02
februari
2004
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuwe generatie Mercedes-Benz C-Klasse: dynamischer, moderner en sportiever

Vier jaar na de lancering van de C-Klasse worden vanaf heden de technologie, de uitrusting en het design van dit succesvolle gamma opgewaardeerd. De harmonisering van het onderstel, de besturing en de dynamischere manuele zesversnellingsbak zorgen voor een dynamischer rijgedrag. Het motorenprogramma van de berline en de break wordt verrijkt met een viercilinder compressormotor die 141 kW aflevert. De C 220 CDI levert voortaan 110 kW (ipv 105 kW voorheen).

Vier jaar na de lancering van de C-Klasse, die door de klanten erg op prijs wordt gesteld, waardeert Mercedes zijn techniek, uitrusting en design op. Het samengaan van onderstel, stuur en mechanische zesversnellingsbak werd verbeterd, zodat de C-Klasse nu een nog levendiger weggedrag biedt. Vanaf de lente 2004 wordt het motorenaanbod van de berlines en van de breaks uitgebreid met een viercilinder met compressor van 141 kW (192 pk). Het vermogen van de C 220 CDI wordt met 5 kW (7 pk). verhoogd en bedraagt voortaan 110 kW (150 pk). Tenslotte biedt Mercedes-Benz voor het eerst in dit modelgamma een achtcilinder aan in de C 55 AMG, die niet minder dan 270 kW (367 pk) ontwikkelt.

Het interieur werd verbeterd door het nieuwe design van de bestuurdersplaats met zorgvuldig ontworpen bedieningselementen en met de standaard aangeboden automatische airco THERMATIC. Het koetswerk krijgt standaard een nieuwe lak die gebruik maakt van nanotechnologie en die beter bestand is tegen krassen. De optielijst met hoogtechnologische uitrustingselementen wordt verrijkt met adaptieve bixenonkoplampen, schakelknoppen op het stuur voor de nieuwe automatische versnellingsbak en nieuwe audio- en navigatietoestellen.

Zelfs als de nieuwe Mercedes C-Klasse berline, break of Sportcoupé stilstaat, zet de vernieuwde voorpartij (bumper, radiatorrooster en koplampen) zijn dynamische eigenschappen in de verf.

Dankzij zijn vooruitstrevende technologie, zijn voorbeeldig comfort tijdens lange ritten en zijn wendbaar en sportief weggedrag, heeft de C-Klasse sinds mei 2000 wereldwijd al meer dan 1,26 miljoen bestuurders kunnen verleiden. Nog nooit heeft Mercedes-Benz op zo een korte tijd zoveel auto’s van hetzelfde gamma verkocht !
Door deze intense facelift wil het automerk uit
Stuttgart de eigenschappen die de C-Klasse zo succesvol hebben gemaakt, benadrukken en voegt het een nieuwe schakering toe inzake dynamisme, comfort en luxe.

Koetswerk : vernieuwde voorzijde, grotere banden en krasbestendige lak

Het nieuwe dynamisme van de C-Klasse-modellen is in de eerste plaats te danken aan de nieuwe voorbumper, die onderaan een luchtinlaat kreeg zoals bij sportwagens, en aan het ook al nieuwe radiatorrooster, met drie lamellen waardoor het breder en krachtiger lijkt. Afhankelijk van het model en van de gekozen uitrusting zijn deze lamellen gelakt of voorzien van een erg sportief geperforeerd motief. De koplampen zijn standaard uitgerust met helder glas.

Het dynamische uiterlijk van de C-Klasse wordt verder nog benadrukt door het spoor, dat verbreed werd van 1493 tot 1505 millimeter en door de standaard zestienduimvelgen met bandenmaat 205/55 R 16. Bovendien krijgen de CLASSIC- en de ELEGANCE-uitvoeringen een bijkomende sportieve noot met de drempelbekledingen en de achterbumper van de AVANTGARDE.

Tenslotte wordt de C-Klasse voor een onweerstaanbare look afgewerkt met een nieuwe vernislaag die beter bestand is tegen krassen. Deze nieuwe laksoort, die standaard aangeboden wordt, is gebaseerd op nanotechnologie en draagt nog meer bij tot de spreekwoordelijke duurzaamheid van iedere Mercedes.

Interieur : nieuw design voor de bestuurdersplaats en voorbeeldige verfijning

Met veel zorg en aandacht voor detail hebben de designers van Mercedes het interieur van de C-Klasse verbeterd. Deze drang naar perfectie komt tot uiting in de discrete verchroomde inlegstukken die de verschillende bedieningselementen van het dashboard verfraaien, maar ook in het nieuwe ontwerp van de schakelaars en in het nieuwe design van de stoelen die het karakter van iedere uitvoering benadrukt en tegelijk meer comfort biedt.

De vier makkelijk afleesbare ronde wijzerplaten, die wit verlicht worden en die geïnspireerd zijn op chronometers uit het topgamma, trekken het meest de aandacht in het vernieuwde dashboard. Tussen de snelheidsmeter en de toerenteller
kan de bestuurder op een verticaal schermpje verschillende informatie aflezen. Via de multifunctionele toetsen op het stuur kunnen talrijke gepersonaliseerde instellingen uitgevoerd worden. Ook het design en de ergonomie van de airco werden geperfectioneerd. Zo wordt het regelen vergemakkelijkt dankzij de grote draaiknoppen die nog meer bijdragen tot de verfijning van het interieur.

Vanaf de instapversie (CLASSIC) is de C-Klasse standaard uitgerust met nieuw houtwerk dat het uitzicht van de middenconsole en de bekleding van de transmissietunnel opwaardeert. Voor de AVANTGARDE-modellen kunnen de klanten kiezen tussen inlegstukken in aluminium of het optionele esdoornhout. Bij deze versie zijn de stoelen standaard bekleed met stof, gecombineerd met een nieuw materiaal dat ARTICO werd gedoopt.

Om zijn jonge en dynamische karakter in de verf te zetten werd de C-Klasse Sportcoupé uitgerust met een nieuw driespakig stuur met zilverkleurige bedieningstoetsen, een middenconsole met aluminium inzetstukken en sportstoelen.

Onderstel: assen, stuur en versnellingsbak die sportief op elkaar afgesteld zijn

Voor een onberispelijke werkingsdynamiek heeft Mercedes verschillende technische wijzigingen aangebracht aan de wieltrein, aan het stuur en aan de mechanische versnellingsbak van de C-Klasse. Deze maatregelen, die samen DIRECT CONTROL genoemd worden, omvatten het gebruik van nieuwe lagers op de beide assen, die zorgen voor een soepeler gedrag in bochten zonder in te boeten aan comfort, een directere ontdubbeling van het stuur en een versterkte stabilisatorstang voor de achtertrein. De standaard mechanische zesversnellingsbak blinkt uit door een makkelijke bediening en grote precisie tijdens het schakelen.

In de C 320 en in de modellen met een sport- of AMG-sportpack, en zelfs in de EVOLUTION of de EVOLUTION AMG (Sportcoupé) doet Mercedes-Benz een beroep op een sportief gespreide versnellingsbak met kortere schakelwegen.

Motoren : nieuwe doeltreffende benzinemotor en meer vermogen in de C 220 CDI

Mercedes-Benz breidt het motoraanbod van de berlines en de breaks uit met een compressormotor van 141 kW (192 pk) die tot dusver enkel beschikbaar was in de Sportcoupé. Dankzij het maximumkoppel van 260 Nm van zijn viercilindermotor sprint de C 230 KOMPRESSOR van 0 naar 100 km/h in 8,1 seconden (break :8,7 s)en haalt hij een topsnelheid van 240 km/h (break :. Dankzij het TWINPULSE-systeem dat verschillende technologieën combineert, zoals een compressor, balansassen, tussenkoeling, variabele nokkenassen en distributie met vier kleppen per cilinder, verbruikt deze motor slechts 8,9 l per 100 km (totaal verbruik volgens de nieuwe Europese cyclus ; break : 9,3 l/100 km).

Het motorvermogen van de al in de C 220 CDI beproefde viercilinder-dieselmotor stijgt tot 110 kW (150 pk), tegenover 105 kW (143 pk) vroeger. Deze moderne dieselmotor is uitgerust met Common Rail rechtstreekse inspuiting van de tweede generatie en is voorbeeldig regelmatig dankzij zijn balansassen. Hij verbruikt slechts 6,1 l brandstof per 100 kilometer (totaal verbruik volgens de nieuwe Europese cyclus ; break : 6,6 l/100 km).

De dieselmotoren van de C 200 CDI en de C 220 CDI zijn uitgerust met een technisch erg ontwikkelde partikelfilter zonder additieven en voldoen aan de EURO 4-milieunormen die van kracht worden in 2005.

C 55 AMG : een zeldzaam vermogen in dit wagensegment

Met het nieuwe model C 55 AMG biedt Mercedes-Benz voor de eerste keer een achtcilindermotor in de huidige C-Klasse aan en treedt het ook op een terrein dat normaal voorbehouden is aan sportwagens: het vermogen van 270 kW (367 pk) en het maximum koppel van 510 Nm zijn nieuw in dit segment. Vanuit stilstand bereikt de C 55 AMG 100 km/h in slechts 5,2 seconden en hij garandeert een opperst rijplezier voor liefhebbers van sportieve sensaties dankzij zijn standaard AMG-sportonderstel en zijn vijftrapsauomaat met schakeltoetsen aan het stuur en SPEEDSHIFT AMG.Aan de buitenkant onderscheidt de C 55 AMG zich van de andere modellen uit de C-Klasse door het specifieke design van de voorzijde met dubbele elliptische koplampen en zijn verlenging van ongeveer 80 mm. Door het inbouwen van de V8-motor moest het motorcompartiment namelijk vergroot worden. Ook de deurdrempelbekledingen, het kofferdeksel en de achterbumper benadrukken door hun specifieke design de uitzonderlijke prestaties van dit achtcilindermodel. Andere bijzondere kenmerken van de nieuwe C 55 AMG, die beschikbaar is als berline of als break: lichtmetalen achttienduimsvelgen, 225/40 R 18- (vooraan) en 245/35 R 18-banden (achteraan), met alcantara beklede AMG-sportstoelen en het sportieve design van het dashboard met zilverkleurige wijzerplaten. De C 55 AMG, die beschikbaar is als berline of als break vervangt de C 32 AMG die tot nu toe aangeboden werd.

Techniek : een première voor adaptieve verlichting

De C-Klasse bevestigt zijn reputatie als technologiedrager in dit marktsegment. Hij brengt immers verschillende innovaties aan die bijdragen tot een verbetering van het comfort en van de veiligheid. Daaronder vermelden we in het bijzonder de bixenonkoplampen die Mercedes-Benz combineert met een systeem van adaptieve verlichting in de bochten. Voor het eerst wordt deze functie geïntegreerd in de mistlichten en wordt het gebied voor en naast de wagen beter verlicht zodat voetgangers en fietsers beter gezien kunnen worden op kruispunten. De nieuwe koplampen verbeteren ook het zicht in scherpe bochten.

Vanaf de lente van 2004 wordt de C-Klasse ook uitgerust met een nieuwe generatie nog performantere autoradio’s. Naast de radio-cd-speler CD Audio 20 CD biedt Mercedes twee modellen aan met geïntegreerde navigatie : de Audio 50 APS en de COMAND APS. Beide modellen zorgen voor navigatie in heel Europa en bieden een dynamische begeleidingsfunctie gebaseerd op verkeersinformatie in real time. Het topmodel COMAND APS is bovendien uitgerust met een navigatiemodule via dvd, een cd-speler, een groot kleurenscherm (6,5’’) en een versterker van 4 x 50 W. Dit toestel
kan ook sms-boodschappen en e-mails ontvangen en versturen.

De C-Klasse versie lente 2004 brengt nog andere nieuwegheden, zoals een geluidsisolatie van 320 W met Surround Sound en de optionele LINGUATRONIC-stembediening, waarmee de wagentelefoon en talrijke functies van het audiosysteem gestuurd kunnen worden door bevelen uit te spreken. Mercedes-Benz is het eerste automerk dat in dit segment stembediening aanbiedt voor de invoer van bestemmingen in het navigatiesysteem.