20
oktober
2015
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes-Benz zal eerste modellen uitrusten met CO2-airconditioningsystemen

Gewaarborgde naleving van de klimaatdoelstellingen

Mercedes-Benz zal eerste modellen uitrusten met CO2-airconditioningsystemen

Brussel.  Om te voldoen aan de wettelijke bepalingen die in 2017 van kracht worden, zal Mercedes-Benz zijn auto's uitrusten met airconditioningsystemen die aan alle relevante prestatie- en veiligheidseisen voldoen. De autoconstructeur uit Stuttgart zal de Europese klimaatbeschermingseisen van de EU overtreffen. Vanaf 2017 zal hij de S- en E-Klasse als eerste seriewagens in Europa aanbieden met CO2-airconditioningsystemen. Deze volledig nieuw ontwikkelde systemen zijn gebaseerd op de DIN-specificaties, vastgelegd door het comité voor automobielnormen van de Duitse unie van de automobielnijverheid (VDA). Dankzij hun bijzonder snel beschikbare en krachtige koelprestaties zorgen CO2-airconditioningsystemen in een minimum van tijd voor een behaaglijk klimaat in de auto, zelfs bij zeer warm weer. In combinatie met hun milieuvriendelijkheid maakt dit hen tot de duurzame hoogwaardige oplossing onder de airco-installaties.

Geavanceerde nieuwe ontwikkeling met potentieel

Om CO2 als koelmiddel te kunnen gebruiken, moeten essentiële onderdelen nieuw ontworpen worden. CO2-airconditioningsystemen werken met een druk van meer dan 100 bar. Dat is ongeveer tien keer hoger dan bij de huidige systemen. Daarom moeten alle onderdelen, inclusief de slangen en afdichtingen, nieuw ontworpen worden. Mercedes-Benz heeft normen opgesteld met alle Duitse autoconstructeurs en talrijke toeleveranciers die vertegenwoordigd zijn in het comité voor automobielnormen van de Duitse unie van de automobielnijverheid (VDA). De voor het publiek toegankelijke documenten met de DIN-specificaties stellen andere ondernemingen in staat om snel hun eigen ontwikkelingsactiviteiten te starten. Hiermee zijn de voorwaarden vervuld voor een snelle marktpenetratie van dit technisch geavanceerde airconditioningsysteem.

Mercedes-Benz vervult in dit opzicht een pioniersfunctie. De onderneming is de eerste autofabrikant die niet alleen ontwikkelingscontracten toewijst, maar ook productieorders plaatst voor CO2-airconditioningsystemen en hun onderdelen.

Volgende fase van EU-richtlijn treedt in 2017 in werking

Ondanks het uitzonderlijk korte tijdsbestek werd het hoge kwaliteitsniveau dat Mercedes-Benz voor CO2-airconditioningsystemen voor ogen heeft, al bereikt in de nieuwe ontwikkeling voor de topmodellen van de constructeur. De uitrol over het volledige gamma zal niet mogelijk zijn voor 1 januari 2017, de datum waarop de nieuwe EU-richtlijn van kracht wordt. Om met alle modellen tijdig aan de EU-eisen te voldoen, ontwikkelde de onderneming veilige en betrouwbare oplossingen voor het gebruik van een synthetisch koelmiddel dat in de volledige auto-industrie wordt aangewend.

Naast CO2 is R1234yf tot heden het enige op industriële schaal geproduceerde koelmiddel waarmee aan de toekomstige eisen van de EU-richtlijn voor airconditioningsystemen in nieuwe auto's kan worden voldaan. De nieuwe richtlijn kent een grenswaarde 150 toe voor het aardopwarmingsvermogen (GWP).

Van het koelmiddel R1234yf is bekend dat het andere ontvlambaarheidseigenschappen bezit dan het koelmiddel R134a dat tot heden wordt gebruikt. Om ook in de toekomst een hoog veiligheidsniveau te handhaven voor zijn klanten, voerde Mercedes-Benz doorgedreven tests uit op al zijn wagenmodellen.

Dit resulteerde in een brede waaier van voertuigspecifieke maatregelen om te waarborgen dat modellen met het koelmiddel R1234yf aan de hoge veiligheidsnormen van Mercedes-Benz voldoen.

Zo werd speciaal een beschermingssysteem ontwikkeld dat is afgestemd op de kenmerken van elk wagentype. Bij een zware frontale botsing zorgt het systeem, waarop een patent werd aangevraagd, ervoor dat het mengsel van koelmiddel en lucht gescheiden wordt van de hete onderdelen in de motorruimte en dat deze onderdelen bovendien uiterst doeltreffend worden gekoeld.

Dat is mogelijk dankzij een gasgenerator die inert argon vrijgeeft op de hete punten. Dit voorkomt op doeltreffende wijze dat het mengsel ontbrandt.

Dankzij deze oplossing zal ook in de toekomst worden voldaan aan de terechte veiligheidsbehoeften van de klanten en de strenge veiligheidsnormen van Mercedes-Benz. Terzelfder tijd bezorgt ze de onderneming opnieuw een middel om het klimaat te helpen beschermen.

Contactpersoon:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars               

Tel.: 0032 (0)2 724 14 74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op de websites www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be