21
juni
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz Waterloo verhuist

Eigenbrakel, 21 juni 2012 – De inwijding van de nieuwe gebouwen van Mercedes-Benz Waterloo is de apotheose van een investeringsproject van 5 miljoen euro. Mercedes-Benz Waterloo verhuist naar het grondgebied Eigenbrakel, waar de garage beter kan inspelen op de mobiliteitsuitdagingen van morgen en dankzij de hoogtechnologische voorzieningen op gepaste wijze tegemoet kan komen aan de noden en wensen van zijn cliënteel.

Mercedes-Benz Waterloo gaat prat op een lange geschiedenis, die teruggaat tot de jaren 60 en die gekenmerkt wordt door niet minder dan vier verhuizingen. De “Leeuw” is echter een constante gebleven; ook na de verhuis naar de nieuwe locatie in Eigenbrakel bevindt Mercedes-Benz Waterloo zich nog steeds in de schaduw van dit historische monument.

De verhuis drong zich op toen bleek dat de oude gebouwen niet meer aan de huidige normen en de noden van een Mercedes-Benz-concessie voldeden. Er werden verschillende mogelijkheden onderzocht en uiteindelijk werd beslist om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie. In 2010 koopt Mercedes-Benz een terrein in de gemeente Eigenbrakel. Er wordt een nieuw gebouw ontworpen in samenwerking met architectenbureau Jaspers en aannemer Mathieu Gijbels. Het startschot voor de bouwwerken wordt gegeven in juni 2011.


Klantenservice gaat hand in hand met werkcomfort en ecologische verantwoordelijkheidszin
Op een totale oppervlakte van 7.000 m² werd een constructie gebouwd van ongeveer 1.800 m². Het is overigens niet de showroom (660 m²), maar de werkplaats die met zijn 820 m² het gros van de ruimte in beslag neemt. Deze werd uitgerust met de modernste technologische voorzieningen en biedt vooral een veel grotere capaciteit dankzij de extra bruggen. Het totaalconcept is niet alleen gericht op de klantenservice, maar ook op het comfort van de medewerkers van Mercedes-Benz Waterloo. Deze gecombineerde aanpak staat garant voor een optimale service, zowel op verkoopvlak als qua dienst na verkoop, waar kwaliteit het hoge woord voert.

Bovendien speelt Mercedes-Benz de kaart van de duurzaamheid en werden alle mogelijke maatregelen getroffen om de ecologische voetafdruk met dit nieuwe gebouw tot een minimum te herleiden. Het is perfect geïsoleerd, opgetrokken uit duurzame materialen (voornamelijk metaal) en beantwoordt aan de strengste normen op het vlak van energie-efficiëntie. Zo beschikken de vloer van de werkplaats, het magazijn en de showroom, plus de muren en het dak over een groot isolerend vermogen. De ruiten van de showroom bestaan uit dubbel glas om geen warmte verloren te laten gaan en de verschillende ruimten worden verwarmd met aardgas, dat door een condensatieketel verbrandt wordt. Voor de verluchting hoeft niet per se gebruik gemaakt te worden van de actieve airco van het gebouw, die normaliter heel wat energie consumeert: er is immers een natuurlijke nachtventilatie en bovendien vormt het dak een barrière tegen het zonlicht en biedt het een goede isolatie. Voor de verlichting viel de keuze op spaarlampen en bewegingssensoren in de sanitaire voorzieningen. Aan de buitenzijde werden er infiltratiebekkens geïnstalleerd om het regenwater op te vangen. Dat wordt dan gebruikt om de tuin te sproeien, die voornamelijk getooid gaat met inheemse platen en bomen. Bovendien is een deel van de rijweg aan de achterzijde van het gebouw opgetrokken uit waterdoorlatende betontegels.

Kortom, Mercedes-Benz Waterloo is helemaal klaar voor de toekomst. Vandaag heeft de concessie niet alleen alle troeven in huis om op de meest ideale manier aan alle wensen en noden van de klant te beantwoorden, ze is ook beter uitgerust om tegemoet te komen aan de gevolgen van de huidige financiële en economische crisis. Efficiëntie en professionalisme bereiken een hoogtepunt in dit moderne gebouw. Het Mercedes-Benz Waterloo-initiatief strookt ook helemaal met de universele slogan van Mercedes-Benz: “The Best or Nothing”. Dat weerspiegelt zich uiteraard in de exterieur- en interieurstijl, die de jongste voorschriften van Mercedes-Benz respecteert.

Mercedes-Benz Waterloo
De Mercedes-Benz-concessie is belast met de verkoop en de dienst na verkoop van personenwagens en bestelwagens van Mercedes-Benz. Bovendien is Mercedes-Benz Waterloo een van de vijf distributiecentra voor wisselstukken voor oudere voertuigen van het merk met de ster en er bevindt zich een aparte zone in de werkplaats voor voertuigen die ouder zijn dan 25 jaar. Mercedes-Benz Waterloo stelt momenteel 27 personen tewerk en realiseerde in 2011 een omzet van 20 miljoen euro.

 

Technische fiche Mercedes-Benz Waterloo
Chaussée de Charleroi, 20
1420 Eigenbrakel

 

Oppervlaktes:

Totale oppervlakte van het terrein: 6916 m²

Bebouwde oppervlakte: 1779 m².

Totale nuttige oppervlakte: 1966 m²

Partners

Architect: Jaspers-Eyers

Studiebureau amp; project management: ELD Partnerships

Aannemer: Mathieu Gijbels

Technisch aannemer: Spie

Veiligheidscoördinatie: VeCo

Energiestudie: CSD Ingénieurs conseil

Werkplaatsuitrusting: Metalced

Magazijnuitrusting: Schäfer

Corporate Identity: ElboSigns

Ecologische constructie: Agrem Jardin