17
november
2011
|
01:00
Europe/Brussels

Milieucertificaat voor de M-Klasse

Milieucertificaat voor de M-Klasse

Net vóór het model op 19 november 2011 op de markt verschijnt, ontving de nieuwe M-Klasse een zeer bijzondere onderscheiding: de premium SUV verkreeg als eerste voertuig in zijn klasse het fel gegeerde milieucertificaat overeenkomstig ISO-norm TR 14062. Met deze goedkeuring belonen de onafhankelijke onderzoekers van het Duitse TÜV Süd het engagement van de groep voor een veelomvattende bescherming van het milieu, een aspect dat stevig verankerd is in de operating guidelines van de volledige Daimler groep. In het kader van deze processen houdt de autoconstructeur rekening met de milieueffecten van een voertuig over zijn volledige levenscyclus – van de ontwikkeling en het productieproces tot het gebruik en de afdanking. Het milieucertificaat berust dan ook op een volledige levenscyclusanalyse (Life Cycle Assessment of LCA) voor de M-Klasse.

Dit certificaat, gebaseerd op de ISO-norm TR 14062, is geldig voor alle modellen van de M-Klasse. Voor de Mercedes-Benz ML 250 BlueTEC 4MATIC bijvoorbeeld werden factoren zoals energiebehoeften en emissies over een afstand van 250.000 kilometer berekend. De SUV voert volgens deze analyse zijn marktsegment aan op het vlak van de efficiency: hij verbruikt slechts 6,0 liter diesel per 100 kilometer (158 g CO2/km), en dankzij de innovatieve SCR (Selective Catalytic Reduction) uitlaatgastechnologie met AdBlue-injectie blijft hij nu al onder de EU6-richtlijnen die in 2014 zullen worden geïntroduceerd.

Vergeleken met het vorige model, de ML 300 CDI BlueEFFICIENCY 4MATIC uit 2011, stoot de nieuwe M-Klasse 25 procent (18 ton) minder CO2 en 38 procent minder stikstofoxiden uit en laat hij door zijn lagere brandstofverbruik en het gebruik van SCR-technologie bovendien een primaire energiebesparing van 24 procent toe. Ten opzichte van het vorige model uit 2005, de ML 280 CDI 4MATIC, is de besparing nog opvallender: verlaging van de CO2-uitstoot met 32 procent (25 ton), van de emissies van stikstofoxiden met 62 procent en van het primaire energieverbruik met 31 procent. De primaire energiebesparing van 31 procent stemt overeen met de energie-inhoud van ongeveer 9.800 liter dieselbrandstof.

Naast de ML 250 BlueTEC 4MATIC, werden indrukwekkend hoge rendementsresultaten behaald door de ML 350 BlueTEC 4MATIC en door het benzinemodel, de ML 350 4MATIC BlueEFFICIENCY: vergeleken met de vorige modellen verbruikt het volledige gamma gemiddeld 25 procent minder brandstof.

De uitstekende verbruikscijfers van de efficiency-kampioen zijn te danken aan nieuwe ontwikkelingsprocedures zoals het "energy-transparent vehicle". Dit door Daimler ontwikkelde proces dat uitsluitend in de auto-industrie wordt gebruikt, stelt de ontwikkelingsingenieurs in staat alle energiestromen in de auto te onderzoeken ("tank-to-wheel"). De zo gegaarde kennis kan gebruikt worden voor de optimalisering van elke onderdelengroep die het brandstofverbruik beïnvloedt, tot en met afzonderlijke componenten zoals de wiellagers.

Doorlopende lus: recyclage en natuurlijke materialen in de M-klasse

Voor de M-Klasse werden maar liefst 37 recyclagecomponenten van topkwaliteit goedgekeurd. Voorbeelden zijn wielkastvoeringen, kabelkokers en beschermplaten onder de wagenbodem. Waar mogelijk worden gerecycleerde materialen uit afgedankte voertuigen gebruikt. Zo zijn de voorwielkasten gemaakt van gerecupereerde voertuigcomponenten, bijvoorbeeld batterijhouders, bumperafdekkingen of procesafval van de productie van cockpits. De hoeveelheid gerecycleerde onderdelen is met 29 procent in gewicht gestegen ten opzichte van de voorganger. Mede dankzij dit concept kan de M-Klasse nu al in overeenstemming worden gebracht met het recyclingpercentage van 95 procent dat vanaf 2015 in heel Europa zal worden geïntroduceerd. Voor 15 componenten van de M-Klasse worden hernieuwbare materialen gebruikt. De componenten die met hernieuwbare materialen worden gemaakt, vertegenwoordigen een totaalgewicht van 13,1 kilogram, dat is 153 procent meer dan op het vorige model. De hernieuwbare materialen worden hoofdzakelijk aangewend voor het interieur van de M-Klasse, maar er zijn ook technische toepassingen. Zo wordt voor de actieve-koolfilter een beroep gedaan op olijvenpulp die koolwaterstoffen uit de tank adsorbeert en ononderbroken geregenereerd wordt tijdens het rijden.

Het milieucertificaat en een gedetailleerde beschrijving van wat het inhoudt, kunnen door het publiek geraadpleegd worden in de vorm van de "Life Cycle" documentatiereeks. Surf hiervoor naar www.daimler.comof www.mercedes-benz.com.