05
januari
2007
|
01:00
Europe/Brussels

NAIAS 2007: smartPremière van de nieuwe smart fortwo in de VS

Voor de allereerste keer op Amerikaanse bodem: de nieuwe smart fortwo, die zijn Amerikaanse première viert op de North American International Auto Show van dit jaar in Detroit (7 tot 21 januari 2007). De nieuwe smart fortwo zal in de Verenigde Staten verkrijgbaar zijn vanaf het eerste kwartaal van 2008. De auto die wordt getoond in Detroit is een Europese versie van de nieuwe smart fortwo. De versies die verkrijgbaar zullen zijn in de Verenigde Staten, zullen later aangekondigd worden.
smart maakt net als Mercedes-Benz en Maybach deel uit van de Mercedes Car Group. De salonstand bevindt zich recht tegenover Chrysler en Dodge in Oakland Hall (binnen Cobo Center). Op de stand staat in grote letters te lezen 'Coming to the USA in 2008' (Komt naar de Verenigde Staten in 2008). En vlak daarvoor zal een smart fortwo met rode koetswerkpanelen en een zilveren tridion-veiligheidskooi staan.

De nieuwe smart fortwo kan alles wat het huidige model kan – maar dan beter. Dat betekent dat de nieuwe smart fortwo nog comfortabeler, nog wendbaarder, nog veiliger en nog milieuvriendelijker is dan zijn voorganger. En van bij de eerste schets werd hij ontworpen om te voldoen aan de verwachtingen van de Amerikaanse klanten en normen.

De juiste auto op het juiste moment

Het wordt tijd dat de smart fortwo zijn opwachting maakt in de VS; de brandstofprijzen gaan alweer de hoogte in, terwijl het stadsverkeer iedere dag toeneemt.
Kortom, de smart fortwo is de juiste auto op het juiste moment.

In Europa werd de tweezitter snel een populair vervoermiddel na zijn lancering in oktober 1998. Hetzelfde zal zeker ook gebeuren in de VS.

Meer dan 770.000 klanten hebben gekozen voor de eerste generatie van de smart fortwo – vaak om een grotere auto te vervangen met de speelse tweezitter. Omdat de smart fortwo iets speciaals is en opvalt, en gewoon omdat hij leuk is om mee te rijden.

Los daarvan is dit voertuigconcept ook uiterst praktisch – vooral voor mensen die in de stad of in verstedelijkte gebieden wonen, omdat een auto op de meeste ritten maar één inzittende heeft. En omdat je met een smart fortwo sneller door de stad raakt en niet eens moet zoeken naar een parkeerplaats – de smart fortwo past immers makkelijk in een erg kleine ruimte.

De juiste distributiepartner

Met Roger Penske en UnitedAuto Group heeft smart de juiste distributiepartner om de smart fortwo in 2008 op de Amerikaanse markt te brengen. Op dit moment is smart USA bezig met het bepalen van selectiecriteria voor dealers, die mogelijk aan de volgende vereisten moeten voldoen:
De dealers moeten een passie hebben voor het merk smart. Ze moeten bereid zijn zich te verbinden tot nieuwe, unieke en niet-traditionele dealerprocessen/procedures. En ze moeten blijk geven van een hoge graad van klantenservice en -tevredenheid.

smart USA maakt op dit ogenblik een overzicht van de marktgegevens om de dealerlocaties te bepalen – tot dusver werden er nog geen specifieke locaties vastgelegd.

Dealerorganisaties zullen aangekondigd worden tijdens de tweede helft van 2007. De dealers zullen een selectie omvatten van dealers van de UnitedAuto Group, DaimlerChrysler, en niet-aangesloten dealers.

UnitedAuto Group, Inc., gevestigd in Bloomfield Hills, Michigan, heeft 319 dealers met 41 verschillende merken en 27 werkplaatsen. UAG is gespecialiseerd in de verkoop van nieuwe en tweedehandswagens, financiering, verzekering en distributie van wisselstukken, en biedt ook een onderhouds- en hersteldienst voor alle merken die het aanbiedt.

Het verhaal van een uniek autoconcept
In het begin van de jaren 90 toonde onderzoek aan dat bij iedere autorit gemiddeld slechts 1,2 mensen in de auto zaten. Iedereen die tijdens het spitsuur aan de verkeerslichten naar de auto’s om zich heen kijkt, kan dit bevestigen.

En dat is nog niet alles. In steden worden auto’s gemiddeld minder dan 30 km per dag gebruikt. 90 procent van de tijd staat een auto ergens geparkeerd. Bovendien gaat de helft van de tijd van het rijden in verstedelijkte gebieden op aan het rondrijden op zoek naar die parkeerplaats.

Daarom was er duidelijk nood aan een auto die specifiek ontworpen was voor gebruik in de stad. Een auto die minder plaats inneemt op de weg en die daarom nauwelijks drie meter lang is.

Joint Venture met Swatch

In 1972 ontwikkelde Mercedes-Benz het concept van een supercompacte auto met een lengte van twee en een halve meter.
Door de technische beperkingen van die tijd kan hij op dat moment echter nog niet in productie worden genomen, omwille van de strenge veiligheidsnormen van Mercedes-Benz.

In 1989 kondigde Nicolas G. Hayek, de uitvinder van het Swatch-horloge, aan dat hij een kleine stadsauto op de markt wilde brengen. Voor een snelle en succesvolle uitvoering ging Hayek op zoek naar een ervaren partner.
De joint venture die in 1994 werd opgericht, verenigde de creatieve kracht van Swatch met de honderdjarige ervaring in het ontwerpen van auto’s van Mercedes Benz. De samenwerking leidde tot een uniek voertuigconcept en tot een nieuw automerk: smart.
Drie jaar nadat het ontwikkelingswerk van start ging, in 1994, beleefde de smart fortwo zijn wereldpremière op het internationale autosalon van Frankfurt in 1997. De productie ging van start in juli 1998 in een nieuwe fabriek in Hambach, Frankrijk.

In oktober van dat jaar werd de nieuwe auto voor het eerst verkocht in negen Europese landen (Oostenrijk, België, Frankrijk, Duitsland, Italië, Luxemburg, Nederland, Spanje en Zwitserland). In datzelfde jaar werd smart een volwaardige dochteronderneming van Daimler-Benz AG (nu DaimlerChrysler AG). Ondertussen is de smart fortwo verkrijgbaar in 36 landen. De VS zal het 37e land zijn waar de smart fortwo verkocht wordt.

Al in 2002 werd de smart fortwo opgenomen in de permanente collectie in het Museum of Modern Art in New York – de enige auto daar die vandaag nog geproduceerd wordt. De vijf andere modellen die deze eer te beurt vielen, waren de Cisitalia, de Jaguar E-Type, de Willy’s Jeep, de Ferrari Formule 1 en de Volkswagen Beetle.