16
februari
2000
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuwe CDI-motoren, eigentijdse outfit

Met deze vernieuwingen onderstreept Mercedes-Benz dat de nieuwe V-Klasse niet alleen een ruim voertuig is met een grote variabele levensruimte, maar dat tegelijk ook de hoge eisen op het vlak van kwaliteit en comfort worden vervuld.
Bovendien biedt de nieuwe V-Klasse met zijn drie afwerkingsniveaus heel wat mogelijkheden voor een individuele uitrusting. De V-Klasse van Mercedes-Benz behoort niet alleen tot de ruimste en veelzijdigste wagens van zijn klasse, maar pakt ook uit met binnenruimte voor het gezin en vrijetijdsaktiviteiten.

Deze wagen
kan ook een buitengewoon business-voertuig en aantrekkelijk mobiel kantoor zijn. De variabele zitmodulen kunnen worden opgesteld in een vergaderingspositie – zodat de inzittenden onderweg kunnen werken – en de klaptafel vervangt de schrijftafel. Een bij Mercedes-Benz in optie verkrijgbaar communicatiepaneel met aansluiting voor een tweede telefoon en een faxtoestel, een docking station voor een laptopcomputer en een leeslampje vervolledigen dit kantoor op wielen.

Nieuwe CDI-motoren

Om het brandstofverbruik verder te reduceren en het rijcomfort nog meer te verbeteren, wordt de vroegere turbodiesel vervangen door een CDI-motor met directe brandstofinspuiting en de common rail-techniek die reeds met veel succes werd ingebouwd in de C-Klasse en E-Klasse (ook de A-Klasse). De motor van de V 200 CDI heeft een cilinderinhoud van 2.151 cm³, een vermogen van 75 kW / 102 pk en een koppel van 250 Nm tussen 1.600 en 2.400 toeren per minuut. De V 220 CDI levert een vermogen van 90 kW / 122 pk en pakt uit met een koppel van 300 Nm tussen 1.800 en 2.500 toeren per minuut.

Dat de motor voorbeeldig geluidsarm draait, is hoofdzakelijk te danken aan de pilootinspuiting: een fractie van een seconde vóór de eigenlijke hoofdinspuiting zorgt het motormanagementsysteem ervoor dat een kleine hoeveelheid brandstof wordt ingespoten in de verbrandingskamer, waardoor deze wordt voorverwarmd. Dit betekent dat de brandstof sneller ontbrandt, zodat de druk en temperatuur niet zo snel stijgen als bij de gewone dieselmotor.
De CDI-motoren maken echter niet alleen een soepele en comfortabele rijstijl mogelijk, maar bezitten ook ecologische kwaliteiten. Zo verbruiken de V 200 CDI en V 220 CDI slechts 8,0 liter diesel op 100 kilometer.

De viercilinder-benzinemotor van de V 230 werd gewijzigd. Nieuw zijn de verplaatsing van de inlaatnokkenas, het elektronische motormanagement met CAN-busnetwerk evenals de sequentiële benzine-inspuiting en de antiklopregeling die de ontsteking automatisch aanpast aan de kwaliteit van de brandstof. Het resultaat van deze innovaties is een betere ontplooiing van het koppel en een duidelijk soepeler rijgedrag bij vertrek vanuit stilstand. Voorts werd het interval voor het wisselen van de motorolie bij alle motoren van de nieuwe V-Klasse vergroot tot 22.500 km.

Automatische transmissie met dynamisch schakelprogramma

De automatische transmissie met vier versnellingen werd verder ontwikkeld en aangepast aan het hogere koppel. Voorts krijgt deze transmissie in combinatie met de nieuwe CDI-motoren een dynamisch schakelprogramma. Deze elektronische transmissie berekent telkens het optimale schakelpunt op basis van verschillende waarden, zoals de positie van het gaspedaal, de hellingsgraad (stijging of daling), de belasting van de wagen of het aanwezig zijn van een aanhangwagen.

Nieuwe buitenkant en binnenkant

Wat het meest opvalt, zijn de nieuw ontworpen radiatorgrille en de in de kleur van de wagen gelakte zijdrempels, bumpers en portierkrukken.
In het interieur werden echter meer veranderingen geïmplementeerd. Afgezien van een elegant uiterlijk werd vooral gestreefd naar een duidelijke verhoging van de waarde-indruk en de kwaliteit. Om die reden besloot Mercedes-Benz een hele reeks vernieuwingen te integreren. De belangrijkste hiervan zijn:

• nieuwe schakeltoetsen en een nieuwe bediening van de verwarming op de middenconsole;
• een nieuw instrumentenpaneel met moderne wijzerplaten;
• een stuur met bekleed middengedeelte in een nieuw design:
• gewijzigde, verchroomde portierkrukken aan de binnenkant;
• een nieuwe, verlichte schakelaar voor het elektrische raambedieningsmechanisme en de verstelling van de spiegels;
• zetelbezettingsdetectie en automatische kinderzitherkenning voor de airbag van de passagier;
• nieuwe stoelbekledingsstoffen voor de afwerkingsniveaus Trend en Fashion;
• sierlijsten aan de kant van de bestuurder en passagier – in carbondesign voor de Line Fashion en in wortelnoot-look voor de Line Ambiente;
• een nog hoogwaardigere binnenbekleding;
• grotere verplaatsingsmogelijkheden voor de bestuurdersstoel;
• nieuwe multifunctionele eenheid achteraan (drankhouder, asbak, ...).

Een groter comfort en een hogere veiligheid werden gerealiseerd door nieuwe speciale uitrustingen. Voor de nieuwe V-Klasse is een navigatiesysteem verkrijgbaar dat de bestuurder handig en veilig naar de gewenste bestemming leidt. Dankzij het parktronic-systeem vormen krappe parkeerplaatsen geen probleem meer. Voor een verdere individualisering zijn nu ook zijramen in zwart glas beschikbaar. En tot de minder opvallende maar nuttige comfortelementen behoort de mogelijkheid om aan de D-stijl een bagagenet aan te brengen.
Dit net houdt de bagage vast bij het openen van de achterklep en bevat bijkomende baga