04
augustus
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz voorziet EU4-dieselmotoren van een partikelfilter

  • Een partikelfilter voor de verschillende dieselmotoren van Mercedes

  • Een innovatief filtersysteem dat geen brandstofadditieven nodig heeft

  • Bijzonder praktisch, heel doeltreffend en met een lange levensduur

Mercedes-Benz biedt vanaf oktober 2003 EU4-dieselmotoren aan die met een partikelfilter uitgerust kunnen worden. De EU4-dieselmotoren met partikelfilter zijn bestemd voor de personenwagens van Mercedes. De filter is in eerste instantie beschikbaar voor de viercilinder CDI-motoren van de C- en E-Klasse. Vandaag opteren in België meer dan 90 % van de dieselkopers in de C-Klasse en ongeveer 65% van de dieselkopers in de E-Klasse voor de 200 en 220 CDI-motoren. Begin volgend jaar zijn de zescilinder CDI-motoren voor de E- en de S-Klasse aan de beurt en zullen die EU4-motoren op hun beurt met een partikelfilter gecombineerd kunnen worden.
Het filtersysteem dat Mercedes-Benz ontwikkeld heeft, vergt geen additieven en blijft ook na een groot aantal kilometers doeltreffend. Omdat die laatste eigenschap van het individuele gebruikersprofiel afhangt, zijn er ook geen vaste vervangingsintervallen.
In België biedt Mercedes-Benz de partikelfilter voor de EU4 viercilinder CDI-modellen aan tegen een prijs van 500 EUR (excl. BTW).

Een filtereffect zonder brandstofadditieven

Belangrijke criteria voor Mercedes-Benz bij de ontwikkeling van de partikelfilter waren de levensduur, de praktische bruikbaarheid en het brandstofverbruik. Om die reden kwam een filtersysteem dat het gebruik van additieven vergt, gewoon niet in aanmerking. Hoewel zulke brandstofadditieven een betere verbranding mogelijk maken van de deeltjes die zich in de filter opstapelen, is uit onderzoek gebleken dat de as die in de filterkanalen achterblijft, niet vervangen wordt. Na een groot aantal kilometers kan dat ertoe leiden dat de filter geblokkeerd raakt. Daardoor stijgt de tegendruk van de uitlaatgassen en gaat het brandstofverbruik op zijn beurt stijgen. Dat heeft dan weer tot gevolg dat de uitstoot van C02 toeneemt en het motorvermogen daalt.

Met het filtersysteem van Mercedes-Benz kan een groot aantal kilometers afgelegd worden zonder dat er bijkomend onderhoud nodig is. De filter wordt geregenereerd door, in overeenstemming met de behoeften, verschillende functies van de motorsturing aan te passen, zoals de brandstofinjectie, de inlaatlucht, de hercirculatie van de uitlaatgassen en de sturing van de turbodruk. Op die manier is het mogelijk om de temperatuur van de uitlaatgassen te verhogen en worden de deeltjes die zich in de filter opgestapeld hebben, verbrand. Testresultaten tonen aan dat, na een groot aantal kilometers, de filter tot 75 % minder asresten bevat dan filtersystemen die met brandstofadditieven werken. Zwavelvrije brandstoffen en speciaal ontwikkelde motorolies verlengen de levensduur van die partikelfilters zelfs nog.

Alle emissies en het brandstofverbruik verminderen

Met zijn nieuwe partikelfilter en zijn nieuwe CDI-motoren – die zich al onderscheiden door de directe injectie met common rail, de vierkleppentechnologie, de hercirculatie van de uitlaatgassen en de oxidatiekatalysatoren – is Mercedes-Benz erin geslaagd om de emissie van deeltjes sinds 1995 met ongeveer 87 % terug te dringen. Daarnaast schrijven de EU4-normen ook nog een vermindering met 84 % voor van de gasvormige emissies vanaf 2005.

Praktijkervaring met partikelfilters sinds 1985

Sinds de jaren 1980 spannen de ingenieurs van Mercedes zich in om de uitstoot van deeltjes te verminderen. In 1985 was Mercedes-Benz de eerste autobouwer ter wereld die dieselmodellen voor Californië (VS) met partikelfilters uitrustte. De ervaring die in de loop van dat programma opgedaan werd, was een belangrijke basis voor de ontwikkeling van de innovatieve filtertechnologie die vanaf oktober 2003 beschikbaar is.