09
juli
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuw BlueTEC-model en actieve rijhulpsystemen voor de S-Klasse

De nieuwe S 350 BlueTEC, die Mercedes-Benz vanaf nu aanbiedt, is de zuinigste en veiligste S-Klasse ooit. En dankzij het emissiezuiverende AdBlue®-systeem, wordt hij ook een van de schoonste diesels ter wereld. Met een gemengd normverbruik van slechts 6,8 liter diesel per honderd kilometer (NEDC-cyclus) en een CO2-uitstoot van 177 gram per kilometer is het nieuwe dieselmodel elf procent zuiniger dan zijn voorganger. Tegelijk stegen het vermogen met tien procent tot 190 kW (258 pk) en het koppel met vijftien procent tot 620 Newtonmeter. Ook voldoet de S 350 BlueTEC reeds aan de Euro 6-emissienormen die pas in 2014 van kracht worden. Andere nieuwigheden voor de S-Klasse modeljaar 2010 zijn de actieve dodehoekassistent (Active Blind Spot Assist) en de actieve rijstrookassistent (Active Lane Keeping Assist).

De nieuwe S 350 BlueTEC combineert een uitzonderlijk veiligheids- en comfortniveau met prestaties op het niveau van een achtcilinder en de emissies van een middenklasser. Met een gemiddeld verbruik van 6,8 l/100 km doet de S 350 BlueTEC maar liefst 0,8 liter beter dan zijn voorganger. Voorts daalden de CO2-emissies met elf procent, van 199 naar 177 gram per kilometer. Tegelijk verhoogden de ingenieurs ook de output van de wagen: het maximumvermogen steeg van 173 kW (235 pk) tot 190 kW (258 pk) voor de nieuwe V6-motor terwijl het koppel steeg tot een verbijsterende 620 Newtonmeter. De uitzonderlijk efficiënte en schone V6-dieselmotor geeft de luxeberline indrukwekkende prestaties: de sprint van 0 naar 100 km/u wordt afgehaspeld in slechts 7,1 seconden en hij haalt een (elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

BlueTEC is een technologie die door Mercedes-Benz werd ontwikkeld om de emissies van dieselwagens in het algemeen en stikstofoxiden in het bijzonder terug te dringen. Daartoe wordt AdBlue®, een vloeibare ureumoplossing, in de uitlaat geïnjecteerd. Daardoor komt ammoniak vrij dat tot tachtig procent van de stikstofoxiden in de verder geplaatste SCR-katalysator (Selective Catalytic Reduction) omzet in onschadelijke stikstof en water. Op die manier voldoet de S 350 BlueTEC nu reeds aan de emissienormen die pas in 2014 van kracht worden, wanneer de Euro 6-normen actief worden. De AdBlue®-tank wordt onder de koffervloer geplaatst en heeft een inhoud van 25,7 liter. De tank wordt bij de normale onderhoudsintervallen om de 25.000 kilometer bijgevuld. De prijzen voor de nieuwe S 350 BlueTEC beginnen bij 76.279 euro.


Active Lane Keeping Assist en Active Blind Spot Assist

Parallel met de introductie in de CL-Klasse lanceert Mercedes-Benz deze twee veiligheidssystemen ook in de S-Klasse om gevaarlijke situaties en ongevallen te helpen voorkomen. Wanneer de wielen over een onderbroken witte lijn gaan, activeert het systeem een elektromotor in het stuur die korte trillingen afgeeft, een subtiele maar effectieve waarschuwing. De actieve rijstrookassistent (Active Lane Keeping Assist) schiet in actie wanneer de wagen onbedoeld over een doorlopende witte lijn gaat naar de rechter of linkerkant van een rijstrook. In dat geval wordt het tegenoverliggende achterwiel automatisch lichtjes afgeremd. De actieve rijstrookassistent doet daarvoor een beroep op de sensoren van de elektronische stabiliteitsregeling (ESP).

De actieve dodehoekassistent (Active Blind Spot Assist) is voortaan ook in de S-Klasse verkrijgbaar. Dit systeem waarschuwt de bestuurder door middel van een rood lampje in het glas van de buitenspiegel wanneer het merkt dat de overschrijding van de rijstrook tot een ongeval kan leiden. Daartoe scant een radar met korte golven de omgeving vlak naast en achter de wagen. Als de bestuurder de waarschuwingen negeert en gevaarlijk dicht bij een andere auto komt (door bijvoorbeeld te kort in te voegen na een inhaalmanoeuvre), corrigeert het systeem met behulp van het ESP® de tegenoverliggende wielen. Daardoor draait de berline lichtjes rond zijn verticale as door de ongelijke remkrachtverdeling.

Als een ongeval toch onvermijdelijk is, helpt een interventie van de actieve dodehoekassistent de ernst van de impact te beperken. De actieve rijstrookassistent en actieve dodehoekassistent zijn vanaf nu verkrijgbaar in de S-Klasse als onderdeel van het Driving Assistance pack PLUS.