21
januari
2008
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuw verkooprecord voor Mercedes-Benz bestelwagens

·& & & & & &  Stijgende verkoop op bijna alle markten in 2007

·& & & & & &  Recordverkoop Vito/Viano en Sprinter

·& & & & & &  Verkoopsniveau Vario nog altijd erg hoog

Stuttgart – Daimler AG sloot 2007 erg succesvol af, met een nieuw verkooprecord, na een wereldwijde verkoop van 289.076 bestelwagens (tegenover 256.895& exemplaren in 2006). De verkoop in Duitsland bedroeg 71.262 stuks (tegenover 67.309& exemplaren in 2006).

Bijna alle markten droegen in 2007 bij tot dit verkoopsrecord, dankzij erg positieve resultaten voor alle producten.

De grootste stijging – met 179% tot 165.900 exemplaren – werd opgetekend voor de nieuwe Sprinter, die geproduceerd wordt in de Duitse fabrieken van Düsseldorf en Ludwigsfelde. Deze opmerkelijke stijging was enerzijds te danken aan een sterke vraag en anderzijds aan het benutten van de volledige productiecapaciteit na de modelvernieuwing in 2006.

Ook de modellen uit de Vito/Viano-reeks hebben meer kopers verleid dan ooit tevoren: wereldwijd werden 99.270 exemplaren verkocht (tegenover 94.051 exemplaren in 2006), wat ook heeft geleid tot een nieuw productierecord, met een stijging van bijna 6% tegenover het jaar voordien. De verkoop van de Viano liep erg goed, met een stijging van bijna 18%.

In 2007 werden 5291 exemplaren van de Vario verkocht (4706 in 2006), het beste verkoopresultaat voor de Vario in zes jaar. Dit benadrukt de voortdurende populariteit van dit product uit Ludwigsfelde.

Volgens de huidige voorspellingen zou de vraag in de bestelwagensector in 2008 hoog blijven, al moet worden opgemerkt dat de omstandigheden in 2007 voor alle constructeurs uitzonderlijk gunstig waren als gevolg van een economische opleving en de introductie van nieuwe modellen. Opnieuw zal de Sprinter, die nu verkrijgbaar is op alle markten, de grootste bijdrage leveren tot de verkoopsaantallen. In 2008 zal een nieuwe, milieuvriendelijke variant van de Sprinter worden gelanceerd, die werkt op aardgas.