04
juli
2002
|
02:00
Europe/Brussels

Nürburgring krijgt Standbeeld van Juan Manuel Fangio als verjaardagsgeschenk

  • DaimlerChrysler Classic en de Fangio Stichting schenken bronzen standbeeld van Fangio in ware grootte 

  •  Hulde aan vijfvoudig Formule 1 Wereldkampioen

  • Symbool van de nauwe banden tussen Mercedes-Benz en de “green hell” (groene duivel)


Op 19 Juni 2002 kreeg Algemeen Directeur Dr. Walter Kafitz een zeer speciaal geschenk ter gelegenheid van de 75ste verjaardag van “zijn” Nürburgring: een bronzen standbeeld van Juan Manuel Fangio naast een Mercedes-Benz W 196 Silver Arrow in ware grootte. Een schenking van de voorzitter van de Fangio Stichting, Antonio Mandiola en de Directeur van DaimlerChrysler Classic, Max-Gerrit von Pein.
Het zware standbeeld werd op 29 juni 2002 door de McLaren Mercedes piloten David Coulthard en Kimi Räikkönen onthuld. Het staat voor de ingang van het “Motor Sport World of Experience” gebouw van de Nürburgring, ideaal om foto’s te maken.

Bezoekers kunnen in de cockpit van de bronzen wagen plaatsnemen om op de foto naast Juan Manuel Fangio te staan. Fangio is een van de meest beroemde autopiloten uit de automobielgeschiedenis, die - ook mede dankzij zijn sterke personaliteit - de na-oorlogse Grand Prix races beheerste. Hij overleed op 17 juli 1995 op 84 jarige leeftijd.
De herinnering aan dit raceidool, die vandaag de dag nog zeer geliefd is, verwezenlijkt een nieuwe zichtbare expressie van deze trouwe sportieve gentleman aan het stuur. Het standbeeld onderstreept tegelijkertijd de sterke banden die Mercedes-Benz met de legendarische Eifelomloop onderhoudt. Deze ontstonden reeds tijdens de openingrace in 1927. Deze race werd gewonnen door Rudolf Caracciola aan het stuur van een Mercedes-Benz S model.

Juan Manuel Fangio won twee races op de historische Nürburgring, telkens met een Mercedes-Benz: de Europese Grote Prijs in 1954 met een W 196 Silver Arrow en de Internationale Eifel Race in 1955 met een 300 SLR. Het meer dan 3 ton zware bronzen standbeeld werd door de Catalaanse artist Joaquim Ros Sabaté gebouwd, en dit op aanvraag van de Catalaanse Automobile Club (RACC). Het originele standbeeld werd opgesteld aan het circuit van Barcelona. Vijf kopijen werden op aanvraag van DaimlerChrysler Classic door de gespecialiseerde Spaanse gieterij, Barberi gegoten. Er moet nog steeds beslist worden op welke omlopen de vier andere kopijen zullen worden geplaatst.

Juan Manuel Fangio, El Chueco door zijn vrienden genoemd, is geboren op 24 Juni 1911 in Balcarce, 300 kilometers ten zuiden van Buenos Aires (Argentinië). Zijn eerste race maakte hij in 1936 achter het stuur van een geleende wagen. Exact vier jaar later won hij de Argentijnse “Gran Premio Internacional”. In 1950 reed hij als fabriekspiloot voor Alfa Romeo en in 1951 behaalde met deze renstal zijn eerste wereldtitel. In 1954 werd hij door de legendarische teammanager Alfred Neubauer gekozen om deel uit te maken van het Mercedes-Benz raceteam en bestuurde hij een W 196 Silver Arrow. Hetzelfde jaar, en ook in 1955, won Fangio het Wereldkampioenschap.

Nadat Daimler-Benz zich in 1955 uit de Grand Prix races terugtrok, behaalde Fangio zijn 5de en 6de wereldtitel in 1956 en 1957, respectievelijk met de Lancia-Ferrari D50 en de Maserati 250F. IN 1958 zette hij op 47 jarige leeftijd een punt achter zijn sportieve loopbaan. De relatie tussen Fangio en Mercedes-Benz was uitstekend tot de laatste dag van zijn leven en deze band blijft dankzij de Fangio-stichting bestaan. Tijdens de plechtigheid op de Nürburgring vertelde David Coulthard dat “Fangio het model van sportiviteit was en blijft in de motorracerij”. De President van de Fangio-stichting, Antonio Mandiola, voegde er aan toe dat de ligging van het standbeeld op de Nürburgring “niet zomaar de grote autopiloot Fangio huldigt, maar vooral de nationale held van Argentinië.'