13
januari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

NAIAS DetroitDebuut van compacte SUV en nieuwe SLKMercedes-Benz viert dubbele wereldpremière in Detroit

De Vision GLK FREESIDE en Vision GLK TOWNSIDE zijn twee versies van dezelfde wagen die de SUV-wereld duchtig op zijn kop zullen zetten. Beide studies beleven hun wereldpremière op het Noord-Amerikaanse Internationale Autosalon 2008 in Detroit. Waar de Vision GLK FREESIDE een allrounder is die zowel op het terrein als op de weg het beste van de huidige SUV-markt biedt, onderscheidt de TOWNSIDE-versie zich door zijn dynamische prestaties op het asfalt.

Door twee zo sterk verschillende profielen voor te stellen wil Mercedes-Benz de nadruk leggen op het enorme potentieel van de compacte SUV-studie. Ook de nieuwe SLK-generatie debuteert in Detroit. Hij werd nog dynamischer en biedt een emotierijk rijplezier dat intenser is dan ooit tevoren. De belangrijkste visuele wijzigingen hebben betrekking op de hertekende voor- en achterpartij en het uitgekiende interieur. Het resoluut dynamische karakter van de tweezitter komt bijzonder sterk tot uiting in combinatie met de 224 kW/305 pk sterke, hoogtoerige V6 sportmotor van de SLK 350 en het optionele ‘direct-steer’ systeem. Ondanks het feit dat hun vermogen (in bepaalde gevallen aanzienlijk) steeg, springen alle motoren uitermate zuinig om met brandstof, waardoor de CO2-emissies opnieuw werden teruggedrongen. Twee andere innovatieve modellen die voor het eerst in de VS worden getoond, onderscheiden zich door baanbrekende technologieën ontwikkeld om een schone en zuinige toekomst van het luxesegment te promoten: de S 300 BLUETEC HYBRID met een compacte hybridemodule en de ML 450 HYBRID met benzinemotor en een innovatief bi-modi hybridesysteem dat een zuiver elektrische werking mogelijk maakt. De autogroep uit Stuttgart rolt hiermee zijn strategie ‘Road to the Future’ (weg naar de toekomst) perfect volgens plan uit.

 

De Vision GLK FREESIDE en Vision GLK TOWNSIDE blikken vooruit op het design van een toekomstige compacte SUV boordevol karakter. Wat beide modellen zo fascinerend maakt, is de manier waarop ze verschillende designuniversums met elkaar combineren. De twee studies omvatten elementen van het originele hoekige design van de G-Klasse terwijl ze tegelijk designelementen van de huidige personenwagens van het merk bevatten. Ze stammen allebei van dezelfde genen maar onderscheiden zich door hun eigen persoonlijkheid. Deze twee auto's krijgen hun vuurdoop op het internationale autosalon van Detroit. Dr. Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Management van Daimler AG, verwoordde het als volgt: “De Vision GLK FREESIDE en TOWNSIDE onthullen nieuwe mogelijkheden voor de logische evolutie van onze uitermate succesvolle modelstrategie in het SUV-segment.”

 

De FREESIDE en TOWNSIDE nemen typische SUV-eigenschappen zoals soliditeit en terreincapaciteiten en combineren ze met een geraffineerd rijgedrag op 'normale' wegen. In beide gevallen belooft de ‘AGILITY CONTROL’ ophanging een uitzonderlijke dynamiek en wendbaarheid, een voorbeeldig rijcomfort en een nooit gezien niveau van actieve veiligheid. De GLK FREESIDE legt meer nadruk op de terreincapaciteiten met zijn speciale, afneembare koetswerkonderdelen en zijn stoere bodembescherming terwijl de GLK TOWNSIDE en zijn sportophanging vooral op het asfalt tot hun recht komen. De ruggengraat van beide varianten is een uiterst robuust koetswerk, een stevige basis voor een aantal belangrijke kenmerken: de stabiliteit, de trillingen en het akoestische comfort, die in alle omstandigheden even indrukwekkend zijn, en de passieve veiligheid, die op het gekende, hoge niveau van het merk staan.

 

De responsieve prestaties zijn in beide modelversies verzekerd, en dat ongeacht de omstandigheden: de nieuwste generatie zuinige en milieuvriendelijke BLUETEC viercilindermotoren onder de motorkap, werken samen met de 7G-TRONIC-automaat met zeven verhoudingen en de nieuwe 4MATIC vierwielaandrijving. De compacte concept-cars pakken ook uit met tal van technische hoogstandjes, die normaal zijn voorbehouden aan exclusievere autosegmenten. Behalve het anticiperende veiligheidsconcept PRE-SAFE en de intelligente verlichting ILS (Intelligent Light System), zijn er ook het COMAND APS infotainmentcentrum met intuïtief bedieningsconcept, een entertainmentsysteem met twee schermen voor de achterpassagiers en de automatische THERMOTRONIC-airconditioning met drie zones.

 

De interieurs van beide studies echoën het expressieve koetswerkdesign en bieden een aangename mix van hoogwaardige materialen en een ergonomisch coherent totaalconcept. Beide wagens geven onmiddellijk het typische Mercedes-gevoel van welzijn aan boord, zij het dan in twee totaal verschillende interpretaties. De Vision GLK FREESIDE dompelt zijn inzittenden onder in een sfeer van luxe en comfort, met witte lederaccenten en een matte houtafwerking. In het interieur van de TOWNSIDE zorgen de lichte lederen bekleding ‘aquamarine’ en de sierlijsten in geborsteld aluminium dan weer voor een sportieve toets.

 

 

 

 

Nieuwe SLK voor intens rijplezier

 

De jongste SLK-generatie werd opgesmukt met tal van sportieve accenten die deze opwindende trendsetter nog meer uitstraling geven. De tweezitter heeft nog steeds een onovertroffen variodak dat hem in enkele seconden omvormt van een roadster in een weersbestendige coupé.

 

De designers hebben de look van de cultsportwagen nog bijgeschaafd om hem een extra sportieve toets te geven. Vooral de hertekende voorbumper valt op met zijn gewijzigde segmentatie van de luchtinlaten en zijn meer uitgesproken V-vorm, terwijl de ruimte rond de Mercedes-ster nu nog indrukwekkender oogt. De ontwerpers hebben ook de achterpartij herwerkt met een diffuser-achtige onderzijde die de roadster ook in achteraanzicht nog meer uitstraling geeft.

 

Ook verscheidene interieurdetails werden gewijzigd en door de uiterst verzorgde materiaalkeuze straalt het interieur als geheel nu nog meer raffinement uit. De ontwerpers stelden alles in het werk om het interieur te optimaliseren zodat het opnieuw meer bestuurdergericht is. In dat opzicht situeert het hoogtepunt van de vernieuwingen zich in het nieuwe driespakige stuurwiel met bedieningstoetsen en het nieuwe instrumentenbord met intrigerende sierranden.

 

Mercedes-Benz rust de SLK ook voor het eerst uit met NTG 2.5, het nieuwste op het gebied van audio en telematica. Dat concept tilt de gebruiksvriendelijkheid naar een hoger niveau en biedt tal van handige functies. Het gaat telkens om erg volledige systemen inclusief ingebouwde handenvrije Bluetooth-console plus een nieuwe media-interface in het handschoenkastje om mobiele audiotoestellen zoals een iPod volledig te integreren in en te bedienen met het audiosysteem. De overgang naar het nieuwe telematicasysteem gaat gepaard met de lancering van de geoptimaliseerde stembediening LINGUATRONIC, die bekend staat om zijn uitstekende werking en voor het eerst als optie wordt aangeboden in de SLK-Klasse.

 

Klanten die zowel in coupé- als cabrioconfiguratie willen genieten van de ultieme akoestische ervaring, kunnen opteren voor het Logic7® geluidssysteem van harman kardon®. Dat vult het interieur met een rijke klank voor kristalhelder luisterplezier en een geluidskwaliteit die totnogtoe niet bestond in het roadstersegment.

 

Hoogtoerige sportmotor: meer vermogen en een aanzienlijk lager verbruik

 

Een belangrijke troef voor de nieuwe SLK modeljaar 2008 zijn de drie vernieuwde motoren, die zich stuk voor stuk onderscheiden door hun lager brandstofverbruik en dus lagere CO2-emissies. Zowel de viercilinder van de SLK 200 Kompressor als de zescilinder in de SLK 350 kreeg een stuk meer vermogen en koppel. Alleen de bekende achtcilinder van de SLK 55 AMG blijft ongewijzigd, al heeft hij nog steeds niets van zijn sensationeel karakter verloren en blijft hij een uniek aanbod in het SLK-segment.

 

De ingenieurs van Mercedes-Benz besteedden heel wat aandacht aan de hoogtoerige V6 sportmotor, die zijn debuut maakt in de nieuwe SLK-generatie. Door de mechaniek van de motor volledig te herwerken, zijn de ingenieurs erin geslaagd om de V6 een compleet nieuw leven te geven. Ondanks zijn ongewijzigde cilinderinhoud van 3.498 cm³ produceert hij voortaan 224 kW/305 pk bij 6.500 t/min, een toename van maar liefst 24 kW/33 pk ten opzichte van zijn voorganger. Ook het koppel ging omhoog (+ 10 Nm) en piekt voortaan op 360 Nm bij 4.900 t/min.

 

Om dat te realiseren werd de toerentalbegrenzer verschoven naar 7.200 t/min, werd de compressieverhouding opgedreven, werd er een nieuw inlaatspruitstuk gemonteerd en werden de kleppen ingrijpend gewijzigd.

 

De nieuwe motor klinkt ook een stuk emotiever omdat hij speciaal werd afgestemd om de klank van een sportmotor te bieden en vooral in de hoogste toerentallen een erg opwindende soundtrack te laten weerklinken. In combinatie met de 7G-TRONIC-automaat geeft de motorsturing bovendien automatisch tussengas bij het terugschakelen. Dat zorgt niet alleen voor een erg sportieve sound maar gaat ook de effecten van lastwissels tegen.

 

Ondanks zijn hoger vermogen en uitzonderlijke prestaties werd het brandstofverbruik van de SLK 350 aanzienlijk ingeperkt. In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak stelt hij zich tevreden met slechts 9,5 l/100 km over de gemengde cyclus. Dat komt neer op een daling van 1,1 liter per 100 km. In combinatie met de 7G-TRONIC-automaat daalt dat zelfs tot een gemiddelde van amper 9,2 liter per 100 km., 0,9 liter minder dan voorheen. Die verbruiksdaling komt ook de CO2-uitstoot ten goede: die daalde met 23 g/km tot 219 g/km voor de automaat en met 28 g/km tot 227 g/km voor de handgeschakelde versie.

 

Keuze tussen drie andere motoren

Na de facelift omvat het motorgamma voor de tweede generatie van de succesvolle SLK-Klasse nog drie extra versies:

·         De viercilinder met compressor levert 15 kW/21 pk extra vermogen (135 kW/184 pk) terwijl het koppel toenam van 240 tot 250 Newtonmeter. Het gemiddelde verbruik daalde met 1,0 liter tot 7,7 l/100 km, waardoor de CO2-uitstoot met 27 g/km daalde tot 182 g/km.

·         In dezelfde optiek werd de SLK 280 geoptimaliseerd voor een lager verbruik en lagere CO2-emissies. Het brandstofverbruik daalde met 0,4 liter tot 9,3 l/100 km (automaat: -0,2 tot 9,1 l/100 km) en de CO2-emissies daalden met 11 g tot 220 g/km (automaat: -6 g tot 216 g/km).

·         Onder de motorkap van de SLK 55 AMG ligt de befaamde 5,5-liter V8-motor met 265 kW/360 pk en 510 Nm koppel.

 

De drie nieuwe modellen in het SLK-gamma beschikken allemaal over een nauwkeurige, handgeschakelde versnellingsbak. De SLK 55 AMG behoudt de 7G-TRONIC Sport zeventrapsautomaat. De SLK 200 is naar keuze verkrijgbaar met een optionele vijftrapsautomaat terwijl de twee V6-modellen, de SLK 280 en SLK 350, sportmotor de keuze bieden tussen de 7G-TRONIC en de 7G-TRONIC Sport met schakelpeddels aan het stuur.

 

Nieuw ‘direct-steer’ systeem voor nooit geziene wendbaarheid en tastbaar genot aan het stuur

 

Als optie is een nieuw ontwikkeld ‘direct-steer’ systeem verkrijgbaar met variabele stuurbekrachtiging om de sportieve capaciteiten van de ophanging optimaal te benutten (standaard op de SLK 55 AMG). Dat paart levendigheid en wendbaarheid op bochtige landwegjes aan een beperkte stuurinspanning bij het parkeren en een onverstoorbare stabiliteit bij hoge snelheden.

 

Het ‘direct-steer’ systeem werd afgeleid van de vorige snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en werkt zuiver mechanisch. Daardoor moesten er geen gesofistikeerde bedieningseenheden en complexe sensoren worden gemonteerd die de rechtstreekse interactie tussen stuur en hand verstoren en zo een negatief effect hebben op de stuurprecisie. Het hart van het systeem is een nieuwe tandheugel met ingenieus ontworpen tanden om de stuurverhouding aan te passen aan de stuurhoek. Rond de centrale positie heeft het stuur een indirecte verhouding voor een goede rechtuitstabiliteit, wat de veiligheid bij hoge snelheden waarborgt. Zodra het stuur met een hoek van vijf graden wordt gedraaid, neemt de verhouding snel toe en voelt het stuur veel directer aan. Zo werd het aantal stuuromwentelingen van aanslag tot aanslag met ongeveer een kwart gereduceerd. In het stadsverkeer volstaat een relatief kleine draai aan het stuur om van richting te veranderen. Anderzijds kan men de bochtige secties van landwegjes op een veilige en precieze manier aansnijden. Een aangenaam gevoel dankzij relatief kleine stuurbewegingen en een nagenoeg intuïtieve bediening.