23
februari
2009
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Vito in dienst als Londense taxi

· Zuinigheid en technische mogelijkheden doorslaggevend

· Al meer dan 120 voertuigen op de weg

· 500 gepland tegen einde van het jaar


Brussel – Voertuigen die als Londense taxi’s worden gebruikt, moeten voldoen aan speciale vereisten, voornamelijk met betrekking tot hun draaicirkel. De draaicirkel van een Londense taxi mag niet groter zijn dan 7,62 meter tussen stoepranden en 8,535 meter tussen parallelle muren. Tot nog toe voldeed enkel de TX4 of ‘Black Cab’ aan die eisen. De onderneming One80 ontwikkelde echter meesturende achterwielen voor de Mercedes-Benz Vito, waardoor die laatste aan de strenge eis voldoet en als enige concurrent van de TX4 als Londense taxi mag fungeren.

De Mercedes-Benz Vito kreeg de voorkeur over concurrerende modellen door zijn goed uitgekiende technische voorzieningen. Zo kan hij dankzij zijn achterwielaandrijving een inherent kleinere draaicirkel voorleggen. De ‘compacte’ variant biedt naast een beperkte lengte ook een ruim interieur met toegang voor rolstoelen. Het lage verbruik wordt gegarandeerd door dieselmotoren met de nieuwste injectie- en emissietechnologieën.

De zowat 21.000 ‘Black Cabs’ die momenteel in Londen actief zijn, krijgen er voor het eerst een concurrent bij. Het verkeer op de Londense wegen krijgt stilaan een nieuw gezicht door de lancering van de eerste 120 Vito-taxi’s. Tegen het einde van dit jaar zou dat aantal moeten oplopen tot 500 exemplaren.