05
juli
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuwe windtunnel voor DaimlerChrysler

  • een supergesofisticeerde windtunnel zal de ontwikkeling van nieuwe producten voor de Chrysler-groep versnellen.

  • investering van 37,5 miljoen dollar vormt de sleutel tot het autodesign van de toekomst

DaimlerChrysler Corporation opende een nieuwe, 37,5 miljoen dure windtunnel die het merk een supergesofisticeerde testbank voor de stroomlijn en de akoestiek biedt. Het design en de engineering van de toekomstige modellen van Chrysler, Jeep® en Dodge zullen er bepaald worden.


De 9.455 vierkante meter grote Aero-Acoustic-windtunnelsite, die ook gebruikt zal worden voor de ontwikkeling van racewagens, is geschikt voor voertuigen tot 4.536 kg. Het draaiplatform van 5,5 meter maakt een heel precieze positionering van de wagens mogelijk tijdens het testen. De ventilatoren van de windtunnel kunnen een windflux van meer dan 240 km per uur genereren om zo de stroomlijncoëfficiëntie en de stroomlijngeluiden te testen.

De Aero-Acoustic-windtunnel is de jongste nieuwigheid voor de Scientific Laboratories van het DaimlerChrysler Technology Center in de U.S. dat onder meer een uitgebreide motorentestbank omvat die in 2000 werd geopend.

De nieuwe testbank voor stroomlijn en akoestiek bevindt zich aan de zuidkant van het Technology Center en is makkelijk toegankelijk vanuit de design- en engineering-centra en de werkplaatsen voor autofabricage.

De Aero Acoustic-windtunnel werd zo ontworpen dat ze drie functies in het ontwikkelingsproces van de auto kan vervullen:
- het verbeteren van het brandstofrendement en de prestaties van Chrysler-, Dodge- en Jeep-modellen - het minimaliseren van stroomlijngeluiden
- de prestaties van koetswerkpanelen valideren door het testen van wagens op ware grootte aan verschillende snelheden.

Een team van zeven stroomlijnspecialisten en ingenieurs voor de akoestiek zullen tests uitvoeren in de nieuwe windtunnel waarvoor de planning nu al volstaat tot einde 2002.

De drie jaar durende bouw van de windtunnel viel binnen het vooropgesteld prijskaartje en was sneller dan voorzien afgewerkt.