Brussel,
02
januari
2016
|
00:00
Europe/Brussels

Nieuwe - internationale – uitdaging voor Mark De Haes

Samenvatting

Huidig CEO van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg, Mark De Haes, neemt een nieuwe functie op binnen de internationale groep Daimler AG. Vanaf 1 juni wordt hij CEO van Daimler Middle East & Levant met standplaats in Dubai. Zijn 27-jarige ervaring binnen Mercedes-Benz Belgium Luxembourg waarvan de laatste negen jaar als CEO maken hem de geknipte kandidaat voor deze uitdagende functie. Zijn opvolger wordt op een later tijdstip bekend gemaakt.

Marcus Breitschwerdt
 “Mark De Haes zijn persoonlijkheid, zijn gedrevenheid en zijn jarenlang opgebouwde ervaring binnen de groep hebben in belangrijke mate bijgedragen tot het huidige succes van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. Zijn oog voor detail, zijn luisterbereidheid, zijn brede kijk op mens en maatschappij en zijn sociaal rechtvaardige instelling maken hem tot een fijne CEO voor zowel zijn medewerkers als voor zijn dealers. Transparantie, een open communicatie, integer handelen en respect voor iedereen binnen zijn organisatie, voor zijn dealers en vooral voor de klant zijn dan ook de fundamenten van de Mercedes-Benz BeLux kenmerkende bedrijfscultuur.”
Marcus Breitschwerdt

Een boeiend parcours

Na zijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven leek een academische carrière voor hem weggelegd. Na enige tijd ruilde hij dat evenwel in voor het bedrijfsleven. 27 jaar geleden startte hij zijn loopbaan bij het toenmalige Mercedes-Benz Belgium als marketing analist voor Mercedes-Benz Trucks. Zijn carrière evolueerde vervolgens in de richting van de personenwagens waar hij na verantwoordelijkheden als analist en marketeer doorgroeide tot Managing Director Mercedes-Benz Personenwagens. In die functie stond hij trouwens, mee aan de wieg van smart in België. In 2008 nam hij de fakkel over van Dr. Annette Winkler en kwam hij aan het hoofd te staan van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. Daarmee werd hij wereldwijd binnen de Duitse organisatie één van de weinige lokale CEO. In die periode navigeerde hij zijn team door soms woelige wateren, mocht hij in 2010 de nieuwe hoofdzetel inhuldigen en slaagde hij er vooral in om de cijfers van alle business units – personen- en bestelwagens en vrachtwagens –naar een hoger niveau te tillen.

Visie, moed en leiderschap

Aldus Marcus Breitschwerdt, Head Of Region Europe Mercedes-Benz Cars: “Mark De Haes zijn persoonlijkheid, zijn gedrevenheid en zijn jarenlang opgebouwde ervaring binnen de groep hebben in belangrijke mate bijgedragen tot het huidige succes van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg. Zijn oog voor detail, zijn luisterbereidheid, zijn brede kijk op mens en maatschappij en zijn sociaal rechtvaardige instelling maken hem tot een fijne CEO voor zowel zijn medewerkers als voor zijn dealers. Transparantie, een open communicatie, integer handelen en respect voor iedereen binnen zijn organisatie, voor zijn dealers en vooral voor de klant zijn dan ook de fundamenten van de Mercedes-Benz BeLux kenmerkende bedrijfscultuur.”

Mark De Haes is daarnaast ook een zeer gewaardeerde gesprekspartner in automobielkringen waarbij hij

geen enkel onderwerp uit de weg gaat en speciale aandacht heeft voor enerzijds de hedendaagse mobiliteits- en transportpolitiek en anderzijds de aantrekkingskracht van de automobielsector als werkgever voor jongeren. Deze en andere thema’s besprak hij dan ook met vuur binnen het Directiecomité van FEBIAC.