15
januari
2002
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuw afzetrecord voor smart

- Afzetstijging van bijna 14 procent naar 116.162 auto’s

- Omzet gestegen naar ruim 1 miljard Euro

- Diesel smart meest verkochte 3-liter-auto

- Stijging productiviteit van bijna 7 procent


Micro Compact Car smart GmbH sluit het jaar 2001 af met de beste resultaten sinds de introductie van de smart in oktober 1998. De afzetverhoging van 14 procent en de omzetstijging naar ruim 1 miljard Euro zijn mijlpalen op de weg naar het geplande break-even point in 2004.

De markten met de hoogste verkopen waren ook dit jaar weer Duitsland (46.705) en Italië (30.031), gevolgd door Frankrijk (8.738) en Zwitserland (6.131). Tweecijferige groeipercentages werden behaald in Nederland (16,9 procent), Italië (16,1 procent), Oostenrijk (14,6 procent) en Spanje (13,8 procent).

De totale afzet van 116.162 auto’s omvat tevens de in het afgelopen jaar geïntroduceerde smart city-coupés met rechtse besturing voor Japan en Groot-Brittannië. Ook de in oktober in Tokio gepresenteerde smart k heeft een goede start gemaakt. Deze auto levert de Japanse klant op grond van zijn afmetingen een aanzienlijk belastingvoordeel op.

Het marktaandeel van MCC smart in het segment van de compacte auto’s bedraagt in Europa 8,58 procent (stand t/m november 2001). Dit resultaat (vorig jaar: 8,46 procent) werd bereikt tegen de algemene markttendens in. Inmiddels worden smarts in 14 – hoofdzakelijk Europese - landen verkocht. Nieuwe markten in 2001 waren Portugal en Zweden. Voor dit jaar is de introductie in Kroatië, Hongarije en Taiwan gepland.
Aan de basis van het succes van smart staat de afgelopen jaar doorgevoerde intensieve uitbreiding van het aantal uitrustingsvarianten. De klant kan nu kiezen uit zo’n 13 modelvarianten die kunnen worden aangevuld met een uitgebreide waaier aan opties om zijn individuele smart samen te stellen. Zo kan nog beter worden ingespeeld op de wensen van de smart rijders

Een van de pijlers van het merk smart - joy of life – komt tot uitdrukking in het hoge aandeel (22 procent) smart cabrio’s. Het aandeel smart modellen met common rail direct injection bedroeg in 2001 bijna 25 procent. Daarmee is de diesel smart verreweg de meest verkochte 3-liter-auto.

Het jaar 2002 wordt in belangrijke mate gekenmerkt door de vanaf maart gepresenteerde facelifts. Een afzetprognose voor het komende jaar is problematisch, gezien de moeilijk inschatbare economische ontwikkeling. MCC smart gaat in haar planning echter ook dit jaar uit van een afzetverhoging.

Als bijzondere highlight wordt medio 2002 de smart crossblade in een beperkte oplage van 1.000 stuks aan de klanten uitgeleverd. Met deze tweepersoonsauto in zijn meest zuivere vorm laat MCC smart zien hoeveel mogelijkheden het concept van de ultracompacte auto biedt. De smart crossblade is weliswaar gebaseerd op de cabrio, maar heeft geen enkele voorziening tegen weer en wind. De auto is bedoeld voor een doelgroep die fitness en dynamiek in de vrije tijd hoog in het vaandel heeft staan. De smart crossblade werd in 2001 tijdens de Automobielsalon in Genève reeds als showcar gepresenteerd.

In 2002 wordt de vorig jaar in gang gezette uitbreiding van smartville, de productie-standplaats van smart in het Franse Hambach, voortgezet. MCC smart investeerde afgelopen jaar in totaal circa 80 miljoen Euro in deze standplaats en stelt daarmee de werkgelegenheid voor circa 2.000 medewerkers (MCC France: 750, systeempartners: 1.250) veilig. In 2002 gaan de investeringen voornamelijk naar de productie van de nieuwe smart roadster, die eveneens in smartville wordt geproduceerd.

De verhoging van het aantal modelvarianten van 6 naar 13 verliep bijzonder vlot in de productie. Parallel daaraan werd de productiviteit nogmaals met 7 procent naar gemiddeld 159 auto’s per jaar per medewerker verhoogd. De komende jaren staan in het teken van de uitbouw van één modelserie – de smart city-coupé en de smart cabrio – naar drie modelseries. Naast de roadster, die in 2003 op de markt komt, werkt MCC smart samen met Mitsubishi Motors Corporation aan een concept voor een compacte auto die in 2004 op de markt komt.