19
januari
2005
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Universal Precies 40 jaar geleden in wereldpremière op het Autosalon van Brussel

40 jaar geleden – op 20 januari 1965 om precies te zijn – ging de Universal Break op het Salon van Brussel in wereldpremière. Deze wagen was een afgeleide van de 190 en de 190D 4-cilinder ‘Heckflosse’-modellen en ontworpen in het atelier van de Mechelse firma IMA nv. Een onderneming die van 1951 tot 1979 de Belgische invoerder was van Mercedes-Benz personenwagens.

Gustaf Elmer, toenmalig Afgevaardigd-Bestuurder van IMA, kwam met het idee aanzetten om een origineel model te creëren.

Een dergelijk ontwerp moest ook de assemblageactiviteiten van de fabriek in Mechelen op lange termijn veilig stellen.
Om zijn project te realiseren ging hij in 1958 te rade bij koetswerkspecialist Jos Vermeersch. Hij vroeg hem een break-versie voor de Mercedes-Benz limousines uit te tekenen. Het eerste ontwerp, gebaseerd op de 180 ‘Ponton’, was tussen 1958 en 1961 goed voor de productie van ongeveer 125 breaks van het type 180 en 180D. Vermeersch bouwde ze op basis van Benz-koetswerken.
Op 19 november 1962 werd de officiële beslissing genomen voor de lancering van het break-project. Daartoe werd in november 1963 een prototype naar het moederhuis in Stuttgart gestuurd.
Ondertussen had de ‘Ponton’ plaatsgemaakt voor de al even fameuze ‘Heckflosse’ en kreeg Vermeersch de opdracht om op basis van dit model de volgende stationwagon te ontwerpen.
De eerste pre-seriewagens werd in samenspraak met het moederhuis in Stuttgart ontwikkeld waarna de Universal Break op 8 januari 1965 productierijp werd bevonden.
Heckflosse
De Universal Break, die afgeleid was van de 190 en de 190D 4-cilinder ‘Heckflosse’-modellen, werd enkele dagen later – op 20 januari1965 – aan de wereld voorgesteld. Een jaar later werd het gamma uitgebreid met de S-Klasse, die gebaseerd was op de 230S 6-cilinder. In een periode van vier jaar werden er op de Mechelse assemblagelijn 2 754 eenheden geproduceerd waarvan slechts 336 van het type 230S 6-cilinder.

In de geschiedenis van Mercedes-Benz was de Universal eigenlijk maar een ‘eendagsvlieg’, maar hij gaf wel vorm aan de toekomst van de Mercedes-Benz gezinsbreak.
Op het Salon 2005 in Brussel staan vandaag de nazaten van wat ooit op bescheiden wijze ontstond in een Mechelse fabriek.