08
juli
2003
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuwe Mercedes-Benz Vito

  • Comfort, rendement en veiligheid

  • Bestelwagen, Mixto en Combi met achterwielaandrijving

  • Twee wielbasissen, drie koetswerklengtes, twee dakhoogtes

  • Drie dieselmotoren, twee benzinemotoren, vermogens van 65 kW (88 pk) tot 160 kW (218 pk)

Het nieuwe model - dat de opvolger is van het lichte bedrijfsvoertuig dat in 1995 werd voorgesteld, van de band rolt in de fabriek van het Spaanse Vitoria en waarvan er meer dan 500 000 verkocht zijn in de hele wereld - pakt uit met een gevoelig uitgebreid gamma, zodat het aantal beschikbare versies beduidend groter is dan vroeger. De bestelwagen, de Mixto en de combi worden immers voortaan aangeboden met drie koetswerklengtes, twee wielbasissen, twee dakhoogtes en vijf verschillende motoren, waarvan het vermogen van 65 kW (88 pk) tot 160 kW (218 pk) bedraagt. Als hét goederenvervoermiddel bij uitstek gaan de nieuwe bestelwagens prat op een laadvolume dat tot 6,49 m³ kanbedragen en een nuttig laadvermogen van maximaal 1,14 ton. In de combivarianten is er een extra laadvolume van ongeveer 1 m³ beschikbaar voor de bagage, zelfs als alle stoelen in gebruik zijn (hetzij negen zittende passagiers).

Een typische Mercedes-Benz

Aan de binnenkant ontdekt de bestuurder een volledig herwerkte werkplek. Het nieuwe dashboard, de verwarming, de ventilatie, de airconditioning en het nieuwe opbergsysteem, dat een veelvoud aan mogelijkheden biedt voor verschillende objecten (van een bril over A4-blocnotes tot een anderhalveliterfles), getuigen van het belang dat de ontwerpers gehecht hebben aan de praktische kanten van het voertuig. De stoelen van de bestuurder en de passagier vooraan beschikken over meerdere regelmogelijkheden: niet alleen de lengte maar ook de hoogte en de hellingshoek van de rugleuning en die van de zitting kan aangepast worden (traploze verstelling).

Optimale ruimtebenutting

De combinatie tussen beperkte buitenafmetingen en twee wielbasissen (3 200 mm, 3 430 mm), drie koetswerklengtes (compact: 4 748 mm, lang: 4 993 mm, extra lang: 5 223 mm) en twee dakhoogtes vertaalt zich in een binnenruimte die varieert tussen 4,65 m³ en 6,49 m³ en een laadlengte tussen 2 224 mm en 3 099 mm (rekening houdend met de mogelijkheid om tot onder de voorstoelen door te laden). Dankzij de afmetingen van de schuifdeuren kan de bestelwagenversie ook zijdelings geladen worden, bijvoorbeeld met europaletten gestapeld op een vorklift. Het laden kan ook langs de achterkant gebeuren via dubbele klapdeuren met een openingshoek van 180° of 270°, die besteld kunnen worden in de plaats van de achterklep. De laadbreedte tussen de wielkasten bedraagt 1 277 mm zodat drie europaletten achter elkaar geladen kunnen worden. Al even praktisch is de mogelijkheid om materiaal door te laden tot onder de voorstoelen, waardoor de laadlengte toeneemt met 200 mm, ongeacht de koetswerklengte.

De Vito Mixto kan op verschillende manieren ingedeeld worden. Zo kan hij bijvoorbeeld tegelijk zes personen én een grote hoeveelheid materiaal transporteren, een configuratie die in heel wat sectoren dagdagelijks aangewend wordt (bouw, gemeentelijke diensten, enz.). De laadoppervlakte kan tot 4,14 m² bedragen, terwijl de maximale beschikbare laadlengte 3 099 mm is (rekening houdend met de mogelijkheid om tot onder de voorstoelen door te laden).

De combimodellen van de nieuwe Vito van Mercedes-Benz worden eveneens aangeboden met drie koetswerklengtes. Resultaat: een comfortabele ruimte die plaats kan bieden aan acht passagiers, plus de bestuurder, en een bagagecompartiment waarvan het volume 970 l kan bedragen. De luxueuze sfeer die het interieur uitstraalt, de comfortabele stoelen met geïntegreerde driepuntsveiligheidsgordels, de talrijke regelmogelijkheden en heel wat andere kenmerken maken van de Mercedes-Benz Vito een vervoermiddel dat helemaal aangepast is aan het transport van klanten van luxehotels, evenals een interessante aanvulling binnen een autobusvloot is.

Achterwielaandrijving

Wat de motorisatie betreft, kan de nieuwe Mercedes-Benz Vito aangedreven worden door een van de drie dieselmotoren met CDI-technologie of een van de twee beschikbare benzinekrachtbronnen. De viercilinder-in-lijn dieselmotor wordt aangeboden met de volgende vermogens: 65 kW (88 pk), 80 kW (109 pk) en 110 kW (150 pk). De vermogenswinst – vooral in de lagere toerentalregionen – vertaalt zich voor de bestuurder in een grotere levendigheid en daarom ook in een toegenomen rijplezier. De drie dieselmotoren pakken uit met een maximumkoppel van respectievelijk 220 Nm, 270 Nm en 330 Nm, beschikbaar over een breed toerentalgebied.

De V6-benzinemotoren van het gamma zijn ontworpen om te beantwoorden aan hogere eisen op het vlak van vermogen. De variant van 140 kW (190 pk) pakt uit met een koppel van 270 Nm (van 2 750 tpm/min tot 4 750 tpm/min), terwijl de versie van 160 kW (218 pk) zich onderscheidt met een koppel van 305 Nm (beschikbaar tussen 2 800 omw/min en 4 750 omw/min).

In het geval van de dieselmotoren wordt het vermogen overgedragen op de achteras via een handgeschakelde zesversnellingsbak. De V6-benzinemotoren worden op hun beurt gekoppeld aan een vijftrapsautomaat, die eveneens als optie verkrijgbaar is op de krachtigste dieselvarianten.

De in de langsrichting geplaatste motoren en de achterwielaandrijving leveren de nieuwe Vito een betere grip op in de meeste laadconfiguraties, terwijl ook de passieve veiligheid voorin er baat bij heeft.

Actieve en passieve veiligheid

De actieve en passieve veiligheid kregen de hoogste prioriteit in het lastenboek van de nieuwe Mercedes-Benz Vito. Zo is hij uitgerust met schijfremmen op de vier wielen, met een doorsnede van 300 mm vooraan en 296 mm achteraan. Alle modellen zijn uitgerust met het dynamische weggedragbeheersingssysteem ESP, dat het antiblokkeersysteem van de wielen (ABS), de ASR antispinregeling, een elektronische remkrachtverdeler en een noodremhulp omvat.

De standaarduitrusting omvat driepuntsgordels op alle zitplaatsen, met voorspanners op de voorstoelen, en een airbag met groot volume voor de bestuurder en de passagier vooraan (bij de combi). Dubbele airbags zijn bovendien beschikbaar als optie voor de passagierskant vooraan, net als hoofdairbags. We vermelden tot slot dat de zijdelingse thoraxairbags beschikbaar zijn in combinatie met de optionele comfortstoelen.

Alle varianten van de nieuwe Vito werden geoptimaliseerd op het vlak van robuustheid, stevigheid en torsie- en flexiestijfheid en hebben hun sporen verdiend in alle gekende crashtests. Vooraan werden er twee speciale kreukelzones voorzien; zij moeten zo veel mogelijk bewegingsenergie absorberen in het geval van een aanrijding en verhinderen dat de langsliggers van het kader beschadigd worden als de impact niet ernstig is.
De standaard sjorhaken dragen eveneens bij tot de veiligheid op de weg, net als een bevestigingssysteem met rails in de laadruimte van de bestelwagen en meerdere bagageroosters en scheidingswanden.