28
september
2006
|
02:00
Europe/Brussels

Mondial de l’Automobile de Paris 2006: Mercedes-Benz schittert in Parijs

Parijs – Tijdens deze editie van de ‘Mondial de l’Automobile de Paris’ (het Parijse Autosalon) stelt Mercedes-Benz een ruime waaier van nieuwe producten en technische innovaties voor. Krachtige en exclusieve modellen zoals de CL 63 AMG, de S 63 AMG en de uitzonderlijke sportwagen Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition beleven er hun wereldpremière. De nieuwe versie van de CL-Klasse wordt op zijn beurt in Parijs voorgesteld als “de luxecoupé bij uitstek”.
De showcar SLK “Edition 10” zet de tiende verjaardag van de meest verkochte roadster ter wereld nog meer luister bij. Een andere blikvanger van het merk is de permanente vierwielaandrijving 4MATIC van de nieuwe generatie, die voor het eerst in de S-Klasse aangeboden wordt. De S 320 CDI 4MATIC is de allereerste S-Klasse die een dieselmotor met een systeem voor vierwielaandrijving combineert. Mercedes-Benz toont in Parijs ook de standaarduitvoeringen van de E-Klasse die een uitzonderlijke duurzaamheidstest zullen ondergaan: op 21 oktober vertrekken 33 exemplaren van de E-Klasse uit Parijs voor een tocht van 13.600 km langs het traject van de eerste transcontinentale autowedstrijd die in 1907 gereden werd. Na die lange tocht over soms zo goed als onberijdbare wegen zullen de auto’s in Peking aankomen.
Mercedes-AMG stelt twee topmodellen met een krachtige achtcilinder voor: de CL 63 AMG en de S 63 AMG. Hun bijzonder dynamische karakter hebben de auto’s aan de V8-motor van 6,3 liter te danken. Die krachtbron, een eigen ontwikkeling van AMG, is goed voor een maximumvermogen van 386 kW/525 pk en een koppel van 630 Nm. De hoogtechnologische uitrusting van deze bijzonder snelle en unieke modellen van AMG onderstreept hun exclusieve karakter: naast de AMG carrosseriekit, de lichtmetalen AMG velgen en het AMG sportchassis met de actieve ophanging ABC (Active Body Control) omvat de standaarduitrusting ook het bijzonder krachtige AMG remsysteem. Het aantrekkelijke interieur werd eveneens volledig ontworpen door AMG. PRE-SAFE®, het preventieve veiligheidssysteem voor de inzittenden, maakt deel uit van de standaarduitrusting en kan optioneel uitgebreid worden met het innovatieve PRE-SAFE® remsysteem en met DISTRONIC PLUS. De CL 63 AMG en de S 63 AMG zijn op dit ogenblik de vlaggenschepen van Mercedes-AMG, dat dit jaar al tien nieuwe en krachtige AMG modellen heeft voorgesteld.
Het hart van die twee nieuwe blikvangers is de V8-motor van 6,3 liter die volledig door AMG ontwikkeld werd. Die atmosferische motor, die ontworpen is om hoog in de toeren te klimmen, ontwikkelt een vermogen van 386 kW/525 pk bij 6.800 t/min en geeft zijn maximumkoppel van 630 Nm vrij bij 5.200 t/min. Geen enkele andere atmosferische achtcilinder die in serie gebouwd wordt, biedt een hoger vermogen of een groter koppel. Deze krachtbron die in Affalterbach gebouwd wordt, garandeert prestaties van de bovenste plank: de CL 63 AMG en de S 63 AMG accelereren in 4,6 seconden van 0 tot 100 km/u; de topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 250 km/u.
De CL 63 AMG en de S 63 AMG zijn vanaf januari 2007 te koop bij de filialen en verkooppartners van Mercedes-Benz. De S 63 AMG is in twee carrosserieversies beschikbaar: de gewone versie met lange wielbasis, en een 130 mm kortere en meer dynamische versie.
De SLR McLaren 722 Edition: een legendarisch cijfer voor een uitzonderlijke sportwagen
De nieuwe Mercedes-Benz SLR McLaren 722 Edition werd in nauwe samenwerking met de Engelse F1-constructeur McLaren ontwikkeld en neemt enkele typische kenmerken van racewagens over. Meer dan 300 onderdelen van deze uitzonderlijke sportwagen werden aangepast. Het resultaat, dat ongetwijfeld in de smaak zal vallen bij de meest veeleisende autoliefhebbers, is een hoger vermogen, een meer dynamische regeling van de ophanging en een interieuruitrusting met een onmiskenbare sportieve uitstraling. Met de nieuwe SLR 722 Edition, een naam die tal van beloftes inhoudt, herinnert Mercedes-Benz ons aan de onvergetelijke overwinning die de legendarische Engelse coureur Stirling Moss en zijn bijrijder Denis Jenkinson in 1955 in de Italiaanse wedstrijd Mille Miglia behaalden. Ze bestuurden toen een Mercedes-Benz 300 SLR met het nummer 722 (geïnspireerd op het uur van vertrek: 7.22). Vandaag heeft de nieuwe, uitzonderlijke sportwagen SLR McLaren 722 Edition echter heel wat meer in zijn mars dan alleen maar een hoger vermogen dan zijn historische voorganger. Het nieuwe model, dat een vermogen van 478 kW/650 pk ontwikkelt, verbetert ook nog eens de al verbluffende prestaties van de SLR. De SLR 722 Edition komt daarmee tegemoet aan de meest veeleisende klanten, die niet alleen een auto met een nog sportiever karakter wensen, maar tevens een auto die perfect geschikt is om dagelijks gebruikt te worden. De 150 exemplaren van deze kleine, beperkte reeks worden haast volledig met de hand gemonteerd in Woking, in samenwerking met McLaren.
Het hart van de SLR 722 Edition is een V8-compressormotor van 5,5 liter waarmee deze luxueuze sportwagen uitzonderlijke prestaties levert: de SLR 722 Edition accelereert in een adembenemende tijd van 3,6 seconden van 0 tot 100 km/u (3,8 voor de SLR). Na amper 10,2 seconden staat de teller op 200 km/u (10,6 voor de SLR) en na 28,0 seconden op 300 km/u (28,8 voor de SLR). Ook zijn maximumsnelheid ligt hoger dan die van de SLR: 337 km/u in plaats van 334 km/u.
De SLK “Edition 10”: een showcar voor het tienjarig bestaan van de roadster
Met zijn matgrijze metallic lak onderscheidt de showcar zich al van bij de eerste oogopslag van de gewone SLK en dient hij zich aan als de eerste vertegenwoordiger van de nieuwe trend op het gebied van autokleuren. De donkergrijs gelakte en glanzende velgen in lichtmetaal tellen tien spaken en helpen op hun beurt om de SLK “Edition 10” zijn aparte uiterlijk te bezorgen. Vooraan liggen er 225/45 R 17 banden op de velgen en achteraan 245/40 R17 banden. De velgen zijn daarnaast ook nog voorzien van een zwart- en zilverkleurig sierplaatje met de ster van Mercedes-Benz. De donkere kleur van de achterlichten ten slotte bepaalt de exclusieve stijl van de SLK “Edition 10” ook mee.
In het interieur verwennen uitgekozen en hoogwaardige materialen de zintuigen van de bestuurder en zijn passagier. De stoelen en de in de middenconsole ingebouwde armsteunen zijn met zwart leder bekleed. Zilverkleurige sierelementen zorgen voor een discrete maar doeltreffende opwaardering van de geperforeerde lederen bekleding. Dat sierlijke en erg sportieve contrast tussen zwart en zilver wordt nog versterkt door de zilverkleurige sierstiksels in de sportstoelen van de SLK. De binnenbekleding van het variodak en het frame van de achterruit zijn op hun beurt in het zwart uitgevoerd. Als sierelement voor het instrumentenbord hebben de ontwerpers van Mercedes voor een zwarte band langs de bestuurderskant gekozen, terwijl de bovenkant van het handschoenvak versierd is met een ongezien metalen weefsel dat met een matte vernis bekleed is.
Zijn technische kenmerken neemt de SLK “Edition 10” van de SLK-Klasse over. De showcar is uitgerust met de nekverwarming AIRSCARF, een unieke voorziening in de wereld, alsook met de automatische comfort-airconditioning THERMOTRONIC en met het systeem COMAND dat een navigatiesysteem voor heel Europa omvat. Ook de parkeerhulp PARKTRONIC, de elektrisch verstelbare stoelen met geheugenknop, het verwarmde stuurwiel en de MP3-compatibele cd-wisselaar neemt de SLK “Edition 10” van zijn voorganger over.
Van de eerste generatie van de SLK-Klasse zijn er tussen de herfst 1996 en maart 2004 meer dan 311.000 exemplaren gebouwd. Van de huidige Mercedes-Benz SLK-Klasse zijn er tot op vandaag 148.000 stuks gebouwd. Daarmee domineert dat model de internationale markt met een marktaandeel van gemiddeld 30 %.
De CL-Klasse: de luxecoupé per uitstek wordt voor het eerst aan het grote publiek getoond
De grote coupés van Mercedes-Benz belichamen al sinds decennia de grootst mogelijke sierlijkheid en exclusiviteit. Op het vlak van design en uitrusting vormen ze de norm, terwijl ze tegelijk een voorbeeldige veiligheid weten te combineren met het hoogste comfortniveau en een superieure rijervaring. Ook de nieuwe CL-Klasse is weer een nieuw meesterwerk van Mercedes-Benz. Deze luxecoupé is niet alleen met een toekomstgerichte en innovatieve technologie uitgerust, maar belichaamt tegelijk de nieuwe vormtaal van Mercedes die gekenmerkt wordt door de afwisseling tussen duidelijke, krachtige lijnen en grote, rustgevende oppervlakken.
Het interieur van de CL-Klasse is al even sierlijk als zijn buitenzijde. Het is meteen duidelijk dat alles in het interieur van de nieuwe CL-Klasse, dat naar keuze in vijf aantrekkelijke kleurcombinaties uitgevoerd kan worden, comfort en rust uitstraalt. De standaarduitrusting omvat een automatische airconditioning, het systeem COMAND met autoradio en cd/dvd-lezer, en een glazen schuifdak. Alles is ontworpen om de inzittenden een unieke rijervaring en een uniek gevoel van comfort te bieden.
De CL 600, het topmodel, heeft een interieur van de hoogste klasse: de uitgebreide lederen bekleding PASSION, sierlijsten in zorgvuldig geselecteerd populierenhout, en een dakbekleding in alcantara met sierstiksels. De designo stoelen, de verchroomde drempellijsten en de vloermatten met lederen boord zetten dat gevoel van luxe nog extra kracht bij. De standaarduitrusting omvat naast de dynamische multicontourstoelen met massage- en ventilatiefunctie ook nog het navigatiesysteem COMAND APS waarbij de gegevens op de harde schijf opgeslagen worden, het geluidssysteem Surround “Logic 7” met dvd-wisselaar, en het systeem KEYLESS-GO (toegang en startvrijgave zonder sleutel).
De nieuwe coupé van Mercedes is de eerste auto ter wereld die standaard met een aantal technische innovaties uitgerust wordt, waaronder de recentste versie van de actieve ophanging ABC. Kenmerkend voor dit systeem, dat nog meer mogelijkheden biedt dan zijn voorganger, is de ongeëvenaarde werkingssnelheid en de duidelijk merkbare stijging van het comfort.
De standaarduitrusting omvat ook nog PRE-SAFE®, het preventieve veiligheidssysteem voor de inzittenden. Dit systeem merkt onmiddellijk eventuele risicosituaties op en activeert als een voorzorgsmaatregel de veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast vult Mercedes-Benz dit meermaals bekroonde preventieve veiligheidssysteem in de CL-Klasse aan met het PRE-SAFE® remsysteem van de nieuwe generatie. Dit remsysteem werkt samen met de remassistent BAS PLUS en waarschuwt de bestuurder met visuele en geluidssignalen voor het gevaar op een aanrijding. Wanneer de bestuurder het rempedaal indrukt, geeft BAS PLUS automatisch de remkracht vrij die nodig is om de aanrijding indien mogelijk te vermijden. Als de bestuurder niet op de waarschuwingen van BAS PLUS reageert en een aanrijding dreigt, remt het PRE-SAFE® remsysteem de auto automatisch af met 40 % van de maximale remkracht. Die autonome rembeweging met beperkte remkracht is een ander duidelijk signaal voor de bestuurder. Drukt hij op dat moment toch nog het rempedaal in, dat stelt BAS PLUS opnieuw de maximale remkracht ter beschikking en kan het ongeval – afhankelijk van de situatie – nog op het laatste moment vermeden worden. Wanneer de aanrijding niet meer te vermijden is, wordt de ernst van de impact verminderd door de werking van het PRE-SAFE® remsysteem. Daardoor lopen ook de inzittenden van de auto minder kans op verwondingen.
Dankzij de krachtigste motoren die Mercedes-Benz op het ogenblik in zijn aanbod heeft, is de nieuwe luxecoupé opgewassen tegen alle eisen die zich zowel op de snelweg als op kleine landelijke wegen kunnen stellen. De achtcilinder van de CL 500 ontwikkelt 285 kW/388 pk en geeft zijn maximumkoppel al vanaf 2.800 t/min vrij. Daarmee accelereert dat model in maar 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u (het vorige model had daarvoor 6,3 seconden nodig). Onder de motorkap van de CL 600 gaat een verbeterde biturbo-twaalfcilinder schuil met een indrukwekkend vermogen. De ingenieurs hebben die krachtbron op heel wat punten nog verbeterd. Hij ontwikkelt nu een vermogen van 380 kW/517 pk, terwijl hij zijn maximumkoppel van 830 Nm al vanaf 1.900 t/min vrijgeeft. De nieuwe CL 600 heeft maar 4,6 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te versnellen. Die duidelijke toename van het vermogen verhindert echter niet dat de V12 zuiniger is dan de vorige CL 600: per 100 km verbruikt hij 0,4 liter minder.
De S-Klasse 4MATIC: de perfecte synthese van comfort en dynamiek
De S-Klasse is vanaf nu beschikbaar met het systeem voor permanente vierwielaandrijving 4MATIC dat een volledig nieuw concept gekregen heeft en een uitzonderlijke aandrijfkracht met een hoog comfortniveau, een uitstekende rijdynamiek en een hoog rendement combineert. De nieuwe S 500 4MATIC levert dankzij zijn verbeterde V8-motor van 5,5 liter ongeëvenaarde prestaties. Die krachtbron met vier kleppen per cilinder ontwikkelt een vermogen van 285 kW/388 pk en geeft een koppel van 530 Nm vrij waarmee de auto in 5,4 seconden van 0 tot 100 km/u accelereert. En met een verbruik van 12,1 à 12,3 l/100 km (nieuwe gemengde Europese cyclus) tegenover 11,7 à 11,9 l/100 km voor de S 500 zonder vierwielaandrijving toont dit nieuwe systeem duidelijk de omvang van de mogelijke besparingen. De S 450 4MATIC wordt aangedreven door een achtcilinder met vier kleppen per cilinder. Die krachtbron puurt uit een cilinderinhoud van 4.663 cm3 een vermogen van 250 kW/340 pk en een koppel van 460 Nm, waarmee dit model in 5,9 seconden tot 100 km/u versnelt. En zoals bij de S 500 4MATIC blijft het extra verbruik beperkt tot 0,4 liter. In de gemengde Europese cyclus verbruikt de S 450 4MATIC 11,6 à 11,8 l/100 km.
De S 320 CDI 4MATIC is de eerste S-Klasse die de vierwielaandrijving met een opvallend zuinige V6-dieselmotor combineert. Deze V6-turbodiesel met directe common rail injectie heeft een vermogen van 173 kW/235 pk en een koppel van 540 Nm. Daarmee sprint de auto in 7,8 seconden van 0 tot 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 245 km/u. Deze motor verbruikt maar 8,8 l diesel per 100 km, waardoor dit model een reikwijdte van meer dan 1.000 km heeft. En ook de S 320 CDI 4MATIC heeft maar 0,4 liter diesel meer nodig dan de versie met de normale achterwielaandrijving. De modellen S 500 4MATIC, S 450 4MATIC en S 320 CDI 4MATIC zijn beschikbaar met een korte of lange wielbasis. De V8-modellen komen op de markt vanaf september 2006, het dieselmodel vanaf december 2006.
De vierwielaandrijving 4MATIC van de nieuwe generatie omvat een tussenbak met planetair tandwielstelsel die het vermogen in een vaste verhouding van 45/55 % over de voor- en achteras verdeelt. Dit systeem garandeert een superieure en voorspelbare wegligging op elk type van wegdek. Een ingebouwde meervoudige plaatkoppeling zorgt voor extra aandrijfkracht en een optimale stabiliteit wanneer de wielen zouden doordraaien. In combinatie met de actieve veiligheidssystemen ESP®, ASR en 4ETS staat de 4MATIC van de S-Klasse borg voor een dynamisch, comfortabel en veilig rijgedrag, zelfs in ongunstige omstandigheden.
Het verruimde aanbod auto’s met vierwielaandrijving van Mercedes-Benz overkoepelt nu zeven modellijnen en valt op door de indrukwekkende verscheidenheid. Naast de C- en E-Klasse waarvan de 4MATIC-uitvoeringen zowel in de berline- als de breakversie beschikbaar zijn, en de nieuwe S-Klasse en de Grand Sports Tourer R-Klasse die beiden ook in twee carrosserieversies beschikbaar zijn, biedt Mercedes-Benz nog drie terreinwagens aan: de nieuwe GL-Klasse, de M-Klasse en de G-Klasse (de klassieke terreinwagen). Het aanbod van Mercedes-Benz telt nu niet minder dan 48 modellen met vierwielaandrijving.
Een duurzaamheidstest van 13.600 km: 33 exemplaren van de E-Klasse vatten een tocht door Europa en Azië aan
Op 21 oktober 2006 gaan 33 exemplaren van de E-Klasse van start met een uitzonderlijke duurzaamheidstest: een langeafstandswedstrijd van Parijs naar Peking. Die symbolische verbinding tussen Europa en Azië leidt de exemplaren van de E-Klasse langs het traject van de eerste intercontinentale autowedstrijd die 99 jaar geleden tussen Parijs en Peking gereden werd. De rijders hadden daar toen 62 dagen voor nodig, vandaag wil Mercedes-Benz dat traject, dat gedeeltelijk zo goed als onberijdbare pistes volgt, met de moderne E-Klasse in 26 dagen afleggen.
De automarathon Parijs-Peking gaat in het hartje van Parijs van start. De ploegen zullen haast 13.600 km afleggen en acht landsgrenzen overschrijden voor ze op 17 november in Peking aankomen. De 33 exemplaren van de E-Klasse zullen dan samen 450.000 km in 28 dagen (waaronder 2 rustdagen) afgelegd hebben. Dat is ongeveer elf en een halve keer de omtrek van de aarde. De groep van in totaal 330 bestuurders die elkaar aflossen, wordt gevormd door klanten van Mercedes-Benz uit verschillende landen, journalisten, taxichauffeurs en beroemdheden.
Op 17 november moeten de deelnemers het einddoel van hun lange reis bereiken: de omwalling van de Verboden Stad in het hartje van Peking. De volgende dag gaat het belangrijkste autosalon van China van start, “AutoChina 2006”, waar ook de E-Klasse van de nieuwe generatie voorgesteld zal worden.