12
september
2016
|
02:00
Europe/Brussels

Officiële lancering van de 'pactris'-app op de IFA

Pakjespuzzel voorgoed verleden tijd: digitale laadassistent maakt winkelen eenvoudiger

Stuttgart/Berlijn. Het ene idee volgt op het andere in het smart-offensief om de kwaliteit van het stadsleven te verbeteren: op de International Consumer Electronics Fair (ifa) in Berlijn stelt het merk momenteel de innovatieve 'pactris'-app voor. Tijdens het winkelen geeft deze digitale laadassistent aan of en hoe alle producten en pakjes in de bagageruimte van de smart passen. Na de logistieke dienst 'smart ready to drop', die zopas werd voorgesteld, is 'pactris' de tweede innovatie rond stedelijke mobiliteit van smart. De ontwikkeling van de app werd begeleid door het recent opgerichte smart lab, dat als de denktank van het merk fungeert om creatieve projecten sneller te implementeren.

Iedereen kent het probleem: na een geslaagde winkeluitstap staat u zich bij uw auto af te vragen hoe u alles in hemelsnaam in de koffer krijgt. Die vraag zal in de toekomst worden beantwoord door de nieuwe 'pactris'-app, de digitale laadassistent van smart. Pactris gebruikt een gesofistikeerd algoritme dat de gebruiker reeds tijdens het winkelen vertelt of en hoe alles in de koffer van de smart zal passen.

Daartoe scant de gebruiker de streepjescode van het product – bijvoorbeeld in een meubelwinkel – en de app geeft aan hoe het pakket in zijn smart zal passen. Als alternatief kan de gebruiker items selecteren uit een groeiende database van dagdagelijkse voorwerpen. Zo weet hij direct of een drankenbak of verhuisdoos nog in de fortwo of forfour past.

Een jaar geleden won het idee voor pactris de 'DigitalLife Day'-prijs, een ideeënwedstrijd voor werknemers, georganiseerd door Daimler. Een jaar later waren Sebastian Thiemt, Gabriel Selbach, Toni Hoang en het pactris-team samen met CEO Dr. Dieter Zetsche aanwezig op de IFA Berlin op 2 september 2016 voor de officiële lancering van de app in de Apple App Store. Met pactris – de digitale laadassistent die intern werd ontwikkeld in samenwerking met het smart lab – bewijst Daimler dat het mogelijk is om een start-up te hebben binnen een groot bedrijf.

Meer informatie over smart vindt u op de websites www.media.daimler.com en

www.smart.com