01
juli
2010
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuwe studie van J.D. Power : Mercedes-Benz heeft de meest tevreden klanten

Mercedes-Benz kan prat gaan op een grotere klantentevredenheid dan elk ander automerk. Dat wordt bevestigd door een grootschalig onderzoek dat werd uitgevoerd door het wereldvermaarde J.D. Power and Associates rond de tevredenheid van kopers van een nieuwe auto. Daarin eindigde Mercedes-Benz van alle automerken samen als eerste. De Mercedes-Benz C-klasse en de CLK voeren eveneens hun respectieve categorie aan. Dat wil zeggen dat Mercedes-Benz bestuurders de meest tevreden automobilisten in Duitsland zijn. Net als in Frankrijk, waar niet minder dan drie Mercedes-Benzmodellen de top 10 bezetten.

J.D. Power onderzoekt op regelmatige tijdstippen de tevredenheid van auto-eigenaars, in de veronderstelling dat klanten het uiteindelijk best weten. Criteria die daarbij worden beoordeeld, zijn kwaliteit, betrouwbaarheid, aantrekkelijkheid en de service- en onderhoudskosten. Op die manier kan een beeld worden opgehangen van de sterke en zwakke punten van een auto. De “Vehicle Ownership Satisfaction Study” (VOSSSM) van J.D. Power had betrekking op meer dan 100 modellen, onderverdeeld in negen categorieën.

In Duitsland eindigde Mercedes-Benz helemaal bovenaan de algemene merkenlijst. De C-klasse en de CLK voerden hun respectieve segmenten aan. De jongste voorspellingen van onafhankelijke marktonderzoekers omtrent de inruilwaarde, bevestigen nog eens het positieve beeld van Mercedes-Benz als topmerk, met vier modellen die het geringste waardeverlies in hun respectieve segmenten laten noteren. Het gaat om de E-, C-, S- en R-klassemodellen, die voor 2010 dus gezien kunnen worden als de beste investering. Mercedes-Benzvoertuigen komen uit de studie naar voor als de meest betrouwbare optie en behouden in het algemeen het best hun waarde – een belangrijk economisch voordeel.

Ook in Frankrijk

In Frankrijk bezetten de E- en C-klasse, met een tevredenheidsindex van respectievelijk 84,6% en 83,6%, de eerste twee plaatsen op het ereschavotje, terwijl de A-klasse 7e eindigt. Een jaar geleden haalde enkel de C-klasse met een vijfde plaats de top 10! Van alle constructeurs gaat Mercedes-Benz er met meer dan twee punten op vooruit en schuift het merk 4 plaatsen op in vergelijking met de studie van 2009. Met een tevredenheidsgraad van 81,4% zet het merk met de ster de beste score neer van de topmerken en eindigt het tweede in de algemene stand, net na Honda (82%).