21
december
2004
|
01:00
Europe/Brussels

Nieuwe V6-dieselmotor van Mercedes-Benz: standaard souplesse en rijplezier

Mercedes-Benz stelt de nieuwe V6-dieselmotor voor die de vorige motoren met vijf en zes cilinders in lijn zal vervangen vanaf de lente in 2005.
Met een vermogen van 165 kW/224 PK en een maximumkoppel van 510 Nm is de Mercedes zescilinder een van de krachtigste in zijn klasse. Dankzij de laatste nieuwe technologie voldoet de motor aan de strenge Euro4-norm.

Het concept van dieselrijplezier wordt naar een hoger niveau getild met de nieuwe CDI-motor. De opvolger van de motoren met vijf en zes cilinders in lijn levert een verbetering van vermogen en koppel van 38 procent dat zich uit in snellere acceleraties, levendige tussensprintjes en een hogere topsnelheid. Het maximumkoppel van 510 Newton meter is al beschikbaar vanaf 1600 t/min en blijft constant tot 2800 t/min. De nieuwe V6 heeft dus een koppel dat ongeëvenaard is in deze klasse van cilinderinhoud. In combinatie met de unieke 7G-TRONIC-zeventrapsautomaat levert deze motor de best mogelijke prestaties voor het beschikbare vermogen en koppel in eender welke rijsituatie.

Ondanks een aanzienlijk hoger vermogen blijft het brandstofverbruik op hetzelfde voorbeeldige niveau van de vorige vijf- en zescilinder dieselmodellen.
De keuze van de materialen, het design, de inspuiting en het beheersysteem van de motor stralen allemaal topkwaliteit uit. Mercedes-Benz heeft als eerste ter wereld voor een dieselmotor in deze vermogensklasse een aluminium motorcarter ontworpen met cilinderbussen in grijs gietijzer wat het gewicht stevig drukt. Het resultaat is een nieuwe V6 met een totaalgewicht van ongeveer 208 kg (volgens DIN) die slechts een beetje zwaarder is dan de vorige vijfcilindermotor. De verhouding vermogen/gewicht is met meer dan 20 procent toegenomen tot 0.79 kW/kg wat in grote mate bijdraagt tot de uitstekende soepelheid van de nieuwe dieselmotor.
Het motorblok, de componenten en andere stukken vormen een zeer compact geheel wat betekent dat de nieuwe V6 in de toekomst ook zal worden gemonteerd in Mercedes-modellen en 4MATIC-varianten waar voordien geen zescilinder beschikbaar was.

Injectie van 1600 bar en innovatieve piëzo-injectoren

Mercedes-ingenieurs hebben het common-rail-injectiesysteem verfijnd en zo het brandstofverbruik, uitstoot en verbrandinglawaai verder teruggedrongen. De nieuwe piëzo-injectoren werken veel sneller en preciezer dan de vorige solenoïde kleppen en verzekeren een uiterst verfijnd afgemeten brandstoftoevoer naar de cilinders. Dit maakt dat de brandstofinjectie nog preciezer kan worden afgestemd op de belasting en het motortoerental. Nu zijn er vijf injecties per arbeidsslag mogelijk bij een piekdruk van 1600 bar.

De elektrisch gestuurde inlaatpoortonderbreking past de werveling van de inlaatlucht aan wanneer die in de cilinders komt, en optimaliseert het verbrandingsproces met als doel het verbruik en de uitstoot verder terug te dringen.
De eveneens nieuwe elektronische controle-unit beheert alle motorfuncties, van het snelstart gloeisysteem en de automatische startfunctie tot de controle van de hogedrukpomp. De VNT-turbocompressor (Variable Nozzle Turbine) met elektronisch aanpasbare turbinebladen, de hercirculering van uitlaatgassen met een controleklep en de luchtinlaatregelklep worden afgesteld afhankelijk van de situatie en op basis van metinggegevens. De microprocessor wisselt bovendien gegevens uit met de zeventrapsautomaat en het Elektronisch Stabiliteitsprogramma.

Uitstoot volgens Euro4-norm

Dankzij dit nauwkeurige motorsturingsysteem vallen de uitstoot van stikstofoxide en deeltjes van de V6 binnen de strenge limieten van de Euro4-normen. Twee oxiderende katalysatoren staan in voor de omzetting van koolstofmonoxide en koolwaterstoffen via een prekatalysator dicht bij de motor en een hoofdkatalysator onder de vloer.