06
september
2013
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuwe aero-akoestische windtunnel officieel geopend

Nieuwe aero-akoestische windtunnel officieel geopend

Wind zaaien en efficiëntie oogsten - trainingscentrum voor kampioenen.

Brussel. Met een nieuwe aero-akoestische windtunnel in haar ontwikkelingscentrum in Sindelfingen neemt de onderneming opnieuw het voortouw op het vlak van aerodynamische tests. De metingen in de nieuwe windtunnel kunnen worden uitgevoerd bij windsnelheden tot 265 km/u. In vijf jaar werd meer dan € 230 miljoen geïnvesteerd in de uitbreiding van het Mercedes-Benz Technology Center met de klimaattunnel, het rijsimulatorcentrum en deze aero-akoestische windtunnel.

"De officiële opening van de nieuwe aero-akoestische windtunnel toont opnieuw aan dat het hart van de auto-industrie in Sindelfingen klopt", verklaarde Dr. Dieter Zetsche, voorzitter van de raad van bestuur van Daimler AG en hoofd van Mercedes-Benz Cars, die op een officiële plechtigheid de aero-akoestische windtunnel opende, samen met Europees Commissaris voor Energie Günther Oettinger. "De toekomstige investeringen die Mercedes-Benz hier doet, zullen ervoor zorgen dat dit zo blijft. Ze zullen de status van Baden-Württemberg als hightech-locatie en de positie van de onderneming als technologisch koploper en toonaangevend vernieuwer in het luxe segment versterken."

De nieuwe aero-akoestische windtunnel is slechts één onderdeel van het groots opgezette investeringsprogramma voor de ontwikkeling van voertuigen dat in de vestiging van Sindelfingen loopt. Na de klimaattunnel die twee jaar geleden in gebruik werd genomen en het rijsimulatorcentrum vervolledigt hij de nieuwe testinstallaties in het Technology Centre van Mercedes-Benz. In de directe omgeving wordt momenteel nog een nieuw technologiecentrum voor voertuigveiligheid gebouwd.

"Onze modellen zijn nu in vrijwel alle wagenklassen wereldkampioen wat de aerodynamische en aero-akoestische prestaties betreft", aldus professor dr. Thomas Weber, hoofd Group Research en Mercedes-Benz Cars Development. "En wereldkampioenen hebben de beste trainingscentra ter wereld nodig. Onze klanten genieten van uitzonderlijk rijcomfort dankzij het geringe windgeruis, een onberispelijke wegligging door de lage wrijving en uiteraard een zeer laag verbruik ten gevolge van de minimale luchtweerstand. Wij investeerden in deze innovatieve en geavanceerde aero-akoestische windtunnel in de wetenschap dat hij ons zal helpen onze leiderspositie te handhaven.

"Nieuwe aero-akoestische windtunnel is de meest geavanceerde ter wereld

Met zijn uitstekende luchtgeleiding, zijn geringe achtergrondgeruis, de verfijnde rijsimulatie en de hoge efficiëntie behoort de nieuwe aero-akoestische windtunnel in het ontwikkelingscentrum in Sindelfingen tot de meest geavanceerde installaties ter wereld. Hij is gebaseerd op het zogeheten "Göttingen design" waarbij de lucht na het meettraject naar de blazer wordt teruggeleid en opnieuw tot 265 km/u wordt versneld. Die maximale windsnelheid, bereikt met een venturidoorlaat van 28 m², kan door geen enkele andere windtunnel voor auto's worden geëvenaard. Voor gebruik als akoestische tunnel waarbij het windgeruis in en buiten de testwagen wordt gemeten, zijn doorgedreven geluiddempende maatregelen geïntegreerd. Zelfs bij 140 km/u stroomt de lucht vrijwel geruisloos door het meettraject. Deze kenmerken maken deze aero-akoestische windtunnel tot de stilste ter wereld.

Het hart van het bijna 20 meter lange meettraject van de windtunnel is het vijfbandensysteem van ongeveer 90 ton dat de diverse wegomstandigheden nauwkeurig simuleert. Door het geïntegreerde draaiplateau met een diameter van twaalf meter kunnen de auto's in een vooraf bepaalde hoek worden gedraaid om op realistische wijze zijwind te simuleren.

Omdat de installatie van alle zijden bereikbaar is, kunnen de ingenieurs de diverse aerodynamische sensoren en microfoons met grote precisie aanbrengen rond het testobject. Hierdoor worden haarfijne aerodynamische metingen en een aerodynamische optimalisering van de voertuigen gewaarborgd.

De beste aerodynamische eigenschappen in vrijwel alle wagenklassen

Al bijna drie decennia lang breken de aerodynamicaspecialisten van Mercedes-Benz het ene record na het andere. Het huidige wereldrecord staat op naam van de nieuwe CLA-klasse in zijn BlueEFFICIENCY Edition uitvoering, met een Cd van 0,22 en een luchtweerstandsoppervlakte van 0,49 m². De luchtweerstand van de nieuwe S-Klasse ligt nog twee honderdsten lager dan die van zijn voorganger - met een Cd van 0,24 is deze wagen niet alleen de nieuwe referentie van zijn segment, maar ook de beste sedan op de markt. De S 300 BlueTEC HYBRID is nog aerodynamischer. Deze dieselhybride bereikt een Cd van 0,23 en laat, mede dankzij die buitengewoon lage luchtweerstand, een indrukwekkend verbruikscijfer van slechts 4,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 115 g/km optekenen.

Samen met gloednieuwe elektrische en hybride modellen van Mercedes-Benz zal de komende generatie voertuigen van de constructeur die trend kunnen voortzetten omdat hun aerodynamische eigenschappen verder worden verbeterd in de nieuwe windtunnel. Voor elektrische en hybride wagens wordt een lage luchtweerstand nog belangrijker omdat die een rechtstreeks effect heeft op de autonomie van de batterij - ook tijdens de recuperatie kan immers meer energie worden teruggevoerd naar de batterij.

De wagens van Mercedes-Benz voeren ook bijna alle segmenten aan wat de aero-akoestiek betreft. De nieuwe S-Klasse biedt niet alleen het laagste windgeruis in zijn segment, maar is zelfs stiller dan de Maybach, de referentie op dat vlak, en is hiermee de meest geruisloze wagen op de markt. Naast het geoptimaliseerde ontwerp van dit model dragen ingrijpende verbeteringen aan de koetswerkstructuur en de deurafdichtingen bij aan de beperking van het windgeruis.

Much ado about wind - een lange traditie bij Mercedes-Benz

Mercedes-Benz was de eerste autofabrikant die over een eigen windtunnel beschikte: de grote windtunnel in Stuttgart-Untertürkheim.
Op 5 februari 1943 werd daar de eerste gedocumenteerde meting uitgevoerd. De windtunnel in Untertürkheim, die sinds de jaren 1970 eigendom is van de onderneming en door de jaren heen herhaaldelijk werd gemoderniseerd, is nog altijd onmisbaar voor de ontwikkelingsingenieurs van Mercedes-Benz. Hij wordt nu vooral gebruikt voor spatanalyses en voor het testen van ruitenwissers. En de "grote" windtunnel doet zijn naam alle eer aan, want hier worden de bedrijfsvoertuigen van Mercedes-Benz ook geoptimaliseerd tot ze perfect zijn.

 

Contactpersoon:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars

Tel.: 0032 (0)2 724.14.74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op het internet: www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be