Nooit eerder realiseerde Mercedes-Benz een score van die aard. Daarmee worden bevindingen van eerdere studies gerealiseerd door ADAC (Duitse Automobilisten Organisatie) en twee andere autotijdschriften Auto Bild en Auto Zeitung eveneens bevestigd.

Dit alles wijst er op dat de 125–jarige slogan “das Beste oder Nichts” van voorvader en grondlegger van het merk Mercedes-Benz, Gottlieb Daimler, dagelijks in de praktijk wordt gebracht. Dit zowel productmatig als wat de serviceverstrekking betreft.

Deze resultaten komen er evenwel niet vanzelf. Dat de klantentevredenheid bij Mercedes-Benz nooit geziene hoogtes kent, is het gevolg van een doordachte visie en vele inspanningen achter de schermen. Een van de doorslaggevende factoren in dit succes is zonder enige twijfel de aandacht die Mercedes-Benz wereldwijd besteedt aan permanente vorming en opleiding in de breedste zin van het woord. In dat kader heeft Mercedes-Benz de landencompetitie ‘TechMaster’ in het leven geroepen. Deze technisch georiënteerde interbedrijvenwedstrijd scherpt de concurrentie aan en stimuleert de alertheid van de technici in het dealer- en servicenetwerk.

TechMaster

De landencompetitie ‘TechMaster’ verloopt in verschillende etappes waarbij op nationaal niveau selectiewedstrijden plaatsvinden. De mensen met de beste scores worden vervolgens samengebracht in één landenteam dat tijdens een tweedaagse in het Duitse Stuttgart de kleuren van hun land verdedigt.

In een eerste fase wordt er op nationaal vlak een competitie opgezet tussen teams afkomstig uit het officiële dealernetwerk. Ieder team is samengesteld uit vijf leden die binnen een concessie of een erkend servicepunt met elkaar samenwerken. Concreet betekent dit dat elk team bestaat uit een service technieker, twee reparatietechniekers, een gecertifieerde diagnose technieker en een gecertifieerde service-advisor. Op deze manier wordt alle kennis en expertise inzake werkplaatsbeheer en –activiteiten samengebracht en is het een afspiegeling van de dagelijkse communicatie en samenwerking uit de praktijk.

De nationale “TechMaster Day” voor Mercedes-Benz Cars vindt in België plaats op 4 september aanstaande. Teams uit het dealernetwerk strijden er voor de titel “TechMaster Team of the Year” en daarvoor moeten ze zowel theoretische als praktische proeven afleggen. Deze selectie vindt plaats op drie locaties in de Belgische Ardennen plaats. Verschillende aspecten, als logisch denken, samenwerking, oplossend vermogen en technische capaciteiten worden er door een deskundige jury beoordeeld.

Volgend op deze nationale competitie worden de individuele winnaars met de hoogste scores uit elke technische specialisatie samengebracht om een Belgisch team voor de internationale TechMaster te vormen. Dit betekent dat het nationale team bestaat uit vier technici met verschillende functieprofielen aangevuld met een service-advisor. Zij worden in België voorbereid op de internationale wedstrijd, die in november van dit jaar in Stuttgart plaatsvindt. In totaal nemen 14 landen deel, waarvan de deelnemers buiten de wedstrijd worden ondergedompeld in de automobielcultuur van het merk met de ster en vriendschapsbanden over de grenzen heen worden gesmeed.

Trouwens, in 2008 gooide het Belgische TechMaster-team voor bedrijfsvoertuigen hoge ogen; zowel Bart Devos in de categorie repartietechnicus als Herman Hermes in het klassement diagnosetechnicus gingen met de hoogste eer aan de haal.

Deze competitie laat niet alleen toe om de Mercedes-Benz technici naar een hoger niveau te tillen, het stelt Mercedes-Benz eveneens in staat om de doeltreffendheid van haar trainingen te analyseren en ze bij te werken waar nodig.

Het TechMaster-project heeft nog een derde doelstelling. Het bevordert de samenwerking tussen de verschillende functies in een werkplaats en het toont de technici de groeimogelijkheden van het opleidingsprogramma. Dankzij de uitgebalanceerde aanpak van het moederhuis heeft een technicus heel wat doorgroeimogelijkheden.

Goed opgeleide en goed gemotiveerde technici zijn, naast kwalitatief hoogstaande producten, de beste garantie om de huidige topscores op vlak van klantentevredenheid verder te bestendigen.

Kortom, het Mercedes-Benz motto “Das Beste oder Nichts” kan alleen maar worden bewaarheid door te investeren in kwaliteit en mensen.