22
september
2016
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain

Veelzijdigheid en intelligentie in een opvallend design

Brussel.  Een klein zandwegje naar steile kliffen of scherpe haarspeldbochten op de weg naar een ingesneeuwde chalet? Waar traditionele breaks vaak de handdoek in de ring moeten gooien, rijdt de nieuwe E-Klasse All-Terrain probleemloos verder dankzij zijn comfortabele bodemvrijheid, zijn imposante wielen en zijn standaard gemonteerde 4MATIC-vierwielaandrijving. Hij overwint elke uitdaging op elegante wijze met zijn uitgesproken wielkasten en zijn radiatorrooster in SUV-stijl. De E-Klasse All-Terrain wordt binnenkort voorgesteld op het autosalon van Parijs 2016 en wordt begin 2017 in de showrooms verwacht.

"Nooit eerder was de E-Klasse zo veelzijdig als de All-Terrain. De jongste versie in het gamma koppelt het intelligente ruimteconcept van een break aan het gespierde design van een SUV. Bovendien voegt hij er nog tal van innovatieve veiligheidssystemen en het meermaals bekroonde interieur van de E-Klasse aan toe," aldus Ola Källenius, lid van de raad van bestuur van Daimler AG en salesverantwoordelijke voor Mercedes Benz Cars. "De 4MATIC-vierwielaandrijving en verhoogde bodemvrijheid, die wordt mogelijk gemaakt dankzij de standaard gemonteerde pneumatische AIR BODY CONTROL-ophanging met meerdere kamers, maakt de All-Terrain tot een erg getalenteerde en veelzijdige auto voor plattelandsritten, zowel met het hele gezin als voor vrijetijdsdoeleinden."

Dankzij zijn terreingerichte uitrusting geeft dit model een krachtige en robuuste indruk, waarmee hij zich duidelijk onderscheidt van een klassieke break. Hij koppelt dynamisme en moderne luxe aan een soevereine uitstraling met een eigentijdse vormtaal. De All-Terrain is een bijkomende ambassadeur van Mercedes' streven naar een uitgepuurd, sensueel design dat moderne luxe belichaamt.

De karaktervolle neus van dit nieuwe model is te herkennen aan het radiatorrooster met twee spijlen in SUV-stijl en de befaamde Ster in het midden.

De spijlen zijn uitgevoerd in irridium zilver. Voorts wordt de robuuste uitstraling benadrukt door de voorbumper en de afwerking in de stijl van gegalvaniseerde bodemplaten in zilverkleurig chroom. Het bovenste deel van de driedelige voorbumper wordt uitgevoerd in koetswerkkleur terwijl het onderste deel is afgewerkt in zwarte korrelkunststof.

In profiel gezien, trekt de All-Terrain de aandacht met zijn zwarte wielkastverbreders, die bijdragen tot zijn uitgesproken karakter. Dat geldt ook voor de onderkant van het koetswerk, die bovendien is getooid met een verchroomde sierlijst. Drie exclusieve lichtmetalen velgtypes, verkrijgbaar in 19 en 20 duim, garanderen een soeverein rijgedrag, en grotere bodemvrijheid en een hoger comfortpeil op slechte wegen.

Ook achteraan beschikt de All-Terrain over een specifieke bumper in drie delen, waarvan het bovenste deel gelakt is in koetswerkkleur en het onderste deel is uitgevoerd in zwarte korrelkunststof. Andere typische eigenschappen van het SUV: De robuuste bescherming voor de laaddrempel en de afwerking in de stijl van gegalvaniseerde bodemplaten in zilverkleurig chroom.

Het interieur onderscheidt zich dan weer door een sierlijst in imitatie-koolstof/aluminium, die is voorbehouden aan de All-Terrain, sportpedalen in roestvrij staal met antislipbekleding in rubber en vloertapijten met All-Terrain-opschrift. De uitrusting van de All-Terrain is gebaseerd op de interieuruitvoering AVANTGARDE, die tegen meerprijs kan worden vervangen door de versies EXCLUSIVE en designo. Uiteraard kan het nieuwe model ook rekenen op alle intelligente koffersystemen van de E-Klasse break, zoals de standaard Cargo-positie voor de rugleuning van de achterbank en de achterbank in drie delen (40/20/40). Ook alle innovaties op het gebied van veiligheid, comfort en gebruiksgemak neemt hij over van de E-Klasse.

De All-Terrain zal worden gelanceerd als E 220 d 4MATIC (143 kW/194 pk), met een gloednieuwe viercilinder-dieselmotor. Later volgt nog een versie met zescilinder-dieselmotor. Beide modellen zullen standaard worden uitgerust met de nieuwe negentrapsautomaat 9G-TRONIC.

De technische eigenschappen in een oogopslag:

E 220 d 4MATIC

Aantal cilinders/opstelling

4/in lijn

Cilinderinhoud (cm3)

1.950

Vermogen (kW/pk bij t/min)

143/194 bij 3.800

Koppel (Nm bij t/min)

400 bij 1.600-2.800

Verbruik over de gemengde cyclus (l/100 km)

5,1–5,2

CO2-uitstoot over de gemengde cyclus (g/km)

137-139

Verbruiks- en CO2-emissieklasse

A

Acceleratie 0-100 km/u (sec.)

8,0

Topsnelheid (km/u)

232

Gegevens voor de modellen met 9G-TRONIC-versnellingsbak.

De All-Terrain is standaard uitgerust met DYNAMIC SELECT. Dat systeem laat de bestuurder kiezen uit vijf verschillende rijmodi, elk met hun eigen kenmerken voor de motor, de versnellingsbak, het ESP®-systeem en de stuurinrichting. De bijzonderheid van dit model schuilt in het reisprogramma All-Terrain, dat zich inspireert op de GLE met een afstelling voor wie graag de platgetreden paden verlaat. Dankzij de nog comfortabelere assen en de grote wielen met verhoogde flanken staat het rijcomfort op slechte wegen op een veel hoger niveau dan bij de E-Klasse.

Wanneer de bestuurder het All-Terrain-programma selecteert met behulp van de keuzeschakelaar, wordt het onderstel 20 millimeter verhoogd dankzij het standaard gemonteerde AIR BODY CONTROL-systeem, en dat bij snelheden tot 35 km/u. De drempels voor het ESP®-systeem en de regeling van het gierkoppel en de antispinregeling (ASR) worden daardoor aangepast. Het All-Terrain-programma omvat ook een speciale weergave op het scherm, waarbij de stuurhoek, het niveau van de auto (positie van de pneumatische ophanging), de helling- en kantelhoeken, de positie van het gas- en rempedaal en een kompas worden weergegeven.

De pneumatische ophanging biedt de keuze uit drie rijhoogtes, van 0 tot +35 millimeter. Het hoogste niveau kan bovendien bij elke rijprogramma worden ingesteld met behulp van de niveauregelaar op de middenconsole.

In vergelijking met de E-Klasse break werd de E-Klasse All-Terrain met 29 millimeter verhoogd. 14 millimeter werd gewonnen dankzij de banden met hun betere hoogte-breedteverhouding en de andere 15 millimeter dankzij de hogere normale rijhouding van de pneumatische ophanging. De bodemvrijheid varieert daardoor van 121 tot 156 millimeter.

Contactpersoon:

Christophe Vloebergh, Press Relations Manager Mercedes-Benz Cars                  Tel.: 0032 (0)2 724 14 74, christophe.vloebergh@daimler.com

Meer informatie over Mercedes-Benz vindt u op de websites www.media.daimler.com en www.media.mercedes-benz.be