10
februari
2010
|
01:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Vito rijdt weldra emissievrij

Mercedes-Benz heeft tijdens de 'Informal EU Competitiveness Council, San Sebastián' van 7-9 februari jl. het prototype gepresenteerd van een door batterijen aangedreven bestelwagen op basis van de Mercedes-Benz Vito. Tijdens deze bijeenkomst hebben de Europese ministers van economische zaken met elkaar van gedachten gewisseld over de toekomstmogelijkheden van elektrisch aangedreven voertuigen.

De op de Mercedes-Benz Vito gebaseerde concept-car die bij deze gelegenheid werd voorgesteld markeert het begin van een tijdperk van emissievrije mobiliteit in de bestelwagensector. De Vito is de eerste bestelwagen ter wereld die reeds af fabriek met deze technologie wordt geproduceerd. Daimler AG onderstreept hiermee verantwoordelijkheid te nemen op het gebied van duurzame mobiliteit. Bij de ontwikkeling en research lag voor Daimler AG de focus op de verbetering van de verbrandingsmotoren, de verhoging van de efficiency door hybridisering en op emissievrije voertuigen met aandrijving door batterij en brandstofcel.

In de loop van 2010 zullen meer dan 100 Mercedes-Benz Vito's aan een twintig klanten worden uitgeleverd. Het gaat daarbij in eerste instantie om beheerders van grote wagenparken en openbare nutsbedrijven, die hun opdrachten in milieugevoelige zones emissievrij en zonder CO2-uitstoot willen uitvoeren. Daarbij staan de inzet op korte afstanden en veel stops in binnensteden centraal. Na de introductiefase is de productie van nogmaals 2.000 voertuigen gepland.

Het aandrijflijnconcept is expliciet voor elektrisch rijden ontworpen en is dus anders als die met verbrandingsmotoren. De energie voor de Vito wordt geleverd door een krachtige lithium-ion batterij. Met een spanning van 400 Volt, een stroom van 16 Ampère en een nuttige capaciteit van 32 kWh bedraagt de actieradius van de Vito gemiddeld 130 km, maar deze afstand kan bij een aangepaste rijstijl aanzienlijk hoger uitkomen. De elektromotor levert een maximum vermogen van 90 kW. De topsnelheid is op 80 km/u begrensd omdat dit voertuig bedoeld is voor het transport in de stad en het regionale verkeer.

Wat de veiligheidsvoorzieningen betreft zijn er geen beperkingen. Alle Vito's beschikken standaard over ESP, ABS en ASR. De voertuigen worden aan crashtests onderworpen om de passieve veiligheid te garanderen. Beladingsgraad en het transportvolume doen niet onder voor de conventioneel aangedreven Vito en daardoor is een nuttig laadvermogen van 900 kg mogelijk.

De bouw van de elektrisch aangedreven Vito wordt in de normale serieproductie geïntegreerd. De Mercedes-Benz fabriek in Vitoria in het Spaanse Baskenland bereidt zich al voor op de fabricage van aanvullende varianten.