25
september
2006
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuw ontwikkelde 4MATIC vierwielaandrijving voor de S-Klasse: Comfort en dynamiek bereiken een nieuw niveau van perfectie

De Mercedes-Benz S-Klasse is voortaan verkrijgbaar met de permanente vierwielaandrijving 4MATIC. Dit gloednieuwe aandrijfsysteem, dat volledig intern door Mercedes-Benz werd ontwikkeld, combineert een onberispelijke grip, een onovertroffen comfort en een indrukwekkende dynamiek met een beperkt verbruik.
Het systeem wordt beschikbaar in twee krachtige achtcilindermodellen in de vorm van de S 500 4MATIC en de S 450 4MATIC terwijl de S 320 CDI 4MATIC de eerste vierwielaangedreven S-Klasse met een uiterst zuinige V6 dieselmotor wordt. De nieuwe vierwielaangedreven modellen zijn uiterlijk herkenbaar aan het duidelijke 4MATIC-logo op het kofferdeksel en op de houtinleg in de middenconsole.

Met deze gloednieuwe 4MATIC vierwielaandrijving richt het topmodel van Mercedes-Benz zich tot bestuurders die een luxeberline zoeken die alle weersomstandigheden met absoluut vertrouwen overwint. Die behoefte wordt ingevuld door de S-Klasse 4MATIC-modellen met hun nieuw ontwikkeld aandrijfsysteem met een planetair middendifferentieel. De vaste, permanente verdeling van het vermogen tussen de voor- en de achteras (45 en 55 procent) garandeert een veilig en voorspelbaar weggedrag op elk wegdek. Een geïntegreerde meervoudige plaatkoppeling levert extra grip en een optimale richtingsstabiliteit zodra de wielen slipneigingen vertonen. Met de steun van de elektronische rijhulpsystemen ESP®, ASR en 4ETS vormt de S-Klasse 4MATIC zelfs op de slechtste wegen een dynamische, comfortabele en veilige vervoersoplossing.

Toonaangevende vierwielaandrijving ontwikkeld door Mercedes-Benz

Het compacte, lichte en wrijvingsvrije ontwerp van het 4MATIC-systeem onderscheidt zich van andere systemen op het vlak van gewicht, verbruik, comfort en passieve veiligheid. Naargelang het motortype brengt de vierwielaandrijving een ongeëvenaard laag meergewicht van amper 66 tot 70 kg met zich mee.
Mercedes-Benz zal deze toonaangevende vierwielaandrijving in de toekomst ook in andere personenwagens aanbieden. De nieuwe 4MATIC-aandrijving voor de S-Klasse werd onafhankelijk ontwikkeld door een team van specialisten van het Mercedes Technology Center in Sindelfingen en Stuttgart-Untertürkheim. De componenten van de vierwielaandrijving lopen van de band in een productiesysteem dat de grootste onderdelenfabrieken verenigt: Stuttgart-Untertürkheim, Esslingen-Hedelfingen en Esslingen-Mettingen.

Twee krachtige achtcilindermotoren met 4MATIC

Prestaties van de bovenste plank worden gegarandeerd door de S 500 4MATIC en de S 450 4MATIC achtcilindermodellen. In de S 500 4MATIC levert de geavanceerde 5,5-liter V8-motor met vier kleppen per cilinder 285 kW/388 pk en 530 Newtonmeter, goed voor onovertroffen prestaties. De nieuwe S 500 4MATIC sprint in amper 5,4 seconden van 0 naar 100 km/u en is daarmee even snel als de achterwielaangedreven variant. Dankzij de geoptimaliseerde gewicht- en wrijvingskenmerken van de vierwielaandrijving blijft het meerverbruik aangenaam laag. Met cijfers tussen 12,1 en 12,3 liter per 100 kilometer (NEDC gemengde cyclus) tegenover 11,7 tot 11,9 liter per 100 km voor de S 500 zonder vierwielaandrijving, is het duidelijk dat het nieuwe aandrijfsysteem aanzienlijke besparingen kan realiseren.
De S 450 4MATIC wordt aangedreven door een 4.663 cc grote achtcilinder met vier kleppen per cilinder, goed voor 250 kW/340 pk en 460 Newtonmeter koppel. Ook dit V8-model accelereert even snel als zijn achterwielaangedreven tegenhanger en sprint in 5,9 seconden tot 100 km/u. Met een gemiddeld NEDC-verbruik van 11,6 tot 11,8 liter per 100 kilometer blijft het meerverbruik net als bij de S 500 4MATIC beperkt tot amper 0,4 liter.

Een première voor de S-Klasse: vierwielaandrijving in combinatie met een dieselmotor

Er is evenwel een nog zuinigere keuze verkrijgbaar in de vorm van de nieuwe S320 CDI 4MATIC, een model dat een primeur vormt voor de S-Klasse door de vierwielaandrijving voor het eerst aan een dieselmotor te paren. De geavanceerde V6 common-rail turbodiesel met hogedrukinjectie ontwikkelt 173 kW/235 pk en 540 Newtonmeter koppel, genoeg om in 7,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten. Hij haalt een top van 245 km/u. Met een brandstofverbruik tussen 8,7 en 8,9 liter diesel per 100 kilometer biedt deze versie een autonomie van ruim 1.000 kilometer. Net als de V8 benzinemodellen verbruikt de S 320 CDI 4MATIC slechts 0,4 liter meer dan het equivalente model met de standaardaandrijving.
Op alle S-Klasse 4MATIC-modellen wordt het vermogen beheerd door de 7G-TRONIC automaat met een DIRECT SELECT versnellingspook op de stuurkolom en schakeltoetsen op het stuur. De V6 en V8 benzinemodellen beschikken standaard over de 7G-TRONIC Sport transmissie, die werd afgestemd op een snellere en directere respons.
Onmiddellijke marktlancering voor V8-modellen, V6 CDI volgt in december 2006
De S 500 4MATIC, de S 450 4MATIC en de S 320 CDI 4MATIC zijn naar keuze verkrijgbaar met een korte en een lange wielbasis. De V8-modellen worden in de erkende concessies van Mercedes-Benz gelanceerd in september 2006. Het dieselmodel verschijnt in december 2006 en wordt halfweg 2007 nog gevolgd door de S 350 4MATIC met een 200 kW/272 pk sterke V6 benzinemotor.

Brede keuze: 48 vierwielaangedreven modellen van Mercedes-Benz

De uitgebreide reeks vierwielaangedreven modellen van Mercedes-Benz omvat nu zeven modelreeksen en blinkt uit qua diversiteit: ze begint bij de C- en E-Klasse, allebei beschikbaar met 4MATIC in berline- en breakvorm en omvat ook de nieuwe S-Klasse en de R-Klasse touring SUV, die nu allebei beschikbaar zijn in twee koetswerkvarianten. Daarnaast produceert de constructeur uit Stuttgart ook nog drie off-roaders, de nieuwe GL-Klasse, de M-Klasse en de G-Klasse, een klassieker bij de echte terreinwagens. Zo biedt Mercedes-Benz in totaal niet minder dan 48 vierwielaangedreven modellen aan.
Dit productinitiatief weerspiegelt de focus van Mercedes-Benz op de markt van de vierwielaangedreven personenwagens en off-roaders, een markt die zich jaar na jaar kenmerkt door een opvallende groeitrend. Een blik op het segment van de S-Klasse volstaat om dat te zien: op de Duitse markt steeg het aandeel vierwielaangedreven modellen in het segment van zes procent in 2002 tot negen procent in 2005. In dezelfde periode steeg het aandeel van de vierwielaandrijvers in het Europese marktsegment eveneens van zes tot negen procent. Van de vorige S-Klasse 4MATIC, die in 2002 werd gelanceerd, werden in iets minder dan drie jaar maar liefst 29.000 exemplaren aan de man gebracht. In 2005 haalden de vierwielaangedreven S-Klasses een wereldwijd marktaandeel van ongeveer 18 procent van het totale verkoopvolume van het model. Bovendien verkocht Mercedes-Benz meer dan 1,2 miljoen personenwagens en cross-overs met permanente vierwielaandrijving (cijfers tot juli 2006).

Ruim 20 jaar 4MATIC van Mercedes-Benz

De 4MATIC vierwielaandrijving debuteerde op het autosalon van Frankfurt in 1985. Eén jaar later stelde Mercedes-Benz de nieuwe technologie voor in de toenmalige E-Klasse, de 124-reeks. De eerste modellen met automatisch ingeschakelde vierwielaandrijving werden in de lente van 1987 geleverd. Het volgende model, de 210-reeks, pakte in 1997 uit met een nagelnieuwe permanente vierwielaandrijving. Als eerste vierwielaangedreven personenwagen van de constructeur uit Stuttgart maakte de E-Klasse de weg vrij voor deze innovatieve aandrijving en veiligheidstechnologie in andere modellen van het Mercedes-Benz-gamma.