10
september
2009
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Vision S 500 Plug-in HYBRID: de luxe klasse op weg naar de drieliterauto

Kort na de succesvolle commerciële lancering van de S 400 HYBRID, momenteel de zuinigste luxe sedan met benzinemotor, presenteert Mercedes-Benz op het 63e IAA in Frankfurt de eerste drieliterauto in de premium klasse - de Vision S 500 Plug-in HYBRID. Dit technologievoertuig gunt het publiek een blik op de toekomst van de modulaire hybride systemen die Mercedes-Benz ontwikkelt. De Vision S 500 Plug-in HYBRID kan 30 kilometer uitsluitend op elektriciteit rijden en stoot dan geen verontreinigende stoffen uit. Het efficiënte aandrijfsysteem, gecombineerd met de CO2-bonus voor de elektrische rijmodus op een accu, bezorgt de wagen een gemengd normverbruik van slechts 3,2 liter benzine per 100 kilometer. Met een CO2-uitstoot van slechts 74 gram per kilometer in de NEDC-cyclus (New European Driving Cycle), bewijst dit in Sindelfingen ontwikkelde experimentele voertuig dat de toekomstige S-klasse generaties op lange termijn levensvatbaar zijn. De uitstekende waarden zijn mogelijk dankzij de combinatie van een plug-in hybride aandrijving met het BlueEFFICIENCY pakket dat tot doel heeft het brandstofverbruik drastisch te verlagen. Terzelfder tijd biedt de Vision S 500 Plug-in HYBRID alle typische troeven van de S-Klasse: comfort van topniveau, buitengewone veiligheid en briljante prestaties. Het aandrijfsysteem van de conceptcar bestaat hoofdzakelijk uit drie hoofdcomponenten: een krachtige V6 benzinemotor met een direct injectiesysteem van de volgende generatie, een hybride module met 44 kW/60 pk en een lithium-ionaccu met een opslagcapaciteit van meer dan 10 kWh die in laadstations kan worden opgeladen. De Vision S 500 Plug-in HYBRID accelereert in 5,5 seconden van 0 tot 100 km/u.

“De Vision 500 Plug-in HYBRID is een nieuwe mijlpaal op de weg naar nulemissie,” verklaart Dr. Dieter Zetsche, bestuurdersvoorzitter van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars. "Het is een luxueuze en veilige S-Klasse die briljante rijprestaties levert, maar toch minder brandstof verbruikt dan de huidige compacte wagens. Dit alles toont aan dat onze topmodellen opwindend rijplezier zullen kunnen combineren met een milieuvriendelijk karakter."

"Hoewel dit model nog niet rijp is voor serieproductie, zullen onze ingenieurs op volle kracht werken om de nodige integratiemaatregelen door te voeren en ervoor te zorgen dat alle componenten voldoen aan de hoge eisen die aan een luxueuze reisberline worden gesteld", aldus Thomas Weber, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en verantwoordelijk voor Group Research en Cars Development bij Mercedes-Benz. "Wij beschikken reeds over alle belangrijke technologie die we nodig hebben voor een dergelijke droomwagen, daarom verwacht ik dat ze zal worden geïntegreerd in de volgende generatie van de S-Klasse. Het belangrijkste is nu dat ons ontwikkelingswerk gepaard moet gaan met de uitbouw van een volledige infrastructuur, die nodig is om het potentieel van dit innovatieve aandrijfsysteem ten volle te benutten".

De elektrische aandrijfcomponenten van de Vision S 500 Plug-in HYBRID tonen de veelzijdigheid aan van het intelligent samengestelde gamma hybride systemen van Mercedes-Benz, dat een heel breed prestatiebereik bestrijkt. Het ontwerp van de hybride module verschilt niet sterk van de compacte, schijfvormige, 15-kW elektromotor van de S 400 HYBRID, al is deze uitvoering drie keer krachtiger. De hybride module kan dan ook elegant in het huis van de 7G-TRONIC zeventraps automatische transmissie worden geïntegreerd, zodat zowel deze versie als de S 400 HYBRID het ruime interieur van de S-Klasse behouden. De toekomstige modelgeneraties zullen gebaseerd zijn op deze systeemarchitectuur.

Volledige perstekst hieronder