13
maart
2012
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuwe motor voor de C 180, verbeterde E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition

De E-Klasse diesel en de C-Klasse benzine waren nog nooit zo zuinig: met een verbruik van 4,5 l/100 km en 119 g CO2 per km voor de E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition, en 5,8 l/100 km en 136 g CO2 per km voor de nieuwe C 180 BlueEFFICIENCY demonstreert Mercedes-Benz dat de verbrandingsmotor nog over een immens potentieel beschikt. De C-Klasse is het perfecte voorbeeld: sinds de lancering van het vorige model in 2000 is het vermogen van de C 180 toegenomen met 21%, terwijl het verbruik 37% gedaald is. De huidige C-Klasse is haast twee maal zo efficiënt als zijn voorganger.

De vanaf maart 2012 leverbare E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition is een van de zuinigste modellen in zijn segment. Dankzij de veelvuldige rendementsverhogende maatregelen zoals het Aerodynamica Pack, de elektrische stuurbekrachtiging, de langere brugverhouding en de banden in maat 205/55 R 16 met lage rolweerstand stoot deze versie amper 119 g CO2 per km uit, wat ongeveer 8% minder is dan voorheen. Dat stemt overeen met een verbruik van gemiddeld 4,5 liter diesel per 100 km. De E 220 CDI BlueEFFICIENCY Edition wordt steeds aan een handgeschakelde zesbak gekoppeld en levert een vermogen van 125 kW (170 pk).

De C-Klasse beschikt over een gloednieuwe basismotor: een viercilinder van 1,6 liter op benzine met turbolader, die slechts 5,8 l/100 km verbruikt en 136 g CO2 per km uitstoot. Dat is een verbetering van 21 g/km en haast 1 l/100 km in vergelijking met de vorige C 180. De C 180 BlueEFFICIENCY is ook een van de eerste benzinemodellen die post vat in energieklasse B.
Zijn motor is heel wat lichter dan die van zijn concurrenten en levert een vermogen van 115 kW (156 pk). Hij heeft een ongezien levendige inborst en accelereert bijzonder vlot vanuit stilstand doordat het maximumkoppel van 250 Nm ter beschikking staat tussen 1.250 tr/min en 4.000 tr/min.

Verbruik in l/pk gehalveerd: rendement verdubbeld in twaalf jaar tijd

Een korte blik op de cijfers van de basisbenzinemodellen van de C-Klasse en die van zijn voorganger, de 190 (W201-reeks), volstaat om te zien welke weg benzinemotoren hebben afgelegd en welk potentieel ze nog in zich hebben. Het eerste model, dat in 1982 gelanceerd werd, had een vermogen van 66 kW (90 pk) en verbruikte gemiddeld 8,5 l/ 100 km volgens de toenmalige normcyclus. Met de lancering van de W203-reeks in 2000 steeg het vermogen van het basismodel C 180 naar 95 kW (129 pk), terwijl het normverbruik 9,4 l/100 km bedroeg volgens de nieuwe Europese gemengde cyclus. Twaalf jaar later levert de basisversie van de C-Klasse van de W204-reeks een vermogen van 115 kW (156 pk), terwijl hij genoegen neemt met 5,8 l/100 km. Anders gezegd, het vermogen van de voertuigen is er met 21 % op vooruitgegaan sinds 2000, terwijl het verbruik 37% gedaald is. Uitgedrukt in de verhouding tussen verbruik en vermogen, stelt de huidige C-Klasse zich tevreden met 0,0372 l/pk, te vergelijken met 0,0729 l/pk vroeger. Het rendement van het huidige model ligt dus twee keer zo hoog als zijn voorganger uit het jaar 2000.


De BlueDIRECT-technologie van de grotere motoren n
u ook toegepast op viercilinders
De nieuwe krachtbron is de eerste viercilinder die de nieuwe verbrandingstechnologie gebruikt die Mercedes-Benz in 2010 lanceerde op de nieuwe V6 en V8-motoren. Aan de basis hiervan ligt de homogene directe inspuiting met gestuurde straal van de derde generatie, die een beroep doet op centraal geplaatste, bijzonder reactieve injectoren. De injectiedruk van de brandstof kan tot 200 bar bedragen. De hogedrukpomp die daarvoor garant staat, is een exemplaar met enkele zuiger dat voorzien is van een debietregelklep die geïntegreerd is in de pompmodule. Andere bijzondere kenmerken zijn de meervoudige ontsteking, de drukvoeding via turbolader en de ECO Stop/Start-functie.

De inwendige wrijving van de motor kon met 16% worden teruggedrongen in vergelijking met het vorige model. Deze viercilinder kent dan ook zijn gelijke niet in dit segment.

De energetische efficiëntie wordt in grote mate beïnvloed door deze lage inwendige wrijving en het feit dat de randorganen enkel ingeschakeld worden wanneer nodig. De olie wordt aangevoerd via een pomp met schoepen die twee werkingsniveaus biedt. De elektronisch gestuurde thermostaat zorgt voor de cartografische temperatuurregeling van de koelvloeistof. Deze circuleert niet in de cilinderkop zolang de motor koud is. De regeling van de waterpomp is zodanig opgevat dat het interieur zo snel mogelijk opwarmt.