19
april
2012
|
02:00
Europe/Brussels

Mercedes Concept Style Coupé: een stijl die de conventies tart

Onmogelijk om de ogen te sluiten voor het levensritme van een nieuwe generatie: op het Chinese Autosalon (van 23 april tot 2 mei 2012) stelt Mercedes-Benz de Concept Style Coupé voor, een geslaagde uiting van het avant-gardistische design dat kenmerkend is voor sportcoupés van de middencategorie.

Deze vierdeurs coupé heeft niet alleen een atypische stijl – onconventioneel, uitdagend en viriel - maar kan ook op technisch vlak heel wat troeven uitspelen, zoals de koplampen met hun opmerkelijke design en innoverende richtingaanwijzers, de nieuwe 4-cilinder benzineturbomotor van 155 kW (211 pk) of nog de vierwielaandrijving 4MATIC.“De Concept Style Coupé onderscheidt zich door zijn expressieve en krachtige design,” verklaart Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en directeur van Mercedes-Benz Cars. En hij voegt er nog aan toe: “Met dit model leggen we de lat bijzonder hoog. De sportieve modellen in de middencategorie hebben geen andere keuze dan om zich met hem te meten.”Gorden Wagener, hoofdontwerper bij Mercedes-Benz, vestigt de aandacht op een ander aspect: “De Concept Style Coupé die zo goed als productieklaar is, is bij de middencategorie de nieuwe norm op het vlak van avant-gardistische design. Onze dynamische vormtaal komt tot uiting in adembenemende verhoudingen, in vloeiende en gespierde oppervlakken en in gebeeldhouwde vormen.”Na een korte verschijning op de scène van Avant/Garde Diaries in Los Angeles (van 19 april tot 10 mei 2012) wordt de Mercedes-Benz Concept Style Coupé (lengte/breedte/hoogte: 4637/1891/1398 mm) voor het eerst officieel voorgesteld op het Chinese Autosalon van Beijing (van 23 april tot 2 mei 2012).


Uitdagend en viriel: de carrosserie
De vierdeurs coupé valt op door zijn opmerkelijk sportieve verhoudingen en door een tegelijk krachtige en dynamische schoonheid. Die laatste draagt door de kenmerkende afwisseling tussen concave en convexe oppervlakken onmiskenbaar de stempel van Mercedes, zodat de auto meteen als een Mercedes te herkennen is.Tot de belangrijkste vormkenmerken horen de gewelfde motorkap die in de neusmodule en de ‘diamant’ radiatorrooster geïntegreerd is en die de vormtaal van de Concept A-Klasse voortzet. Het prototype is gelakt in Alubeam – een kleur die het krachtige silhouet goed tot zijn recht laat komen. De vernieuwende koplampen van de Concept Style Coupé doen denken aan de ogen van een roofdier: ze staan altijd alert en dwingen respect af. In de waakmodus zijn ze rood. Een bijzonder kenmerk: de richtingaanwijzers vallen op door lichtpunten die achter elkaar oplichten, zoals de toetsen van een piano. Het zijaanzicht wordt gestructureerd door drie opvallende lijnen: de kenmerkende structuurrib vooraan die van boven de wielkast in een boog naar beneden loopt; een fijne lijn boven de achteras benadrukt de schouders van de coupé; de derde lijn ten slotte vertrekt van het voorwiel en loopt in een krachtige beweging omhoog tot op de achterzijde. Die lijnen accentueren de diepte en de dynamiek van het profiel terwijl de trapeziumvormige buitenspiegels met hun geribde structuur volop gebruik maken van de ontwerpvrijheid die bij een prototype hoort.Dat is ook het geval met de indrukwekkende velgen van 21” die een bijzonder sportieve design gekregen hebben. De holle moeren van de spaken pikken het motief van de ‘diamant’ radiatorrooster weer op. De Concept Style Coupé onderscheidt zich verder door frameloze zijruiten en door de afwezigheid van een middenstijl.De passagiersruimte is bijzonder helder dankzij het grote panoramadak. Een metalen strip waarvan de vorm aan die van een veiligheidsbeugel herinnert, scheidt het dak van de achterruit die in een vloeiende lijn naar achteren loopt. De achterlichten die naar voren en naar het midden van de achterzijde in een punt toelopen, zijn in twee kleuren (metaalkleur/rood) uitgevoerd die het avant-gardistische silhouet van de coupé onderstrepen. De ingebouwde, dubbele uitlaat die de achterzijde nog breder doet lijken, laat geen twijfels bestaan over de sportieve ambities van dit model. En ook hier wordt het motief van de ‘diamant’ radiatorrooster herhaald, in de kleine achterdiffusor.


Sportief en luxueus: het interieur
Het interieur valt op door strakke oppervlakken met expressieve contouren. Het ontwerp van het instrumentenbord dat over de hele breedte van het interieur loopt, herinnert aan het profiel van een vliegtuigvleugel. Over de hele breedte is een groot sierstuk in carbon aangebracht dat de passagiersruimte de sierlijkheid en de rust van een coupé verleent. De twee cilindervormige wijzers van het combi-instrument zijn eveneens in carbon uitgevoerd zijn. Zodra een richtingwijzer ingeschakeld wordt, licht er een cirkel rond een van de wijzers op, die los van elkaar staan en van een apart dekglas voorzien zijn. Een lange, gewelfde middenconsole loopt in één stuk van het instrumentenbord naar achteren. In die console is een verluchtingsmond ingebouwd, waarvan de positie heel precies bestudeerd is, alsook een bergvak voor de twee zitplaatsen achteraan. De kleurencombinatie is geïnspireerd op de huidige modetrends en combineert lichtgrijs met antraciet. Randen en naden in fluogroen zorgen voor een frisse en sportieve toets, onder andere op het instrumentenbord, het stuur, de zetels en het middenpaneel van de deuren. De hoogwaardige materialen en de verzorgde afwerking stellen een nieuwe norm op het vlak van kwaliteit. In het interieur wordt er bijvoorbeeld ruim gebruik gemaakt van leder: het instrumentenbord is bekleed met wit nubuck dat een mooi contrast vormt met het antracietkleurige Alcantara® op de bovenzijde van het instrumentenbord. Het met daim beklede sportstuur biedt een uitstekende grip. Voor de eerste keer zijn alle verchroomde inzetstukken en bedieningspanelen uitgevoerd in geanodiseerd zwart, zoals de wijzerplaat van luxueuze sporthorloges die in kleine reeksen vervaardigd worden. De oppervlakken rond de HMI-bedieningseenheid zijn in zwart geanodiseerd aluminium uitgevoerd en vormen een echte blikvanger.De vier integrale zetels met ingebouwde hoofdsteunen zijn overgenomen van de sportversie van de nieuwe A-Klasse. In het bovengedeelte van de zetel creëert een verlicht en gegalvaniseerd plaatje een luchtig effect. De vorm van de luchtmonden op het instrumentenbord herinnert aan die van straalmotoren. Zoals in de Concept A-Klasse verandert de achtergrondverlichting van die luchtmonden van kleur volgens de temperatuur die de passagiers met de airconditioning instellen. Wanneer er frisse lucht in de passagiersruimte stroomt, zijn ze blauw gekleurd. Zodra er warme lucht binnenkomt, verandert de kleur in rood. Wanneer de passagiers een gemiddelde temperatuur kiezen, hebben de luchtmonden een fluogele kleur die perfect met de groene kleur van de randen samengaat.


‘Altijd verbonden’, ook in de auto: het multimediasysteem
In de Concept Style Coupé zijn de passagiers ‘altijd met de buitenwereld verbonden’ zodat ze hun digitale levensstijl niet hoeven te onderbreken. Dat kan dankzij COMAND Online, de toepassingen die Mercedes-Benz speciaal ontwikkeld heeft zodat ze tijdens de rit gebruikt en bediend kunnen worden, en de mogelijkheid om als de auto stilstaat gratis op het internet te kunnen. Om dat mogelijk te maken, past Mercedes-Benz resoluut de technologie van de ‘cloud computing’ toe. De software van de toepassingen die met COMAND Online mogelijk zijn, is niet in de wagen opgeslagen, maar wordt via een externe interface binnengehaald: de Daimler Vehicle Backend. Het voordeel: u hoeft niet naar de werkplaats voor een update van de toepassingen omdat een verbinding met het gsm-netwerk volstaat (de draadloze OTA-technologie). De software wordt op die manier permanent geactualiseerd, onafhankelijk van de ontwikkelingscycli van de auto’s of de elektronische uitrusting.


Alliantie van sportiviteit en modernisme: de aandrijflijn
De Concept Style Coupé onderscheidt zich door een aandrijflijn die gekenmerkt wordt door een atletische dynamiek en een voorbeeldige efficiëntie. De 2,0-literversie van de benzinemotoren van de nieuwste generatie levert een vermogen van 155 kW (211 pk), dat via de bijzonder efficiënte vierwielaandrijving 4MATIC en de automatische versnellingsbak 7G‑DCT met dubbele koppeling op de weg overgebracht wordt.De viercilindermotor is een technisch hoogstandje. Meer bepaald door de combinatie van de directe injectie met de drukvulling door een turbocompressor, door het verbeterde en gelaagde verbrandingsproces waardoor de motor met een mager mengsel kan werken, door de snel schakelende injectoren die meerdere brandstofinjecties mogelijk maken, en door de multipoint ontsteking die zich telkens aan de gewijzigde behoeften aanpast.