23
oktober
2000
|
02:00
Europe/Brussels

Nieuwe zetels voor de Mercedes-Benz V-Klasse

- 25% gewichtsbesparing dankzij magnesium en aluminium
- Rugleuning op talrijke manieren regelbaar
- Vernieuwende techniek voor de veiligheid van de passagiers achterin

Door nieuwe lichte materialen te gebruiken hebben de Mercedes-ingenieurs de achterzetels van de V-Klasse zowat 25% lichter gemaakt dan de oude. Tegelijk bieden de zetels meer bescherming dan ooit. De laterale onderdelen van het frame van de zit zijn bijvoorbeeld gemaakt van onder druk gegoten magnesium en vervangen de traditionele structuur in staal. Ook werden de kunststof en stalen onderdelen in het frame van de rugleuning vervangen door aluminium profielen.

De nieuwe achterzetels van de V-Klasse zijn nog steeds voorzien van geïntegreerde driepuntsveiligheidsgordels met rolmechanisme. Andere veiligheidstroeven zijn de hertekende hoofdsteunen, waarvan de hoogteregeling veel meer mogelijkheden biedt dan wat de wet momenteel terzake voorschrijft. Armsteunen en een nieuw opbergnet aan de voorzijde van de stoelbekleding maken voortaan deel uit van de comfortuitrusting, die standaard wordt aangeboden op deze individuele zetels van elk 28 kilogram.
De inzittenden kunnen de rugleuning van hun stoel naar believen regelen. Daarvoor zorgen de talrijke lagers waarmee de rugleuning geblokkeerd kan worden in een hoek tussen 20° en 40° (vroeger was dat tussen 24° en 37°).


Zetels stevig verankerd in het plaatstaal van de vloer

De Mercedes-Benz V-Klasse is achterin standaard uitgerust met vier afzonderlijke en comfortabele zetels, die zowel in de rijrichting als tegenover elkaar geplaatst kunnen worden. Om te garanderen dat ze superveilig zijn vastgemaakt, werd een nieuw systeem met vier stevige verankeringspunten op de vloer ontworpen. De rugleuning van de zetels kan pas opgeklapt worden als de verankeringspunten volledig vastgeschroefd zijn.